Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

BRUK METRONOM!


Fredrik Vee

Anbefalte innlegg

Hmmm. Så det jeg skriver oppfattes som masse rart.... Jeg skal prøve og forklare litt bedre hva jeg mener.

Ok, poenget mitt er naturligvis ikke at man ikke skal bruke metronom når man øver. Det er nok et fint redskap for å få jevnt tempo i kroppen/fingrene.

Poenget mitt er derimot at å være 100% i time ifht. en metronom, ikke nødvendigvis er det samme som at bandet svinger. I et band er det vel så viktig å finne sin felles "time", det være seg både med og uten metronom. Musikk er jo "levende" hvis vi kan si det på den måten, og ja, en metronom er en "maskin".

Da rock ' n' roll oppstod, tror jeg ikke det var mange som brukte metronom når de spilte inn plate. Likevel er det veldig mange av innspillingene på 50 og 60 tallet som svinger noe dyrisk selv om time og tempo faktisk kan være hørbart "ute" enkelte plasser.

I dag bruker vel de aller fleste klikk i studio, og det gjør det jo mye enklere å legge overdubs, kopiere/lime inn spor osv. som gjør at det låter riktigere, men låter det nødvendigvis bedre? Jeg mener kanskje at noe av "sjelen" i musikken blir borte når alt er maskinelt/matematisk korrekt, men jeg er klar over at påstanden er drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener kanskje at noe av "sjelen" i musikken blir borte når alt er maskinelt/matematisk korrekt, men jeg er klar over at påstanden er drøy.

Det er ingen sjel som overhodet blir borte i musikken selv om man øver med metronom. Ved å øve etter metronom blir du tvert imot en flinkere MEDMUSIKANT, fordi du lærer deg å spille samme tempo som de andre. Det er ingenting som svinger mindre enn et utight band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sjel som overhodet blir borte i musikken selv om man øver med metronom. Ved å øve etter metronom blir du tvert imot en flinkere MEDMUSIKANT, fordi du lærer deg å spille samme tempo som de andre.

Må faktisk si meg enig i det her ass. Det er ingen motsetning mellom å det å være "in time" og swinge. Å spille utight låter 99 av 100 ganger bare sloppy. Unntaker er Tekrø men det får være en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell mellom øving og spilling.

Om man øver med metronom har dette kun positive sider.

Om man derimot blir så opptatt av å perfeksjonere rytmen at man ikke klarer å tenke på noe annet når man spiller og følgelig mister flyten (eller sjelen for de som foretrekker mer esoteriske utrykk...), er det IKKE positivt. Men dette er ikke metronomens feil.

Bra å lære å stemme og å bende rent også, men det betyr ikke at det er bra om man konser så mye på dette at man mister flyten.

Aldri feil å forbedre seg. Det er kun feil å konse for mye på enkelte ting når man SPILLER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, broder'n impulskjøpte en ganske fet Roland trommemakskin en gang. Den endte jeg opp med å brukte som metronom, men i dagens modern samfunn får man sikkert lasta ned no groovy groooooves på nett til PC som man kan bruke isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sjel som overhodet blir borte i musikken selv om man øver med metronom. Ved å øve etter metronom blir du tvert imot en flinkere MEDMUSIKANT, fordi du lærer deg å spille samme tempo som de andre. Det er ingenting som svinger mindre enn et utight band.

Som jeg også sa så er metronom et godt redskap for å få tempo/rytme inn i kroppen hvis man mangler en del av det. Jeg vil likevel poengtere at et band trenger ikke være utight selv om man ikke beholder samme tempo hele låta igjennom. Jeg vil også påstå at man IKKE bli bedre medmusikant av å øve med metronom. I band gjelder det mye mer å høre på hva de andre gjør. Spesielt trommis og bassist. Men det er klart hvis en av de eller begge er ute å kjøre, er det lite man kan gjøre.

Et hvert band utvikler etterhvert sin egen time etterhvert som de spiller sammen, og som regel er ikke en metronom en del av den utviklinga. Prøv bare å bytt ut trommis etter du har spilt med samme i mange år. Den nye trommisen glir som oftest ikke rett inn i "grooven" uansett hvor dyktig han er, og uansett hvor mye han har øvd med metronom.

