Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baja med en hyllest til Micawber.


Anbefalte innlegg

Da har jeg såvidt begynt planleggingen av "Micawber-modden" jeg har tenkt å gjennomføre på Baja-Tele'n min.

Først et par bilder av originalen:

keithmicawber2006.jpg

micawber2.jpg

Micawber er etter all sannsynlighet en '53 ('52-'54?)Fender Telecaster, eid og spilt av smått legendariske Keith Richards. Mest kjent som gitarist i ikke ukjente The Rolling Stones. Keith har denne konstant stemt i åpen G med 6. streng fjernet. Keith fikk tak i denne rundt innspillingen av Exile on Main St. altså sannsynligvis rundt 1971. Den har fått messing stol med individuelle sadler, antageligvis etter Richards fikk den, samt at det er ettermontert en Gibson PAF humbucker i halsposisjon, og den har sansynligvis original Telepickup i bru-posisjon. (Noen hevder at det er en lap steel pickup...)

Keef bruker den på låter som Brown Sugar, Start Me Up, Honky Tonk Women m.fl.

Det er også blitt sagt at denne gitaren etterhvert har blitt så slitt, at Keith på '90-tallet gikk til Fender CustomShop og ba de lage en replika av gitaren som skulle se nøyaktig lik ut og være ferdig "worn in". Det har blitt påstått at det var dette som gjorde at de begynte med relic av gitarer for salg. (Noe som ikke er helt utenkelig.)

Nok om det. Jeg har altså hatt lyst på en slik replika av Micawber lenge, men man må til Japan for å få tak i en, og jeg har ikke vært sikker nok på kvaliteten på dem til at jeg har tatt steget og bestilt en. Aphe's tråd med spørsmål om Humbucker i hals på en Tele fikk meg til å tenke: "Hm... jeg har en blonde Tele i Baja'en som faktisk er helt ålreit både når det gjelder lyd, vekt og har god hals, så hvorfor ikke prøve med den?" Jeg slengte ut i tråden at hvis noen har en humbucker liggende for en billig penge, kunne de ta kontakt. Imaginos hadde en GFS FatPat liggende som jeg faktisk fikk gratis (!) så da var det bare å starte.

Bassisten i bandet jeg spiller i er lærer på Fosen videregående skole som ligger ca. 100m unna der jeg bor, og på byggfag der har de fres, og han har lovet meg å hjelpe meg med utfresingen. I kveld har jeg skrudd av hals og plekterbrett, og loddet av halspickupen, samt merket av for utfresing for humbuckeren.

DSC_2384.JPG

Satser på å få frest ut ila. uka, så da er det bare å peise inn humbuckeren, men jeg har en ting jeg lurer litt på: Hva er den beste måten å skjære ut plekterbrettet på? Vil en skarp kniv være greit?

Jeg kommer også sannsynligvis til kjøpe f.eks. en slik etter hvert: http://www.ekmpowers...-bridge-9-p.asp

Både for at den skal ligne mer på Micawber, og pga det faktum at det sannsynligvis også vil forbedre tone/sustain. Velger-knotten kan jeg jo også bytte til en hvit Strat-tip. Det har jeg vel faktisk liggende, når jeg tenker meg om. :D Ellers kommer jeg IKKE til å bryte meg på relicing for å få den til å ligne mest mulig på Micawber, pga. at det føler jeg meg langt fra kompetent til. Dette er også en relativt billig Mexico-Tele med poly-lakk, så resultatet hadde nok ikke blitt noe særlig uansett. Dette er mest lek fra min side med håp om at resultatet blir sånn tålelig brukbart

Kommer med oppdateringer etterhvert som prosjektet skrider fram. Tips og råd ifht. hva jeg bør gjøre/tenke på, mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, men da må jeg vente til jeg får pickupringen. På den originale ser det ut som om plekterbrett er frest ut/kuttet rundt pickup-ringen. Det betyr at ringen er skrudd fast direkte i treverket. Er dere med på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt!

Telecastere asså, det er noe med de som gjør de tiltalende uansett :D

Hvis du freser i plekterbrettet bør du sikkert passe på at det ikke går for varmt og begynner å smelte.

På den annen side ser det jo ut som du har rett i at plekterbrettet kun ligger inntil pickupringen og da kan du vel gå for baufil og finfile til slutt?

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennede å følge med på!.

For det første- skru av stolen, også. Sånne overfreser krever ganske god plass rundt det som skal freses. Her blir det i beste fall trangt.

Når det gjelder plekterbrett, så kan du ikke skjære med en kniv gjennom alle sidene. "Spikke litt", ja, men skjære ut en bit går ikke. Frese større hull er en god løsning. Har du en Dremel med fresestøtte og et minifresesett fra Clas funker det utmerket.

Det går også an å sage i plekterbrett med en løvsag, men det er klart at du ikke vil få like glatte kanter som du gjør med en fres. Jeg har gjort dette med løvsag før, pusset med papir og så finere papir osv, og det har blitt bra. Her skal du jo ha helt rette kanter, så du får ikke problemet med å opprettholde samme vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke dremel, nei, men hvis jeg er nøye med merking og borer tett i tett med hull intill kanten, for så å pusse med papir etterpå, vil det da kunne bli greit nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke dremel, nei, men hvis jeg er nøye med merking og borer tett i tett med hull intill kanten, for så å pusse med papir etterpå, vil det da kunne bli greit nok?

Jeg vil tro det. Jeg gjorde noe lignende, men pussa med maskin, nærmere bestemt en slik : http://www.blackanddecker.no/powertools/productdetails/catno/KA168K/

Resultatet ble helt kurant.

edit : feil link

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt!

Telecastere asså, det er noe med de som gjør de tiltalende uansett :D

Hvis du freser i plekterbrettet bør du sikkert passe på at det ikke går for varmt og begynner å smelte.

På den annen side ser det jo ut som du har rett i at plekterbrettet kun ligger inntil pickupringen og da kan du vel gå for baufil og finfile til slutt?

Lykke til uansett!

The beauty of simplicity! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bore er en dårlig idé. Da må du bore så langt unna at du kan "spikke deg" bort til streken der hullet er passe stort. En billig løvsag fra Biltema vil gi deg et penere resultat, og mye mindre jobb. Og ja, jeg har prøvd boremetoden, også.

Jeg har forsåvidt en stikksag som kanskje kan brukes?

Evt. tar jeg det på båndsag på jobb kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.