Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding compressor


Anbefalte innlegg

Så det er like greit å bruke kondisene som følger med? jeg har endel ecq-v liggende...

Hva vil forskjellen være teoretisk hvis jeg bytter ut c2,c4 og c6 med panasonic ecq-v ?

Filmkondisene som følger med er fra Arcotronics, og de har fin kvalitet, like bra som ECQ-V. Hvis du klarer å høre forskjell på de i en kompressorkrets er dette på grunn av variasjoner innenfor toleransen. To kondiser på 10nF med 10% toleranse kan i verste fall ha reelle verdier på på 11nF og 9nF. Dette vil påvirke grensefrekvensen, og dette kan være hørbart, men det kommer altså fra toleransen på komponentene -- ikke fra forskjeller på leverandøren.

C2, C4 og C6 er små elektrolytter, og de tilfører fasevreng til signalet. Dette vil oppleves som ekstra støy og susing når kompressoren komprimerer hardt. Hvis du har støyete strømforsyninger, dvask amp og dårlig skjermet og jordet gitar er det ikke sikkert du vil merke den store forskjellen, men hvis utstyret forøvrig er på stell bør du kunne høre forskjell når du bytter C2 med en Panasonic plastkondis.

da mangler det bare en input-gain-kontroll for at den skal bli "komplett"

Hvorfor trenger du input-gain på en kompressor? Kompressoren er jo en stor og automatisk gainkontroll i seg selv? Ved å skru ned inngangen vil du gjøre jobben vanskeligere for kompressoren, og uansett hvordan du implementerer den så vil den tilføre mer støy. Dessuten har du utgangsvolum lett tilgjengelig på gitaren, og denne vil fungere på samme måte som eventuell input-gain på en kompressor.

:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takk for masse bra svar igjen :)

Både Keeley Compressor og EHX Soul Preacher har inputgain-pot (intern på Keeley 2knob og SoulPreacher)

Denne kan brukes for å kompansere for høy/lav-output pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Attack-"modden" er lavere motstand raskere attack?

Har tenkt til å sette på en socket i førsteomgang å teste med forskjellige verdier, kanskje det holder for meg å ha en switch mellom to forskjellige motstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min ferdige pedal:

post-749-0-62205200-1302106530_thumb.jpg

Brukte vel 3 timer fra start til slutt på selve bygginga uten problemer denne gangen, prøvde heller ikke å gjøre noen endringer i form av attack-pot og slike ting :unsure:

Ser at grønnfargen min var litt mørk i forhold til svart skrift, men det får bare være.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min ferdige pedal:

Brukte vel 3 timer fra start til slutt på selve bygginga uten problemer denne gangen, prøvde heller ikke å gjøre noen endringer i form av attack-pot og slike ting :unsure:

Ser at grønnfargen min var litt mørk i forhold til svart skrift, men det får bare være.

Bra :)

Har du skrevet for hånd, eller brukt decal ?

Er det pulverlakk, som man steker i ovn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :)

Har du skrevet for hånd, eller brukt decal ?

Er det pulverlakk, som man steker i ovn?

Vanndekal for laser som dekker hele overflaten. Vanlig spraylakk. Et lag grunning, 3 lag grønt (rant selvfølgelig litt). Et lag blank - dekal før et nytt lag med blank. Bildet lyver litt. Finishen er ganske pen på toppen, men ikke så pen på sidene. Under lakkeringen hang den i en snor. Og etter å ha tatt på dekalen så skulle jeg henge den opp igjen og da jeg hadde sprayet boksen nesten ferdig så datt den ned grunnet dårlig knute - i sagflis attpåtil :rolleyes:

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en million deler nå. Jeg har aldri lagd noe i nærheten av dette før, så lurte på om det finnes noen arbeidslogger, eller noen bilder/videoer som kan sette meg i gang. Jeg har printet ut skjemaet og delelista uten at jeg aner hvor jeg skal begynne eller hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en million deler nå. Jeg har aldri lagd noe i nærheten av dette før, så lurte på om det finnes noen arbeidslogger, eller noen bilder/videoer som kan sette meg i gang. Jeg har printet ut skjemaet og delelista uten at jeg aner hvor jeg skal begynne eller hva jeg skal gjøre.

Se på bildene og delelista. Alle komponenter er listet i delelista med samme merking som på kretskortet.

Jeg har riktignok gjort slike ting før, og syntes det var enkelt, men synes opplegget fra musikding uansett er eksemplarisk. Vanskelig å gjøre feil her dersom man studerer alle koblingsskjemaer og bilder nøye. Det eneste som kan være komplisert dersom man ikke har greie på det er å plassere transistorer og ICer riktig vei i soklene, men her er det bare å spørre dersom man lurer på noe. Diodene er greie å plassere riktig vei dersom man studerer bildene, samme med elektrolyttkondensatorene med polaritet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn bare med resistorene, og ta det derfra... Det er ikke vanskelig. Lag kretskortet først og lodd på lederne. Fest så jacks osv i boksen og lodd inn/ut mellom jacks og bryter, gjør ferdig alt som ikke har med kretskortet å gjøre. Så kan du feste kretskortet i boksen og lodde lederne på sine respektive plasser. Prøv å få lederne fra kretskortet så korte som mulig, da blir det mer ryddig og mindre støy :) ADVARSEL: Pedalbygging er svært avhengighetsskapende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På delene står det feks "10R". Er dette det samme som R10 i skjemaet og delelista?

edit : dette er jo galskap, jeg veit jo ikke engang hva som er motstand eller hva som er kondensator.

Er det Ross du bygger?

Forskjellene mellom de ulike komponentene finner du ved å sammenligne ditt tomme kretskort med bildet av det ferdigloddede:

2644_1.jpg

10R betyr at det er en 10 ohms motstand (resistor). Er du sikker på at det ikke står "10k", og ikke "10R"? Jeg finner ingen 10 ohms motstand i delelista, nemlig.

I delelista står det:

R2, R3, R4, R14, R15, R20 Resistor 10k

Det betyr at du har 6 motstander på kretskortet som skal være 10k Ohm. Dersom du har 6 stykk av denne motstanden, så er jo også det en god indikator på at du har riktig verdi. Markeringene R2, R3 osv. finner du igjen på kretskortet. Bare å bøye beina, tre dem gjennom og lodde på baksiden, en etter en. Klipp av den delen av bena som er til overs når du er sikker på at du har en god lodding.

Et ekstra tips er å bruke bildet over også til å sammenligne med fargekodene på motstanden. Fargene på bildet kan av og til være vanskelige å skjelne (rød og brun kan f.eks. være ganske like), men man får likevel en indikator.

Jeg kontrollmåler dessuten alltid med et billig og enkelt multimeter før jeg lodder. ;) Det er et kjekt (nesten uunnværlig) verktøy for alle elektronikkjobber.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.