Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding compressor


Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror jeg fant feilen på min. Bytta om noen motstandere...

Men så dreiv jeg å feilsøkte, så kom den ene jackinngangen inntil den ene poten. Tok nesten fyr :P

Bestilte nytt sett. Har nå lært av alle mine feil, så tror den kommer til å bli vellykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til attack pot/switch :P

Jeg skal i gang med min så fort jeg får litt tid til overs.

Kan noen anbefale verdier jeg kan teste med på en switch som skal fungere slik: fast, normal og slow?

Jeg vil bare ha et utgangspunkt, så kan jeg teste videre ut i fra det.

Er det slik at lav verdi er "fast" og høy verdi er "slow"?

Hilsen den glade amatøren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har bygd en ny compressor nå! Såg ut til å funke greit første gang jeg prøvde, litt støy når jeg stilte på sustain poten, men gikk over ganske fort.

Men når jeg prøver pedalen nå så blir det masse støy når jeg stiller på sustain... Funker fint når den er på det lågeste, men når jeg begynner å gå opp så blir det masse bråk.

Noen som har vert borti dette?? Har ikke bytta om potene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med masse støy? Har du prøvd andre kompressorpedaler før?

Kompressorer kan "Støye" endel,dette fordi de forsterker signalet ditt også eventuell støy fra gitaren :)

Jeg har ikke bygget min enda, når jeg får gjort det skal jeg teste den opp mot mine to andre kompressorer (Keeley C4 og EHX Soul Preacher nano)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En balansert forsterkning vil vanligvis ikke gi noe særlig med støy.

Det brukes transistorer og ICer til å forsterke signaler i de aller fleste gitarkretser uten at de støyer noe særlig.

Transistoren er delt opp i 3 deler, en kollektor, base og emitter. Inni en transistor er det både kapasitans, impedanse og mye annet fysikk. Snur du om på den, så vil den ikke virke som den skal.

Angående støy, så er det ikke lett å si uten å måle signalene med et skop..

Men sjekk forbindelsene både rundt potten og rundt IC'en. Sjekk at alt er koblet rett på ICen.

Men som sagt, du har mange diverse filtre i kretsen som kan plukke opp støy hvor som helst i kretsen..

Muligens en veldig liten kondis i utgangen vil hjelpe, men ingenting er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har endelig kommet igang med min. Er hjemme med halsbetennelse, så jeg jobber litt i tåka.

så langt ser det slik ut:

comp.jpg

Jeg har bytta ut C2, C4 og C6 med panasonic ECQ-V.

Nå skal attackswitchen på plass.

Jeg sliter litt med å forstå denne beskrivelsen scroll ned til "Variable Recovery Mod"

Jeg er ikke helt med når han snakker om Replace the 150k resistor on the board with a 10k+150k pair in series, installed like a "St. Louis arch" with their junction pointing up; be sure to leave a little extra lead from the 150k resistor sticking out on the component side of the board

vil det ikke da bli 160k samme hvordan man kobler switchen?

Hvis "0" er R18-punktene.

0--10k--150k--0

jeg bruker forøvrig en 42k resistor istedet for en 39k resistor.

Kan noen tegne dette opp for meg :)

Hvis jeg tegner det opp slik jeg forstår det ser det slik ut:

attack_kobling.gif

Dette blir vel helt feil?

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser rett ut det der? :)

39k, 42k.. Du vil nok ikke merke noe særlig forskjell på disse.

Som oftest er kretsene designet for vise verdier, og så blir de rundet av til det som er "standard" uansett..

Dvs de verdiene som går an å få kjøpt.

Btw, lekkert fargevalg på boksen. Hva bruker du til å lakke egentlig?

Hva trenger jeg får å få til en sånn ensvarga finish? :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMM. nå har jeg koblet det slik jeg har tegnet det opp.

når jeg måler R18 blir det slik: switch til venstre=10K midten=65.8k høyre=42,7k

hva er galt :(

attack_kobling.jpg

EDIT

Ekstremt mystisk jeg målte på nytt, da viste den 42 160 10

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja:) låter bra gjør den også. tror nesten denne må bytte plass med Keeley C4 på brettet.

veldig glad for at jeg satt inn attack switchen! jeg liker best fast funksjonen (10K)

Stock (150K) hadde jeg rett og slett ikke hatt bruk for.

Jeg har lagt en stripe med sort gaffa under pcb og på bakplate for isolasjon.

Bilder av ferdig pedal:

comprossor1.jpg

comprossor2.jpgcomprossor3.jpg

TAKK for hjelp og tips!

Musikding sine kit er BRA saker :D

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt dette settet, men vil modde det om for bass. Har funnet 5 kanskje aktuelle mods. Noen som kan hjelpe til kanskje?

1. Vil gjerne ha en switch for variabel attack, men dette er beskrevet tidligere i tråden her.

Har funnet følgende kommentarer i et forum eller 2 på nettet:

2. "the output cap was much too small for a full frequency response. He reccomended changing the .05uF to a 1uF tantalum cap, with the plus side going to the effect"

Dette vil si C13 ikke sant? Denne er vel forsåvidt også dekket i pkt 3 under her

3. "I suspect aiming for a much shorter recovery time, by decreasing the 150k resistor to something less than 50k (but more than 10k) would probably help the bass to sound a little more unaffected by the compressor and "transparent"."

Dette er R18? Hvis jeg skjønner det rett så blir dette release funksjonen. Kanskje en switch eller potmeter hadde vært noe her? I såfall kan man da justere både attack og release som man vil selv

4. "the Ross circuit emphasizes guitar frequencies - so there are a number of other changes that need to be made to make the circuit applicable for bass. I don't have the time to go through the changes needed or the reasons why at the moment, but if one were to double the size of all of the caps in the signal path it should get you closer to what you need."

Hvilke kondiser blir dette? C1, C2, C9, C10 og C13, stemmer det eller er det andre som også er i signalveien eller påvirker denne? Frekvensområde for en 5-strenger bass er fra ca 30Hz (og opp til kanskje 10k med overtoner?) hvis noen har tenkt til å regne på verdier :)

5. Det finnes også en treble mod, hvor man setter en 0,0015uF (1500pF) kondis i parallell med R20. Dette skal gi et løft i toppen fra ca 2,2kHz og opp. Kanskje aktuelt til bass for mer "hifi" lyd eller slap/pop spilling (men er nok ikke så brukendes for de med vreng eller annen rockelyd i bassen)

Såh...noen som har noen umiddelbare tanker om noe av dette? For gitarister er nok treble mod'en og justering av release også aktuelt :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post link til schematicen det gjelder. =)

Er vel primært kondiker som bør byttes ut for å forskyve frekvensspekteret og båndbredden til frekvensene litt tilbake.. Dvs, åpne opp for lavere frekvenser og utelukke de høye frekvensene da det ikke trengs til bass.

Men å modde sånn uten videre å vil ikke nødvendigvis gi deg akkurat den lyden du så etter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.