Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG basstrenger


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt problemer med muddy lyd med E-strenger rundt .105... Whatever floats your boat. Jeg ville kanskje ha prøvd å justere pickupen litt på den siden, for å se om det kan bøte på problemet.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som sagt... Whatever floats your boat.

Med muddy mener jeg både at stengen føles og høres slapp ut. Samme greia på gitarstrenger som på basstrenger. Derfor fungerer prinsippet bak ZOG-strengene så bra for meg. Har ikke justert pickupene på bassen, men på gitar har jeg forsøkt å skru mye på pickuphøyde. Har aldri opplevd at pickuphøyden har endret på akkurat hvor slapp en streng føles og høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... Whatever floats your boat.

Med muddy mener jeg både at stengen føles og høres slapp ut. Samme greia på gitarstrenger som på basstrenger. Derfor fungerer prinsippet bak ZOG-strengene så bra for meg. Har ikke justert pickupene på bassen, men på gitar har jeg forsøkt å skru mye på pickuphøyde. Har aldri opplevd at pickuphøyden har endret på akkurat hvor slapp en streng føles og høres.

Nei, pickuphøyden har nok ikke så mye med hvordan strengen føles å gjøre. Lyden, derimot, kan vel kanskje påvirkes litt (avhengig av pickuper og preamp, selvfølgelig) dersom pickupen er justert for høyt, slik at magneten påvirker svingefrekvensen til strengen...

Hvis det fungerer bra for deg, er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bare en liten kommentar.

Jeg har nå bestilt meg strenger til fretless (flatwounds), og jeg satser nå på en mer jevn tension. .45 .60 .80 .105 er bestilt. Skal bli moro å sammenligne følelsen av et sånt sett med ZOG-settet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 E streng høres helt vanvittig ut..Må vel sjekke instrument setup og spilleteknikk hvis ikke noenlunde standard strengesett funker vel..?

Hvorfor er det vanvittig?

Personlig synes jeg tension på D-strengen i "standard" strengesett ofte er vanvittig høy sammenlignet med resten av settet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det vanvittig?

Personlig synes jeg tension på D-strengen i "standard" strengesett ofte er vanvittig høy sammenlignet med resten av settet.

Det er veldig stor forskjell på strenger(og basser), prøv deg fram med forskjellige merker, så finner du nok noen som passer deg ganske bra vil jeg tro. Selv bruker jeg DR, veldig jevn kvalitet på de, har aldri merket noe plagsom høy tension på noen strenger i forhold til resten på mine basser. Plages du med "vanvittige forskjeller" som du sier, så holder jeg fast på at det er noe feil, enten med strengen, bassen eller evt teknikk(no offense). Ja, det føles forskjellig å spille på en G og D streng i forhold til E, slik er det bare, man må tilpasse teknikken deretter.

Hvilke strenger og bass bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages ikke, men legger merke til variasjon i tension og har preferanser mhp dette.

Enten jeg spiller gitar eller bass så foretrekker jeg jevn tension eller progressiv tension på strengene. At jeg må tilpasse meg til "standard" strengesett er like latterlig som å si at alle skal tilpasse seg en bestemt modell av bass eller gitar. Ser man på gitarverdenen er det enorm variasjon mellom ulike strengesett. Slik er det ikke i samme grad for basstrenger. Men det er ingen logisk grunn til at D-strengen skal være så mye strammere enn de andre strengene eller at E-strengen skal være slakkere. Det var for øvrig ikke jeg som introduserte at en string skulle være vanvittig, men noen som syntes 120-streng skulle være så vanvittig. Den har faktisk ikke høyere tension enn D-strengen har i de litt kraftigere standardsettene.

Kall meg gjerne sær om jeg foretrekker noe annet enn å tankeløst akseptere de tilfeldig sammensatte "standardsettene". Klart det er forskjell mellom å spille på G og D-streng i forhold til E-strengen, men hvorfor D-strengen skal skille seg slik ut er det ingen god grunn til. Det finnes faktisk ett og annet signatursett der ute som avviker ganske mye fra standard, men de kjente musikerne som har satt navnet på de settene burde sikkert lære seg bedre teknikk, de også. :rolleyes:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke strenger og bass bruker du?

Cort Artisan C4 limited edition (2004). Var "normal"sett på den da jeg fikk den (beskrevet tidligere i tråden), nå bruker jeg ZOG roundwounds.

Ibanez Roadster RS900 frankenfretless (1980). Den sitter det fortsatt et "standard" roundwound sett på (og ja, D-strengen har merkbart mer motstand enn de andre strengene). Jeg har bestilt et par flatwound sett med jevnere tension for den: Ett custom GHS precision sett 45-60-80-106 og ett Fender 9050CL (45-60-80-105) sett. Det som ankommer først vil settes på først.

Egentlig ville jeg nok hatt 110-strenger, men det får vente. Mener også at flatwounds er litt tyngre, og da kan det hende jeg får litt høyere spenn likevel.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages ikke, men legger merke til variasjon i tension og har preferanser mhp dette.

Enten jeg spiller gitar eller bass så foretrekker jeg jevn tension eller progressiv tension på strengene. At jeg må tilpasse meg til "standard" strengesett er like latterlig som å si at alle skal tilpasse seg en bestemt modell av bass eller gitar. Ser man på gitarverdenen er det enorm variasjon mellom ulike strengesett. Slik er det ikke i samme grad for basstrenger. Men det er ingen logisk grunn til at D-strengen skal være så mye strammere enn de andre strengene eller at E-strengen skal være slakkere. Det var for øvrig ikke jeg som introduserte at en string skulle være vanvittig, men noen som syntes 120-streng skulle være så vanvittig. Den har faktisk ikke høyere tension enn D-strengen har i de litt kraftigere standardsettene.

