Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stingray 2-band preamp.


Orph

Anbefalte innlegg

Er stort sett ferdig med preampene nå, men noen av delene jeg bestilte var feil, så jeg måtte bestille noen nye. De bør være her om en uke eller kanskje to.

Har fire tilgjengelig foreløpig, hvem er det som definitivt skal ha en ?

Installasjon blir enkelt, jeg lodder sammen oppsettet med pots, alt man behøver å gjøre er å lodde på jacken og ledningen fra pickupen, samt batteriet.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeps. Da var de ferdige. Tok vesentlig mye kortere tid å få delene jeg trengte enn forventet. Har imidlertid ikke fått testet de enda, da jeg har en SR5H med coil selector switch, og jeg klarer ikke helt å se hvordan den er koplet opp. Jeg må vente til jeg finner et koplingsskjema til den, er lite lysten på å røske ut den originale preampen uten noen tegninger/veiledninger å forholde meg til. Jeg prøvde, men i det jeg kjente at jeg ble litt usikker på hva det var jeg gjorde bestemte jeg meg for å snu.

Hvis noen vil ha de umiddelbart er det bare å si ifra, jeg kan ikke skjønne annet enn at de skal funke, har dobbel,- og trippelsjekket at alt er rett, så det skal funke, men har også forståelse for at man kanskje har lyst til å vente på en bekreftelse :)

Har som sagt fire tilgjengelig for øyeblikket, men jeg har muligheten til å lage flere på et par ukers varsel hvis det skulle være behov.

Det følger med pots, men jeg er faktisk litt usikker på om de er av rett type (jeg tror dog de skal passe). Om ikke annet ser man hvordan jeg har loddet de på, hvertfall, så har man "korrekte" anvisninger. Hadde bare fire ledningsfarger, så det ble litt vel mange gule ledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg kjenner ikke til de forskjellige preampene i mm bassene. Jeg har en stingray kopi med en split-pickup, med et volumpotmeter til hver halvdel av pickupen og en felles tonekontroll. Hvordan er dette i forhold til de originale mm bassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg kjenner ikke til de forskjellige preampene i mm bassene. Jeg har en stingray kopi med en split-pickup, med et volumpotmeter til hver halvdel av pickupen og en felles tonekontroll. Hvordan er dette i forhold til de originale mm bassene?

Rimelig langt unna, vil jeg tro ;) Mye av hemmeligheten bak "Stingraylyden" ligger i preampen, og da er det gjerne stingrayene fra tidsperioden rundt 76-78, som denne preampen er ment å kopiere. Jeg regner med at den bassen din er passiv ? Aktive basser har nemlig ikke tonekontroll...

Dersom du er interessert skal jeg alltids kunne finne ut hvordan dette skal koples, men jeg ville i så fall anbefalt å kjøpe en ny pickup i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vil bygge om den bassen, den har veldig markant lyd med masse mellomtone-growl. Den låter ikke som noen av de andre bassene mine :)

Men jeg sjekka litt preamp wiring på mm basser oppimellom årene, fant en side som forklarte litt sånn fra år til år. Min er tydeligvis koblet ganske annerledes....1 volum til hver av de 2 pickupene, bare at det sitter 2 singelcoiler i samma hylsteret istedenfor 2 separate pickuper. Men det er markant forskjell på dem selv om de sitter tett inntil hverandre, i praksis (lydmessig) blir det som om en har en neck og en bridge pickup. Og ja, den er passiv. Rimelig høy output har den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vil bygge om den bassen, den har veldig markant lyd med masse mellomtone-growl. Den låter ikke som noen av de andre bassene mine :)

Men jeg sjekka litt preamp wiring på mm basser oppimellom årene, fant en side som forklarte litt sånn fra år til år. Min er tydeligvis koblet ganske annerledes....1 volum til hver av de 2 pickupene, bare at det sitter 2 singelcoiler i samma hylsteret istedenfor 2 separate pickuper. Men det er markant forskjell på dem selv om de sitter tett inntil hverandre, i praksis (lydmessig) blir det som om en har en neck og en bridge pickup. Og ja, den er passiv. Rimelig høy output har den og :)

Den største forskjellen er vel kanskje at alle Music Man basser er aktive ? :)

Jeg vil tro visse aspekter av lyden ofres ved å plasse to pickuper i sweet spoten... Jeg har coil selector switch på min, hvor jeg kan benytte meg av kun rekken som vender mot halsen, begge rekkene koplet i parallell eller serie, og selv om lyden blir varmere, er det laaangt fra reverse-P split-coilen jeg har på Spectoren (for å nevne et eksempel). Men det viktigste er jo at man er fornøyd med lyden selv. Er man det trenger man jo ikke endre noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått installert den nå, med litt prøving frem og tilbake og litt småproblemer. Dette stammer hovedsakelig fra at jeg ikke klarte å finne noen klare anvisninger for hvordan den skulle installeres i en 5H, som er noe annerledes i forhold til 4-strengere. Løsningen var enkel, selv om det var litt pes å finne den, jeg forklarer gjerne for dem som måtte ønske å gjøre dette på en 5'er.

Veldig enkelt å greit å installere, og lyden er FANTASTISK ! Den er klar og fin, men bjeffer godt hvis man presser den litt, akkurat som en Stingray bør! Har bannet litt underveis, men angrer ikke på å ha gjort dette i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.