Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal lære meg å spille gitar men mangler gitaren! :D


Steven

Anbefalte innlegg

Spilte også akustisk noen år før jeg kjøpte min første el gitar...

Når jeg da kjøpte en "Fresher" les paul kopi laga av...

tro det eller ei... kryssfinér(!) var det slett ikke noen vanskelig overgang.

Men, det spørs hva man ønsker å oppnå i første omgang,

uansett lurt å ha en akustisk en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her.

Det er på mange måter smart å begynne med akustisk, en ting er at du gjør overgang til elektrisk enklere, en annen er pris og det faktum at du slipper å sitte i nærheten av forsterkeren. Du kan ta den med ut på verandaen en solskinnsdag uten problemer, med elgitar er det mye mer styr. En billig akustisk er også dugelig i lang tid etter at du har lært deg å spille, hvem har ikke hatt bruk for en festgitar?

Angående billigere amp og dyrere gitar. Vel, jeg mener du bør opp på en såpass amp. Der har du både vreng og renlyd som duger. Det meste jeg har spilt inn er med samme amp, og det er absolutt ikke dårlig lyd i de. Selvsagt kan du få mye bedre, men den vil så lenge den lever være mer enn god nok til øving på gutterommet.

En dyrere gitar har noen fordeler og noen bakdeler. Fordelene er blant annet bedre deler og sannsynligvis bedre spillbarhet.

Bakdelen med en ny gitar er at du som nybegynner mest sannsynlig ikke kommer til å ta vare på gitaren like godt som du vil gjøre etter noen år med gitarerfaring. Verdien bumser rett i bakken og den økte spillbarheten har du i bunn og grunn ikke bruk for, enda.

Kanskje får du lyst til å teste ut andre mikrofoner eller ta den fra hverandre for å se hvordan den er laget (hvem har ikke gjort det?), da er det igjen greit at gitaren ikke koster all verden.

Et prishopp på 2.000,- oppover vil ikke garantere noe bedre gitar for deg. Derfor har jeg satt opp en billigere gitar og en dyrere amp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men så tror jeg faktisk jeg kjøper meg en kassegitar først jeg.. Jeg vet ikke finner jeg ut at gitar ikke er tingen så taper jeg ikke masse penger på utstyr. Tror jeg kjøper meg en billig kassegitar til et sted mellom 1000-2000kr også lærer jeg meg å spille så kan jeg senere kjøpe meg evt en elgitar.

Er det noe spesielt jeg skal se etter i en kassegitar? Eller kan jeg bare gå til hvilken som helst musikk forhandler å gjøre t godt kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, skal se det er jo ikke så altfor lenge til jul og da kan jeg ønske meg gitaren til jul, hvis jeg klarer å vente så lenge da.

Men det er ikke noe merke eller noe spesielt jeg burde kjøpe? Vil dere anbefale noen butikk i oslo området, hvor personalet er hjelpsomt  og har et godt utvalg av gitarer?  Burde jeg kjøpe med noe ekstrautstyr? Hva er den beste måten å lære seg å spille gitar på?

Nei, jeg tror jeg begynner med kassegitar. Det er vel greit å begynne med det?

Stårlstrengs gitar! Kjøp det så får du øving til el-gitar(siden nylon og elgitarer er svært forskjellig) Du får nok en bra stålstrenger til rundt 2k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

takamine har kongegitarer... ellers prøvde jeg en ibanez kassegitar, husker ikke navn, den var god og lettspilt... men ikke kjøp en liten forsterker til å begynne med... kjøp en du kan bruke på bandøving og vel så det... kjøpte en 15w vox når jeg begynte.. står bare og samler støv, tror den kosta 800 ellerno...men kassegitar er kjekt.. etter at jeg flytta hjemmefra spiller jeg på min hele tiden... blir bare bedre og bedre å spille på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.