Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baja med en hyllest til Micawber.


Anbefalte innlegg

Bore er en dårlig idé. Da må du bore så langt unna at du kan "spikke deg" bort til streken der hullet er passe stort. En billig løvsag fra Biltema vil gi deg et penere resultat, og mye mindre jobb. Og ja, jeg har prøvd boremetoden, også.

Mitt forslag er det jeg pleier å gjøre i slike situasjoner:

Bore hull i hjørnene med en diameter som gjør at sagbladet lett kan snu der.

Sage med løvsag.

File/pusse ned det som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du sliter med båndsag, fordi du ikke kan skjære ut en lukket firkant i noe med den, rett og slett fordi du ikke klarer å få bladet på riktig plass uten å sage deg inn til der du vil sage. Tenk litt på det, så skjønner du hva jeg mener.

Sarges forslag er knall. Plekterbrett er mykt, det tar kort tid, og er du litt nøye når du sager er det ikke mye etterarbeid.

Er du litt hendt, er hele jobben unnagjort på en halvtimes tid, i hvert fall hvis du bruker noen få minutter på å lage en jig som underlag til sagingen. Ta en bit med stiv plate, gjerne kryssfiner med en tykkelse på minst 10mm, bor et 15 mm hull i den, og sag ut et spor inn til hullet. Dette bruker du som underlag når du sager med løvsagen. Er den forklaringen for vanskelig å skjønne, så si fra, så skal jeg lage en og poste et bilde til deg.

Fest platen til et stabilt underlag med et par limtvinger, og så er dette gjort i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter med båndsag, fordi du ikke kan skjære ut en lukket firkant i noe med den, rett og slett fordi du ikke klarer å få bladet på riktig plass uten å sage deg inn til der du vil sage. Tenk litt på det, så skjønner du hva jeg mener.

Sarges forslag er knall. Plekterbrett er mykt, det tar kort tid, og er du litt nøye når du sager er det ikke mye etterarbeid.

Er du litt hendt, er hele jobben unnagjort på en halvtimes tid, i hvert fall hvis du bruker noen få minutter på å lage en jig som underlag til sagingen. Ta en bit med stiv plate, gjerne kryssfiner med en tykkelse på minst 10mm, bor et 15 mm hull i den, og sag ut et spor inn til hullet. Dette bruker du som underlag når du sager med løvsagen. Er den forklaringen for vanskelig å skjønne, så si fra, så skal jeg lage en og poste et bilde til deg.

Fest platen til et stabilt underlag med et par limtvinger, og så er dette gjort i en fei.

Skjønner. Men hvis du ser på den originale gitaren, er det faktisk ikke saget en firkant innpå/inni (lukket i) plekterbrettet, men det er saget en åpning ved halsen, så jeg regner med å gå for det. Da blir det vel straks litt enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan du sage fra en av kantene, slik at du ikke har en "lukket firkant", kan du bruke båndsagen. Trikset med å nøye beregne hvor mye boret går ut mot hjørnene og bore hull der, gjelder fortsatt. Det beste er hvis du har tilgang til en benkepresse/stasjonær boremaskin. Det blir mye mer nøyaktig enn en håndholdt drill. Hvis du skal ha på deksel, noe det ser ut som, kan du jo tillate deg litt slark, da det ikke kommer til å synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ikke har tilgang til rotterumpe så er baufilblad greie å kutte med etter at du har boret "kantene" ettersom dette kan du vri og bende litt på om det blir skjevt også bruker du mer hendene tar litt tid og er på den måten tryggere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan du sage fra en av kantene, slik at du ikke har en "lukket firkant", kan du bruke båndsagen. Trikset med å nøye beregne hvor mye boret går ut mot hjørnene og bore hull der, gjelder fortsatt. Det beste er hvis du har tilgang til en benkepresse/stasjonær boremaskin. Det blir mye mer nøyaktig enn en håndholdt drill. Hvis du skal ha på deksel, noe det ser ut som, kan du jo tillate deg litt slark, da det ikke kommer til å synes.

Ja, har tilgang til alt slikt både i sløydsalen på skolen jeg jobber på og nevnte videregående der han som skal frese for meg jobber, så jeg skal vel greie å få det til på et vis. Skjønner i hvert fall såpass at jeg bør gjøre det på et av de stedene i hvert fall, for å få det så bra som mulig. Slik det ser ut for meg, ligger plekterbrettet i kant med pu-ringen, så da bør det vel være ganske så nøyaktig for at det ikke skal synes. Tror uansett jeg venter til jeg får pu-ringen med å se hva som blir den beste løsningen. Har bestilt en lav ring, så det kan hende det går å legge den oppå brettet. Vi får se.Takker for råd her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sånn "nerdeinfo", men en rotterompe har som regel et mye tykkere blad, som ikke egner seg til slikt presisjonsarbeid. Mer sånn "kappe av rør for en rørlegger" ting. En løvsag er mye mer fintannet, har et mye tynnere blad og mye lavere avvirkning enn en rotterompe. Som i og for seg er en glimrende dings. Men bruke på gitar? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sånn "nerdeinfo", men en rotterompe har som regel et mye tykkere blad, som ikke egner seg til slikt presisjonsarbeid. Mer sånn "kappe av rør for en rørlegger" ting. En løvsag er mye mer fintannet, har et mye tynnere blad og mye lavere avvirkning enn en rotterompe. Som i og for seg er en glimrende dings. Men bruke på gitar? Nope.

Jo, det fungerer utmerket! Som sarge også nevner over her.. En kan få finere blad til dem, men det som er greia da er de kun smelter plastikken igjen etter kuttet..

Har kuttet tynnere ting enn et plekterbrett.. En må bare passe å at den ikke tar "tak" i plastikken slik at den med vibrerer verktøyet.. Da har det en tendens til å bli ødelagt..laugh.gif

"kappe av rør for en rørlegger" ? Har selv jobbet som rørlegger men aldri kutta rør med dettongue.gif

Har du tilgang på sløyd og dyktige folk så må du la dem gjøre det for deg, HELT GRATIS!

skriveleif..

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er så veldig innbitt på at det skal se likt ut som originalen, kan du jo bare kjøpe et nytt brett som er laget for bucker :P

Ja, har tenkt tanken, men da er det vel plekterbrettet som bestemmer hvor humbuckeren plasseres, og de jeg har funnet, synes jeg humbuckeren kommer litt for langt bak ifht. hvor jeg har tenkt å plassere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er fresingen utført, bucker prøvemontert og alt greit så langt. Da må jeg vente på pu-ring med skruer og fjærer før jeg kommer videre.

Du får binde den til hengerfestet og ta den med på en rundtur mens du venter, så finishen blir riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.