Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strekke strenger


Norstorm

Anbefalte innlegg

Er litt smålei av nødløsninger når jeg skal strekke strengene på gitarene over natta, eller what not..

Så jeg har ett litt dumt spørsmål..

Finnes det noen innretninger som er laget for å legge under strengene når man skal strekek dem?

Alt funker, som DVD covre, og alt mulig anna fjas, men..

Lite optimalt, og man er jo redd for lakken da vett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strekker strengene godt ca. ved 12.bånd, og har en stemt nystrenget gitar klar for konsert i løpet av 10 min.

Jepp.Setter man på strengene riktig, er ikke det noe problem i det hele tatt. (Søk på forumet. Det har blitt diskutert opp til flere ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar og bukkaaaaar...

Ja, jeg låser strengen på nøkkelen selv om jeg har locking nuts, men..

Ikke overdriver jeg antall omdreininger heller.

Er bare lei av å skru opp og skru sammen nutta X antall ganger de første to dagene :P

Er ikke krise...bare.. irriterer meg pittelitt kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter på strengene, og stemmer dem til normal tuning. Så drar jeg plekteret "Brutalt" over alle strengene, og gjør noen ordentlige bends ved 12. bånd.Gjør det her 2-3 ganger, og stemmer mellom hver gang. Pleier også å ta tak i en streng om gangen ved neck pickupen, og dra dem litt utover fra gitaren.

Den stratocasteren jeg har holder dåg tuning latterlig bra, så trenger aldri å la den stå over natta som noen prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålet i strengene har nesten null elastisitet, så stålstrenger strekker seg ikke nevneverdig (blir ikke lengre) over tid. (noe helt annet med nylon). Når gitaren blir ustemt med ferske strenger, er det heller fordi strengen glipper eller bøyer seg der den er i kontakt med stemmeskruene, nutta, sadelen eller strengeholderen. Når gitaren blir ustemt ellers, kan det være pga for trange spor i nutta, forandringer i klima, slark i halsfestet eller dårlig tremolo.

Altså, alt som skal til er å røske litt i én og én streng når du nettopp har satt dem på. Sjekk også at sporene i nutta ikke er for trange (forsåvidt ikke så relevant hvis du bruker "locking nut").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på så ikke strengene får strekkmerker, det ser ikke pent ut!

Hvis de får det, må du ikke finne på å bruke krem på de!

Når det gjelder floyd må man vente med å låse nøtta til man har stukket, spillt og stemt.

Det skal holde å dra litt i strengene.

Alt dette har allerede blitt nevnt :)

hostremol-nohost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.