Kall meg gjerne sær om jeg foretrekker noe annet enn å tankeløst akseptere de tilfeldig sammensatte "standardsettene". Klart det er forskjell mellom å spille på G og D-streng i forhold til E-strengen, men hvorfor D-strengen skal skille seg slik ut er det ingen god grunn til. Det finnes faktisk ett og annet signatursett der ute som avviker ganske mye fra standard, men de kjente musikerne som har satt navnet på de settene burde sikkert lære seg bedre teknikk, de også. :rolleyes:

Hvor lenge har du spilt bass?

Det er minst like stor forskjell mellom de forskjellige strengeprodusentene/modellen på bass som på gitar.

Jeg holder fast på at hvis D strengen din er veldig mye strammere enn resten, så er det noe som ikke er optimalt justert evt noe feil på strengen/teknikken. Er bassen din riktig satt opp?

Jeg sier ikke at alle skal følge strømmen, men at det er en grunn til at det er en noenlunde standard, og det er fordi det funker. Stort sett alle basser i normale prisklasser har endel kompromisser, feks jazzbasser har som regel dødpunkter rundt ciss/d på g-strengen. Det er likevel en av de mest brukte bassene uansett sjanger, vi som spiller jazzbass lærer oss å jobbe rundt "problemet" fordi totalpakka teller.

De signatursettene jeg har prøvd er bare marginalt forskjellig fra standardsettene, det skiller mye mer lyd/spillemessig mellom merkene enn mellom et signatursett og et standardsett. Prisen derimot..

Både rent praktisk og økonomisk er et standardsett å foretrekke. Hvis du er på veien og plutselig trenger strenger feks

Ha en god dag.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg holder fast på at hvis D strengen din er veldig mye strammere enn resten, så er det noe som ikke er optimalt justert evt noe feil på strengen/teknikken. Er bassen din riktig satt opp?

Bassen er satt opp helt riktig. Dette gjelder ikke bare denne bassen, det gjelder ikke engang bare bass, også en god del standard strengesett for gitar har også ganske tilfeldig varierende strengespenn. For en gitt streng på en gitt skala stemt til en gitt tone er det kun en stramming som gjelder, samme hvordan bassen er satt opp.

Du spør om jeg har spilt bass lenge. Nei og ja. Jeg har spilt bass i snart 30 år... med en 27 års pause inkludert. ;)

Jeg har spilt langt mer gitar, jeg har laget min egen gitar og jeg har alltid satt opp instrumentene selv. Jeg har god forståelse av både intonasjon og innstilling av truss rod. Jeg vet også en god del om fysikken i hvordan en streng svinger ved gitte frekvenser. Som utdannet ingeniør ligger dette med teknisk forståelse av ting litt i ryggmargen.

Jeg har da alltid et reservesett liggende. Og for bass er det ganske sjelden det ryker en streng, sammenlignet med gitar.

Jeg vil spørre deg: Hvor mye erfaring har du med å spille på strengesett som er satt sammen for jevn tension, evt. en progressiv tension?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen er satt opp helt riktig. Dette gjelder ikke bare denne bassen, det gjelder ikke engang bare bass, også en god del standard strengesett for gitar har også ganske tilfeldig varierende strengespenn. For en gitt streng på en gitt skala stemt til en gitt tone er det kun en stramming som gjelder, samme hvordan bassen er satt opp.

Du spør om jeg har spilt bass lenge. Nei og ja. Jeg har spilt bass i snart 30 år... med en 27 års pause inkludert. ;)

Jeg har spilt langt mer gitar, jeg har laget min egen gitar og jeg har alltid satt opp instrumentene selv. Jeg har god forståelse av både intonasjon og innstilling av truss rod. Jeg vet også en god del om fysikken i hvordan en streng svinger ved gitte frekvenser. Som utdannet ingeniør ligger dette med teknisk forståelse av ting litt i ryggmargen.

Jeg har da alltid et reservesett liggende. Og for bass er det ganske sjelden det ryker en streng, sammenlignet med gitar.

Jeg vil spørre deg: Hvor mye erfaring har du med å spille på strengesett som er satt sammen for jevn tension, evt. en progressiv tension?

Absolutt ingen, fordi jeg ikke trenger det. Bassene mine har så jevn tension på de ulike strengene at jeg aldri har tenkt over det, og hvis du kjører forbi engang, så er du hjertelig velkommen inn for å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bare spilt bass i førti år, og har aldri tenkt over problematikken. Hadde jo vært morsomt å teste, selv om jeg egentlig ser for meg at det er andre ting enn strengestramming jeg burde jobbe med. Vet jo at enkelte strengesett ikke har vært helt innertier, men da har jeg handlet noe annet. Enkel problemløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å omvende noen, men kicker litt når folk synes en .120 E-streng er så sprøtt, men godtar strengesett med .070 D-streng. Kan det være så vanskelig å skjønne at man har et bevisst forhold til og preferanser på dette med strengespenn? For meg har det like mye å si for spillefølelsen som strengehøyden over gripebrettet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bare spilt bass i førti år, og har aldri tenkt over problematikken. Hadde jo vært morsomt å teste, selv om jeg egentlig ser for meg at det er andre ting enn strengestramming jeg burde jobbe med. Vet jo at enkelte strengesett ikke har vært helt innertier, men da har jeg handlet noe annet. Enkel problemløsning.

Jepp, jeg har spilt i 30 år, og mener dette er uvesentligheter. Bedre å bry seg om musikken synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.