Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Midiklaviatur og eksternt lydkort


Anbefalte innlegg

Er i ferd med å gjøre en del investeringer til musikkproduksjon og har et par spørsmål..

1. Midisynth

Kan ikke påstå å ha så enormt mye peiling på hva som er bra her..

Skal i hovedsak brukes til innspilling av trommer (SD 2.0) men har hørt rykter om at veide tangenter er fyfy i den sammenheng..?

Kommer også til å brukes til å legge på litt snacks i form av lydeffekter og en og annen liten string/pianosnutt..

Er da dette noe å satse på?

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=676061&artno=158388

2. Eksternt lydkort

Her har jeg funnet en jeg selv tror skal være bra..

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=25907&artno=224816

Fungerer ifølge reviews veldig bra sammen med Cubase 5 i allefall.

Noen som har erfaring med dette lydkortet? Hva er bra og hva er dårlig med det?

Og eventuelt noen tips om andre lydkort i samme prisklasse?

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så det ble både under "andre instrumenter" med tanke på midisynthen og "studio/musikkproduksjon" med tanke på lydkort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sett på det midiklaviaturet, og jeg synes det virker veldig bra. 61 semiveide tangenter er i mine øyne ganske ypperlig, da det er stort nok og godt nok for å spille pianoting, og det blir ikke for stort og tungspilt for andre ting enn piano. (I følge de som kan det så er hammertangenter ("fullveide") et lite helvete til synth- og orgelting, og antakeligvis til trommer også.) Til trommer eksklusivt ville jeg kanskje funnet en midikontroller med litt gode, store pads da dette nok et lettere å spille trommer på, men tangenter funker jo for all del det også :)

Lydkortet er nok godt som gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt med lillebroren til det lydkortet, CI 1. Har bare gjort noen enkle testinnspillinger, og det fungerer finfint så langt. Har ikke hatt mulighet til å sammenlikne lyden med andre lydkort, men jeg regner uansett med at til den prisen kan du ha litt å hente på å bruke en ekstern preamp av bedre kvalitet om nødvendig.

Eneste jeg sleit litt med i starten var at lyden falt ut i ca 1 sek innimellom, men det løste jeg ved å koble igjennom en ekstern usb-hub med strømforsyning. Jeg bruker dette på en laptop, og der er det masse ting som kjører i bakgrunnen som du ikke har på en stasjonær pc...som f.eks. trådløst nettverk, bluetooth og hundre andre ting for å styre mousepad, ekstra hurtigknapper ved siden av tastaturet osv osv. I tillegg kommer strømstyringen. Alt sånt er greit å slå av når en bruker et eksternt usb lydkort da det kan forstyrre. Her er en god tråd med mange tips ang dette.

Nå spiller kortet fint som bare det, og disse kortene trenger heller ingen strømforsyning, bare koble til med en usb kabel. Kjempefordel med en laptop/mobilt oppsett :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Takker for svar! Tror nok det blir det lydkortet ja.

Har sett på noen midisynther med trommepads. Er det så stor forskjell å spille på pads kontra tangenter at det er verdt å kjøpe en synth med pads?

Og hvordan funker egentlig trommeinnspilling med semiveide tangenter?

Er det helt håpløst eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift til å spille på semiveide/uveide tangenter så er det ikke så veldig stor forskjell. Det er like vanskelig/lett begge deler. Men som Castor sier så er pads å anbefale. Korg hadde en midi-sak med bare pads til en halv tusenlapp eller noe sånt for en tid tilbake. Korg Nanopad elns? Kan være verdt å sjekke ut. Brukt bør man få tak i en slik til en ganske OK pris, og da trener man ikke tenke på det når man skal ha midikeyboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.