Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stingray 2-band preamp.


Orph

Anbefalte innlegg

Jeg snublet over noen som solgte kretskort til Music Man sin 2-band preamp, og siden disse låter betraktelig mye bedre enn 3-band preampene (etter mitt øre, hvertfall), vurderer jeg sterkt å ordne en slik en selv, men det blir mye billigere hvis jeg kjøper flere.

Jeg lurer på om det er noen interesse for å kjøpe slike her ? Jeg regner med endelig pris blir noe rundt 400kr / stk ferdig loddet, og kretsen blir en eksakt replika av vintage MM SR 2-band-kretsen (som satt i 77-78-modellene, visstnok) med høykvalitetsdeler.

Bare legg inn en post her hvis det er interessant, så skal jeg vurdere om det er verdt å gjennomføre.

Kan legge til at disse preampene vil funke i alle bassgitarer med liknende oppsett som Stingrayen, og har blitt brukt i OLP MM SR-replikaer med stor suksess.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm... kanskje eg skulle hatt ein 2-band preamp til fretlessen min?

Er det enkelt å bytte? Kva skjer med plassen der den siste pot'en skulle vert (jack-utgangen er jo på sida av kroppen)?

Må uansett vente nokre dagar før eg får pengar, så ikkje skriv meg opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det blir ikke med en gang uansett :)

Man kan bare la den siste pot'en stå i, som en "dummy-pot". Den vil ikke ha noen funksjon. Det er meget enkelt å bytte, ja, det eneste som vil gjenstå er å lodde på ledningene fra pickupvelgeren, og lodde på noen ledninger på jacken. Alt forhåndsarbeidet vil bli gjort av meg.

Eventuelt kan jeg også lodde inn en headphone amp, så kan man montere en jack der den siste pot'en egentlig skal være, så kan man plugge inn øreklokker rett i bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Delene er bestilt, får de vel om en to ukers tid, skal teste ut selv, og poste en video av hvordan det låter. Lager fem stykker i første omgang, så får vi se om det faller i smak.

Pengene jeg tjener på dette er ikke særlig betydelig, det tilsvarer vel omtrent en times arbeid pr. enhet (og det er det vel verdt ? :)). Gjør det mer fordi jeg synes det er gøy, og har lyst til å lære.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene er bestilt, får de vel om en to ukers tid, skal teste ut selv, og poste en video av hvordan det låter. Lager fem stykker i første omgang, så får vi se om det faller i smak.

Pengene jeg tjener på dette er ikke særlig betydelig, det tilsvarer vel omtrent en times arbeid pr. enhet (og det er det vel verdt ? :)). Gjør det mer fordi jeg synes det er gøy, og har lyst til å lære.

Kult.

Hva får man med, pots og jack og sånn også slik at man bare kan montere den?

Ser noe slikt ut? (uten metallplaten http://johnkvintageguitars.homestead.com/stingray/OLPplate/OLPplate-2/OLP2-band-02.jpg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult.

Hva får man med, pots og jack og sånn også slik at man bare kan montere den?

Ser noe slikt ut? (uten metallplaten http://johnkvintageguitars.homestead.com/stingray/OLPplate/OLPplate-2/OLP2-band-02.jpg )

Pots følger med, men ikke jack (man må som regel lodde uansett for å montere jacken, så det har ingen hensikt hvis formålet er at det skal være "plug & play"). Man må lodde pickupene inn i kretsen, samt batteriledningene og jack. Klare anvisninger skal følge med for å unngå tabber :)

Det bildet der ser ikke heeelt feil ut, nei (utseendemessig kommer den veldig nærme).

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha 2 MM-pickups i det nye bassprosjektet mitt, så dette gleder jeg meg til :)

Ja, det er vel bare å montere en blend-pot, det ! Jeg leker selv litt med tanken på å montere en single coil fremme i halsposisjon for å komplementere humbucker'n, og montere to separate preamper med stacked tone pots og adskilte volumkontroller. Da må man selvfølgelig også montere ett ekstra batteri, samt route litt, men man bør få helt sykt med valgmuligheter uten å tape noe som helst av tone (man mister visst litt av tonen til humbuckern dersom man kjører den gjennom en blend-pot, men jeg skal forsikre meg om det før jeg begynner å modde for mye på denne Stingrayen min).

Har fått bekreftet at delene er sendt fra Mouser, så jeg skal gjøre et lite regnestykke når alt har ankommet, og jeg har loddet sammen den første (anslo 400kr først, mulig det blir så mye som 500kr, da delene har blitt litt dyrere enn jeg først anslo, men jeg skal se det an etter jeg har fått et anslag over arbeidsmengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.