Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG basstrenger


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat anskaffet ZOG basstrenger. Som gitarstrengene dreier dette seg om strenger som har tykkelser som i relasjon til hverandre gir et svakt økende spenn fra tynneste til tykkeste streng, gitt en bestemt stemming.

Oppretter denne tråden for diskusjon om bassversjonen av disse strengene.

Noen spurte om dette var "taper wound" strenger. Det er de ikke.

De jeg bestilte er "4-String Bass Nickel Roundwound", men de finnes også i flat wound. Tror ingen av dem er smalere innenfor skalaen.

Selve strengene er ikke så spesielle i konstruksjon (er nok standardstrenger fra produsent), det er hvilke tykkelser settet består av (ikke oppgitt fra leverandør) som er spesielt sammensatt for at man skal oppleve at strengene føles omtrent like i spenn og låte bra (f.eks. var 4. streng i settet som satt på bassen før byttet betydelig tynnere enn ZOG-strengen, hadde et litt slapt spenn og låt litt muddy og udefinert i de dypeste tonene. Den tykkere strengen i ZOG-settet er dermed noe strammere og låter godt definert hele veien.)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen spurte om 5-strengs settet.

Jeg har ingen erfaring med det, men tipper 5. streng er meget tykk. I ZOG 4-strengs long scale settet som jeg fikk er 4. streng ca 3.05mm tykk, noe som vel tilsvarer en 0,12 streng.

Leverandøren bemerker også på nettsidene at det kan vaære nødvendig å justere bredden på nut slot for de dypeste strengene på enkelte basser, og til og med utvide strengehull for basser som har den formen for innfesting ved bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært interessant å vite tykkelsen, men det oppgir han ikke ettersom jeg har skjønt? For da kunne vel folk helt enkelt plukket enkeltstrenger selv :P

Leste på siden hans at H strengen i 5 strengers settet er helt spesiallaget og at produsenten måtte sette opp maskineriet på en måte de ikke har gjort før... Må si at jeg tror dette er bare vissvass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært interessant å vite tykkelsen, men det oppgir han ikke ettersom jeg har skjønt? For da kunne vel folk helt enkelt plukket enkeltstrenger selv :P

Leste på siden hans at H strengen i 5 strengers settet er helt spesiallaget og at produsenten måtte sette opp maskineriet på en måte de ikke har gjort før... Må si at jeg tror dette er bare vissvass :D

Tjah... Sjekket litt med spenn-tabellene til d'Addario, og der ser jeg at .12 streng har et spenn på 50.8 for vanlig dyp E (4. streng). Tabellene til d'Addario stopper ved .145, og for H (B på engelsk) for 5. streng, så har den et spenn på 41.5. Skal man følge regelen til ZOG-settene, så skal spennet være litt større enn for foregående streng, hvilket vil si at man trenger en tykkere streng enn det d'Addario har i sine tabeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ZOG 4-strengs long scale settet som jeg fikk er 4. streng ca 3.05mm tykk, noe som vel tilsvarer en 0,12 streng.

Leverandøren bemerker også på nettsidene at det kan vaære nødvendig å justere bredden på nut slot for de dypeste strengene på enkelte basser, og til og med utvide strengehull for basser som har den formen for innfesting ved bridge.

Altså 0.120 E-streng?? Det er en H-streng det...ikke rart det er bra tension i den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså 0.120 E-streng?? Det er en H-streng det...ikke rart det er bra tension i den da.

Joda, det høres voldsomt ut, men det er et faktum at på mange populære sett er 2. streng (D-strengen) en .065-streng. Det gir tension på over 51, altså omtrent like stram streng som en 4. streng (E-strengen) på 0.120 blir i ZOG-settet(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du handla deg digitalt skyvelær? Mye koster noe sånt? Moro med nytt verktøy :D

299 både på Biltema og Clas Ohlson. (Tror jeg handlet mitt på Biltema, men det ser ut som modellen har endret utseende eller at det er en ny modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt unormalt å spille på noe sånt synes jeg. Det er snakk om såpass store forskjeller i dimensjon. Da ville jeg heller sett på basser med 35" lengde, noe som gjør at de dypere strengene blir tightere..

