Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trojanere og malware


Duckling

Anbefalte innlegg

Hoi. Begynner nå å bli litt irritert av å bli angrepet av trojanere og malware fra mange sider jeg prøver å besøke. Kommer meg ikke inn på facebook, dagbladet, opera og flere andre uten at avast popper opp, stopper forbindelsen og sier at den beskytter meg mot trojanere eller malware som jeg visstnok laster ned fra den siden.

Noen andre som har samme problem som meg, eller som vet hva det kan komme av? Regner ikke med at facebook har bestemt seg for å ta meg, så enten må fler ha problemet, ellers må feilen ligge hos meg. Kan det være avast som er litt på bærtur? Gmail og forumet, guitarfetish, vg og flere andre sider funker helt fint.

Har prøvd flere nettlesere uten hell. Windows påstår at det er en feil med opera, og at opera har lansert en oppdatering som tar seg av denne feilen, men de vil ikke fortelle hva som er feil, og jeg kommer jo heller ikke inn på opera for å laste ned oppdateringa...

Hjelp, noen?

edit: kan også nevne at selv facebook-live-feed-greia på VGLive utløser avastforsvaret.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest frusterende er at _alt_ av facebookting utløser det, tilogmed den lille "like"-knappen du finner på alle artiklene på VG og gudveithvor, så det er jo omtrent ikke en eneste side jeg kan være på uten å få avast-popupen om at det er noe skummelt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo sjekke om maskinen har virus, og kjøre Malwarebytes (link) og Hitmanpro (link) samtidig. disse to finner nesten garantert alt av virus som er på maskinen. det var det jeg lærte og gjorde da jeg var på utplassering hos en bedrift som driver med sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Begynner nå å bli litt irritert av å bli angrepet av trojanere og malware fra mange sider jeg prøver å besøke.

Faren for at du allerede har malware/trojanere innpå er stor.

Mitt forslag er å først installere og kjøre Ccleaner.......dette gratisprogrammet rensker maskinen for gamle filer og fikser registeret m.m.

Installer og kjør Malwarebytes etterpå.....veldig bra gratisprogram som finner og sletter det meste av styggedom.

Edit: Ser at Alfi anbefaler et annet prog sammen med Malwarebytes, og det er sikkert bra det, men å kjøre dem samtidig er ikke veien å gå.....først det ene, så det andre. Med begge kjørende samtidig jobber harddisken seg nesten ihjel.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt. Avast har nå på egen hånd funnet snart 4000 infiserte filer, så om jeg lar den fullføre og så kjører programmene som Alfi linket til så satser jeg på at det hjelper. Hvis ikke får det bli formatering av disk i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere gode erfaringer med et program med det meget suspekte navnet superantivirus. Til tross for navnet, ordnet programmet opp i flere problemer jeg hadde på et par maskiner. Det begynner å bli en stund siden, men tipset er der like fullt.

Man skal være veldig skeptisk til diverse programvare som skal "ordne opp", man kan like gjerne påføre seg flere problemer enn de som har blitt løst. Laster man ned fra anerkjente nettsider, som for eksempel filehippo, Cnet og en liten neve andre, er man som regel trygg, bare man leser EULA og haker vekk for gratis ekstraprogramvare fra diverse produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 filer :blink:

Dette er grunnen til at du skulle kjørt Ccleaner først.

De fleste av de infiserte filene er antagelig Cookies og Temp-filer fra nettleseren din, og dette programmet fjerner dem før du søker.

En annen ting er at om operativsystemet er skikkelig infisert kan det være vanskelig å få fjernet viruser mens Os'et er igang. Noe det første endel virus gjør er å sette antivirus'en ut av spill....dvs.at det stenger av for oppdateringer. Ofte merker man ingenting, men sannheten er at du ikke finner et eneste virus "produsert" etter siste oppdatering som kan ha vært ifjor om du er uheldig.

Det sikreste er å søke gjennom harddisken fra en virusfri maskin med oppdaterte virusdefinisjoner.

Et lite trimme-tips på tampen.....noe alle bør gjøre er å skru av unødvendige programmer i oppstarten. Det er ingen vits i at Java, Acrobat reader, Office-pakken osv. er med i oppstarten.

Skriv MSCONFIG i kjør-ruten(->Start-knappen nede til venstre, "søk i programmer og filer"). Nå får du opp en rute med en arkfane som det står Oppstart på. Her kan du huke vekk alt utenom Avast og eventuelle andre programmer som du vil skal "stå klar" med en gang maskinen startes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 filer :blink:

Dette er grunnen til at du skulle kjørt Ccleaner først.

De fleste av de infiserte filene er antagelig Cookies og Temp-filer fra nettleseren din, og dette programmet fjerner dem før du søker.

En annen ting er at om operativsystemet er skikkelig infisert kan det være vanskelig å få fjernet viruser mens Os'et er igang. Noe det første endel virus gjør er å sette antivirus'en ut av spill....dvs.at det stenger av for oppdateringer. Ofte merker man ingenting, men sannheten er at du ikke finner et eneste virus "produsert" etter siste oppdatering som kan ha vært ifjor om du er uheldig.

Det sikreste er å søke gjennom harddisken fra en virusfri maskin med oppdaterte virusdefinisjoner.

Et lite trimme-tips på tampen.....noe alle bør gjøre er å skru av unødvendige programmer i oppstarten. Det er ingen vits i at Java, Acrobat reader, Office-pakken osv. er med i oppstarten.

Skriv MSCONFIG i kjør-ruten(->Start-knappen nede til venstre, "søk i programmer og filer"). Nå får du opp en rute med en arkfane som det står Oppstart på. Her kan du huke vekk alt utenom Avast og eventuelle andre programmer som du vil skal "stå klar" med en gang maskinen startes.

Siden du er glad i ccleaner- dette kan man også gjøre med de nyeste versjonene av ccleaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.