Det er heller ikke alltid slik at låter fungerer best med å være helt på slaget. Noen kler bedre at man er frampå, andre kler bedre at man er bakpå. (ørsmå nyanser naturligvis.)

Men jeg kan si det igjen: Er man ikke helt på nett rytmisk, kan det selvfølgelig være veldig nyttig å øve med metronom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også sa så er metronom et godt redskap for å få tempo/rytme inn i kroppen hvis man mangler en del av det. Jeg vil likevel poengtere at et band trenger ikke være utight selv om man ikke beholder samme tempo hele låta igjennom. Jeg vil også påstå at man IKKE bli bedre medmusikant av å øve med metronom. I band gjelder det mye mer å høre på hva de andre gjør. Spesielt trommis og bassist. Men det er klart hvis en av de eller begge er ute å kjøre, er det lite man kan gjøre.

Et hvert band utvikler etterhvert sin egen time etterhvert som de spiller sammen, og som regel er ikke en metronom en del av den utviklinga. Prøv bare å bytt ut trommis etter du har spilt med samme i mange år. Den nye trommisen glir som oftest ikke rett inn i "grooven" uansett hvor dyktig han er, og uansett hvor mye han har øvd med metronom.

Det er heller ikke alltid slik at låter fungerer best med å være helt på slaget. Noen kler bedre at man er frampå, andre kler bedre at man er bakpå. (ørsmå nyanser naturligvis.)

Men jeg kan si det igjen: Er man ikke helt på nett rytmisk, kan det selvfølgelig være veldig nyttig å øve med metronom.

Det er vel heller ingen her som mener at poenget å øve med metronom er at man skal kunne klare å holde samme tempo 100% gjennom hele låta. Poenget med metronom slik jeg ser det er først og fremst å øve på vanskelige partier, hvor man gradvis kan øke tempoet. Man får da kontroll over figuren/partiet man øver på, slik at man ikke tillater seg å spille fort på de lette partiene, for så å spille sakte på de vanskelige. Det andre poenget med å øve med metronom er at man lærer seg til å spille sammen med andre, da disse andre er erstattet med metronomen i stua/soverommet/gutterommet/kjellerstua.

Eller en dryppende kran...?

Hell yeah!! :D;)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ingen her som mener at poenget å øve med metronom er at man skal kunne klare å holde samme tempo 100% gjennom hele låta. Poenget med metronom slik jeg ser det er først og fremst å øve på vanskelige partier, hvor man gradvis kan øke tempoet. Man får da kontroll over figuren/partiet man øver på, slik at man ikke tillater seg å spille fort på de lette partiene, for så å spille sakte på de vanskelige. Det andre poenget med å øve med metronom er at man lærer seg til å spille sammen med andre, da disse andre er erstattet med metronomen i stua/soverommet/gutterommet/kjellerstua.

Jeg er nok ikke uenig med deg, men prøvde heller å legge til en dimensjon i diskusjonen. Og jeg er helt med på at å øve inn licks, fraser, figurer, you name it, i sakte tempo først for så å øke tempoet er lurt. Gjerne ved hjelp av metronom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er ganske enige igrunn Audun. Jeg synes også bruk av metronom under innspilling/framføring svært ofte kan ende opp med å hemme musikerne, men det er på en måte derfor jeg mener man skal øve med metronom. Om man gjør det så slipper man nemlig (ideelt sett) å spille med klikk, da man har såpass bra time at dette ikke kreves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er ganske enige igrunn Audun. Jeg synes også bruk av metronom under innspilling/framføring svært ofte kan ende opp med å hemme musikerne, men det er på en måte derfor jeg mener man skal øve med metronom. Om man gjør det så slipper man nemlig (ideelt sett) å spille med klikk, da man har såpass bra time at dette ikke kreves!

Det argumentet skal jeg si meg veldig enig i. Også er det et element at hvis man skal i studio, er det vanligst i dag å bruke clicktrack e.l. og da er det en fordel at man har øvd på det., da det kan være vanskelig å få d til å svinge med klikk hvis man ikke har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.