Kanskje jeg også skulle fått meg et digitalt et? Synes det blir unøyaktig når en skal måle ting som ikke er på millimeteren. Og så har jeg en god unnskyldning til å få meg en ny duppedings :D

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt unormalt å spille på noe sånt synes jeg. Det er snakk om såpass store forskjeller i dimensjon. Da ville jeg heller sett på basser med 35" lengde, noe som gjør at de dypere strengene blir tightere..

Forrige ZOG-diskusjon ble litt "varm" til tider, og grunnen var at mange mente at dette med en jevnt økende tension ikke nødvendigvis var noe å foretrekke.

Hva man foretrekker er individuelt. Jeg for min del synes ikke det er noe problem med tension på 50 pund i en dyp streng. Det er jo vanlig på tynnere D-strenger i standard strengesett, der disse "skjærer" dypere inn i fingertuppen. Jeg har ikke spilt bass lenge nok til å ha vendt meg til et bestemt sett, men merker likevel tydelig forskjell fra forrige sett. Det jeg kan si at er positivt er at ved å gå opp til en .12 streng, så er lyden definert og fin over hele skalaen. Ingen "slapp streng"-romling noe sted, noe jeg synes det var på de 3-4 dypeste tonene før strengebytte. Ellers synes jeg faktisk 1. og 2. streng er blitt mer behagelige å spille på også (trenger mindre kraft på de tynne strengene).

Likevel lurer jeg litt på om det er nødvendig med fullt så tykk streng. Bare å gå fra .105 til .11 gir en økning i spenn fra 40.3 til 46.2. Mulig at .12 med spenn på 50.8 i E er litt overkill.

En kjapp kikk på d'Addarios tabeller for strengespenn igjen gjør at jeg synes det kunne vært moro å prøve et slikt sett på en 4-strenger:

.040 - .055 - .080 - .110

Det gir også en jevnt økende tension, uten at man må opp på en .12 streng.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på tension på hver enkelt streng, men tykkelsen på strengen. En H streng er lissom ikke en E streng, det blir helt feil. Fingrene mine forventer å finne det de finner om jeg spiller i blinde om du skjønner. Det er såpass forskjeller i dimensjoner det er snakk om her, at det kan kanskje sammenliknes med om en byttet ut H strengen på en gitar med en A streng. Å gå fra 010 på den lyse E strengen og så er neste 042 blir helt feil. Teit eksempel kanskje, men du skjønner sikkert hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette har veldig mye med vane og tilvenning å gjøre. Man venner seg til å tilpasse både venstrehåndsspill og anslag til de strengene man har på instrumentet.

I gitarverdenen er det såpass liten forskjell i strengetykkelse at jeg ikke bevisst kan føle på en streng hvilken det er. Mulig dette er vanligere på bass, men når jeg på gitar har lært meg noe slik at jeg kan spille i blinde, så er det som regel posisjonering av fingrene i forhold til forrige posisjon som gjelder, ikke hvordan strengetykkelsen føles.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme. Her er de omtrentelige tykkelsene på strengene i ZOG 4-strengs roundwound long scale settet:

1. streng (G): .040 (sannsynligvis var det .045 på det gamle settet)

2. streng (D): .055 (sannsynligvis var det .065 på det gamle settet, og jeg reagerte på at den hadde mye spenn)

3. streng (A): .080 (sannsynligvis var det også .080 på det gamle settet)

4. streng (E): .120 (sannsynligvis var det .105 strenger tidligere, og jeg synes det låt muddy i de dypeste tonene)

Tror det kan være like greit med .110 streng istedenfor .120. Tror dette er et "avrundingsvalg". Tipper det ville blitt valgt .115 dersom det var tilgjengelig i produsentens standardstørrelser. Fyren bak ZOG-strengene er åpenbart kronisk allergisk mot muddy lyd, og safer sannsynligvis med .12 for at det ikke skal bli muddy på de korteste long scalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt greie størrelser bortsett fra E strengen. Hvis du vil forske litt på dette kan du jo plukke opp samme størrelsene fra en eller annen kjent produsent og sammenlikne? For min del tror jeg at jeg holder meg til det jeg bruker i dag. Blir bare litt fascinert av argumentasjonen til han karen, aldri sett liknende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.