Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG550


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Ibanez RG550, helt orginal. En bekjent av meg vil bytte gitar, han har akkurat samme gitar men byttet ut edge pro tremolo til orginal floyd rose vib system, og satt på dimarzio supergain lead humbucker. Er dette er smart bytte? Kan ikke så mye om dette :P

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror disse gitarene vil ha høyere verdi med den originale tremoloen, dessuten er edge tremoloen etter min mening en vel så god som en floyd trem.

Personlig ville jeg heller kjøpt og montert en annen pickup, dersom det er dette som frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent spec-messig så er det vel en smakssak. Noen liker edge pro andre liker original FL, noen liker de pickupsa som følger med gitaren, andre liker dimarzio. Mange vil nok dog se på et pickup-bytte som en oppgradering.

Et relevant spørsmål er vel når de forskjellige er bygd ettersom at det prates om store forskjeller på 80- 90- og 2000-talls modeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Behold den original.

Det er mulig jeg tar skammelig feil, men en original 550 som ikke er utslitt, er vel kanskje en av 80- talls "standardgitarer" som kan komme til å være verdt et lass med penger om en del år. Slikt kan man aldri vite, men jeg tror det kan skje.

Se på ebay, prisene på originale 550- er øker allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg men er at en "vanlig" 550, den originale, bør gå fra 3500, litt over hvis den er roadflare eller desert yellow, opp mot fire, og kanskje opp mot firetusenfem hvis den er veldig strøken og original.

Spør du meg er bruksverdien adskillig høyere.

Jeg har sett strøkne eksemplarer med en startpris på nesten 1000USD. Det betyr jo ikke at de har blitt solgt, men har sett flere steder at folk har bemerket at prisen på disse gitarene har begynt å stige.

Jeg skal langt i fra "hausse" opp at disse gitarene er en "god investering", men jeg synes helt ærlig at når en gitar har klart å bli tretti år gammel uten modifisering, bør den få lov til å være det. Er man heldig, blir de en god investering, er man ikke heldig, blir de ikke det. I mellomtiden kan man kose seg med en bra og meget kurant gitar.

Det finnes nok av litt slukørede Strat- eiere som angrer seg på at de røsket ut pickupene på sin 20-30 år gamle strat og "oppgraderte" de med DiMarziopickuper på slutten av søttitallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min er svart. Jeg i er i hvertfall enig i at bruksverdien er adskillig høyere enn de prisene du antyder, det er mye gitar for pengene. Det er mulig du er inne på noe med framtidig verdi, det har kanskje noe å si at Ibanez selger anniversaryutgaver av den? Når det er sagt, tror jeg det kommer til å ta lang tid hvis dette skulle skje, med tanke på hvor lav prisene er akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker tanker om framtidige priser. Og som jeg allerede har antydet, der er det ingen som kan si noe helt sikkert. Da det var på sitt hotteste, trodde jo alle at Pokemonkort kom til å være masse verdt også. Og OL- pins.

"Jubileumsversjonene" har på ingen måte senket prisen på den originale, snarere tvert imot. Prisen har gått opp, faktisk, men du må huske på at disse gitarene har vært omtrent like ettertraktet som hvite tennissokker og ballgensere under den "relic" og "vintage"- bølgen som har herjet i noen år.

Hva som skjer med prisen vet vel ingen helt sikkert. Jeg har ikke påberopt meg å være "spåmann", jeg sier bare noe om at en original tretti år gammel gitar fortjener å få være original, og at det muligens kan lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.