Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av egen akustisk gitar


mortenkl

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bygge min egen akustiske gitar og lurer på noen få ting.

1. Hva slags treverk er best å bruke?

2. Noen som vet hvor jeg kan få tak i treverk til gitaren? bor i ålesund.

3. Hvor kan jeg få tak i tegninger over gitaren?

4. Noen som vet hva slags verktøy og et sted jeg kan få tak i verktøyet jeg trenger?

5. Hva slags bracing er best? skal lage en med og en uten cutaway.

Hvis det er noen som har erfaring, så vil jeg gjerne ha tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Alt avhenger av hva slags lyd du er ute etter. Jeg anbefaler at du bruker mahogni til hals (det er relativt lett materiale samtidig som det er stivt). Deretter anbefaler jeg deg å bruke Wenge eller Palisander til gripebrettet. Videre kan du bruke mahogni til bunn og sarger; mahogni til sidepaneler (det er bøyelig og stivt på samme gang), og deretter gran uten kvist til topp (det er mykt og svært mottakelig for resonnans). Til stol bruker du et stivt materiale (det samme som gripebrett) enten wenge eller palisander (også ibenholt, men dette er tungt). Da trenger du kun tre materialer: mahogny, gran, og ibenholt/wenge.

Regner med at du allerede har laget maler for kroppen. Hvis ikke er det masse å sjekke ut på nettet. Vær nøye på lakken og ikke lag den for stiv - da vil du få en egenpreget lyd (som kjennetegner de fleste signaturgitarer....).

Personlig foretrekker jeg et palisander gripebrett på en mahognihals som er skrudd til en mahognikropp med feilfri grantopp, ibenholt stol og custom plastikk nøtt (denne kan du lage selv). Og da vil du, gitt at du har gjort alt riktig, få en klassisk gitar som de fleste vil betale over 20 000,- for. Resonnansen skapes av en "nøytral" gripebrett (hardt materiale) satt over en stabil hals (mahogni) med en resoonerende kasse (mahogni/gran), og hvor delene er stabile i forhold til hverandre. Strengevalget har selvsagt mye å si, men du går ikke feil hvis du følger anbefalingene. Det er mye jobb å lage en god klassisk gitar, men ved et dedikert arbeid vil du få en prototyp ulik alle andre.

Et tips (i forhold til standard) vil være å øke høyden mellom bunn og topp med 2-3 mm. eller noe mer, men da må også halsen være stiv (dvs. å øke tykkelsen på gripebrettet med 0,1 - 0.5 mm). Det er bare å prøve seg fram i forhold til hva du tenker er den beste lyden for deg. Du kan også bytte ut granlokket med redwood eller et annet "mykt" materiale - den eneste betingelsen er at det ikke beveger seg for mye i forhold til relativ luftfuktighet.

Når det gjelder leverandører ville jeg ha ringt til møbelsnekkerskoler i den regionen du tilhører (eller andre) da slike materialer må gå gjennom en langvarig prosess for å være ideelle til ditt bruk. De vil med høy sannsynlighet være behjelpelige med å skaffe deg materialer eller å være behjelpelige med å liste opp ulike leverandører (men vær oppmerksom på at det kan være kostbart)

Uansett - IKKE kjøp tømmer av noen som kun har det liggendes. Treverket må være i forhold til standard, dvs. å ha et fibermetningspunkt (fuktighetsgrad) i forhold til at cellene i tømret må være frigjort fra vann, og her er det ulikheter i forhold til tømmer (bjørk skal eksempelvis ha 33 % fmp før det kan brukes til "møbler") og det er ulikheter på standarder. Sjekk standarder før du kjøper, ellers risikerer du at gitaren vrir seg...!

Når det gjelder verktøy bør du ha limtvinger, god skrutrekker, gummihammer, rettholt, godt lim, en mal, mekanisk høvel, og god lakk...

Når det gjelder leverandører: kontakt diverse møbelsnekkerfirmaer for informasjon. Ålesund er jo "hjembydgda" til møbler så det skulle ikke være så vanskelig :)

Når det gjelder bracing er det smak og behag. Det enkleste er uten cutaway - noe som også gir best resonnans (større volum).

Håper dette hjelper

Endret av 2ralf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å google masse! lurer du på noe, spør eller søk.

Har selv bygd ei ukulele kun ved å se masse på nettet.

Lite tips når du skal bøye sidene til gitaren: (om du ikke får tak i ferdigbøyde da)

Finn et lite rør med ca 3 cm i diameter ( eller litt større/mindre) MÅ være holt inni.

plasser det feks. i en skrustikke - og sett en varmluftpistol imot.

Da vil røret varmes enkelt opp og du har en "iron bender"

Legg sidene i vann i ca 20 min før, du kan også spraye på vann mens du bøyer sidene.

Krever litt tolmodighet og øving, men sabla morro når en får det til!

Lykke til med prosjektet! :)

post-8354-0-54852000-1303165952_thumb.jp

post-8354-0-46398500-1303165963_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tråden som Castor mente var kanskje denne:

Jeg har bygd et gitarbyggesett, og er akkurat ferdig med å bygge en akustisk bassgitar fra scratch:

Jeg vil absolutt anbefale å starte med et byggesett - gjerne et fra StewMac som jeg bygde. De er veldig godt tilrettelagt, og byggeanvisning, tegninger og medfølgende dvd er veldig bra. Materialene er førsteklasses - med ibenholt gripbrett, godt granlokk og gran til bracing, mahogny hals og valgfritt mahogny eller palisander (rosewood) bak og sider. Alt selvsagt i heltre - ikke noe finér. Du trenger ikke mye verktøy utover vanlig håndverktøy for å bygge et slikt byggesett, men for å få til kantlistene som skjuler at bracingen kommer gjennom sidene trenger du overfres og et fresejern med kulelager. Du trenger også mange tvinger når du skal lime fast lokket og bunnen. Disse kan du lage slik jeg beskriver i trådene over her. På begge mine prosjekter har jeg brukt skjellakk - såkalt french polishing. Dette er også beskrevet i tråden øverst. Det er ganske enkelt å få til selv om det er mye jobb, og det gir en finish som ikke demper lyden. Et vellykket prosjekt basert på et godt byggesett gir en gitar som kvalitetsmessig - både lyd og spillbarhet - kan måle seg med instrumenter til ganske mange tusen kroner. Settene til StewMac er basert på Martin-modeller. Martin selger forøvrig også sine egne byggesett - omtrent samme pris som StewMac sine.

Hvis du vil gå rett på scratch-bygging vil jeg anbefale at du skaffer deg en god bok som beskriver prosessen. Jeg anbefaler denne: http://cdon.no/b%C3%B8ker/kinkead,_jonathan/

her får du med tegning også, til en gitar av OM-type. Jeg ville også kjøpt ferdig "slottet" gripbrett - så du ikke risikerer å måle en millimeter feil slik at gitaren ikke låter reint. Skal du bygge med stålstrenger trenger du også en trussrod for å motvirke presset på halsen fra strengene. Trussrod, gripbrett, og alt annet du trenger kan bestilles fra StewMac Trematerialet kan også bestilles fra en del andre leverandører, som Madinter i Spania og Luthiers Supply i UK. Det er viktig at treverket har riktig kvalitet som omtalt av 2ralf, ikke bare mht tørking men også hvordan det er skåret. Om du bestiller fra noen som leverer tre til instrumentbygging bør du være på den sikre siden.

Lykke til med byggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.