Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toneart


antos

Anbefalte innlegg

Som trommis hører jeg ofte gitarister og bassister spør hvilken toneart en eventuell låt går i, de sier gjerne G og så setter de igang å spille. Nå som jeg har gått over til gitar hadde det vært greit å fått forklart hvordan dette henger sammen. F.eks. Guns N Roses - Knockin On Heavens Door som egentlig bare er 3 grep. G-D-C. Vil dette si at denne låten går i G? Hvordan vet jeg at D er den neste akkorden dersom jeg ikke hadde akkordene forran meg og kunne låten fra før. Kom gjerne med noen eksempler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trommis hører jeg ofte gitarister og bassister spør hvilken toneart en eventuell låt går i, de sier gjerne G og så setter de igang å spille. Nå som jeg har gått over til gitar hadde det vært greit å fått forklart hvordan dette henger sammen. F.eks. Guns N Roses - Knockin On Heavens Door som egentlig bare er 3 grep. G-D-C. Vil dette si at denne låten går i G? Hvordan vet jeg at D er den neste akkorden dersom jeg ikke hadde akkordene forran meg og kunne låten fra før. Kom gjerne med noen eksempler :)

He he... :lol: Morsomt med trommiser som plutselig skjønner hvor enkel tilværelse man har når man sitter på en krakk og holder takta... :lol:

Men spøk tilside... Når man oppgir at en låt går i G dur, så er det "durarten / grunntonen", hvilket normalt er den durarten som versene går i. Som oftest starter også låta i den samme duren, men det finnes en masse unntak hvor låter begynner annerledes med riff i andre durer enn grunntonen. :)

Det finnes heller ingen måte å "vite" neste akkord på, men etterhvert som man får et trent øre, så "vet" man neste akkrod dersom man har låta inne, dvs at du har hørt den så mye at du "hører" den inne i skallen. Og så finnes det en rekke standard mønstere som også er lett gjenkjennelig etterhvert som man får spilt en del, og da faller brikkene fort på plass.

Forøvrig så mangler du en Am i eksemplet ditt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ‘Tommern’ sier så er det litt subjektivt hva som er en toneart. Prøv å spille følgende akkordrekke noen ganger :

/ G / C / D7 / G /

Du synes kanskje det høres litt ‘logisk ‘ ut at man ender på G etterhvert ? Omtrent som om man fullfører en setning ?

Prøv å spille samme rekka men å slutte på D7. Dette høres kanskje ut som en uavsluttet setning ? Man er ikke helt ‘ferdig’ ?

Her, som i ‘Knocking…’, men på en litt tydeligere måte, er G tonearten. Man vil liksom ‘hjem’ til G om du skjønner hva jeg mener.

Etterpå kan man selvsagt forklare at G er ‘tonika’, C ‘subdominant’ og D7 ‘dominant’, og at etter å ha spilt en dominant vil man få en resolusjon av å gå til tonika, bl.a. fordi tersen til dominanten er ledetonen til grunntonen i tonika og blah blah blah, men det viktigste er å kunne HØRE det.

Ellers : G – durskalaen har følgende toner : G – A – H – C – D – E – F#

G består av G – H – D

C består av C – E – G

D7 består av D – F# - A – C

Tilsammen blir dette alle de nevnte tonene i G – durskalaen. Når man er i en toneart, er det vanlig å kun bruke de syv tonene som hører hjemme i tonearten, og ingen andre. Enkelt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... :lol: Morsomt med trommiser som plutselig skjønner hvor enkel tilværelse man har når man sitter på en krakk og holder takta... :lol:

Selv er jeg gitarist som satt meg på en krakk for å holde takta fordi det var en mye enklere tilværelse :)

...og selvsagt fordi jeg synes det er morsomt å beherske fler instrumenter ^_^

Sorry for offtopic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.