Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive monitorer til Axe-FX


Metalbrain

Anbefalte innlegg

Driver og vurderer å kjøpe meg Axe-FX nå.. Ultra mest sannsynlig. Og da trenger jeg to stykk aktive monitorer for å få kjørt ting i stereo og ha det sweeet, har jeg skjønt. De jeg har sett litt på er FBT Verve 12MA, og QSC K10. Begge får mye lovord på Fractal-forumet og diverse andre steder kombinert med Axe-FX. Er det noen av Axe-brukerne her på forumet som kan oppklare litt? Er det bare å gønne på? Evt. Hvilken av de to? Evt. hvilke andre monitorer er heller å anbefale i samme prisklasse? (hele denne greia slakter egentlig sparekontoen min, men låter det fett så får det gå :P ) Hadde vært kult hvis noen kunne hjulpet meg litt.. Vil ikke bruke så mye penger, selge ampen og kjøpe katta i sekken.. Takker på forhånd!

Litt usikker på hvilket underforum denne tråden skal i forresten, men moderator får evt. bare flytte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fractal Audio Atomic Reactor skal visst også være "Teh shizzle" med tanke på lyd iallefall. Men ellers så er både FBT Verve 12MA og QSC K10 absolutt kjempegode løsninger, selv om de kanskje er litt overkill for hjemmebruk iallefall.

Om du kun skal bruke den hjemme, ville jeg kanskje kjøpt Adam A7 eller liknende. FBT Verve og QSC K10 er jo egentlig PA-høyttalere. Så det er jo drøyt mye volum å hente da.

http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=List_of_suggested_Axe-Fx_accessories

Her er en liste med anbefalte Monitor-løsninger.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spille rock så må du ikke finne på å kjøpe Adam A7. De er ganske så spisse i toppen og kan fort bli ubehagelige når du skal "gønne på" litt :)

Selv bruker jeg Genelec 8030. De har en fantastisk mellomtone som gjør seg godt på gitar.

Men, og det er viktig, selv om de spiller omtrent så høyt du vil i studio så blir det ikke helt det samme på scenen. Du bør ha noe med enda mer trøkk i enn det en vanlig studiomonitor kan gi deg.

Har du råd til Atomic, go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke rock, men metal.

Gå for Atomic? Dette? Blir grisedyrt for to hvis jeg skal ha stereo da. Enda dyrere enn FBT eller QSC.. Og ser ikke for meg at Atomic-cabet kan brukes til mixing heller?

Bottom line.. Skal jeg kjøpe studiomonitorer type Adam A7X, eller PA-monitorer type FBT og QSC? Vil gjerne også bruke monitorene til mixing. Kan PA-monitorene brukes til dette også?

Skal uansett bare brukes til å spille hjemme/spille inn hjemme. Kjøper jeg PA-monitorer gidder jeg nok ikke dra de med på evt. fremtidige gigs, da smeller jeg heller bare Axe'n rett i PA der jeg skal spille.

Altså, er det overkill å kjøpe monitorer type FBT og QSC til hjemmet? Eller holder det med studiomonitorer av typen Adam A7X? Eller burde jeg gå for Atomic? Forvirra. Help please :ninja:

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par PA-monitorer eller vanlige PA-topper vil jo gi en lydgjengivelse som likner mer slik det vil bli live enn hva et par studiomonitorer vil gjøre. Sistnevnte er nok et bedre valg om du skal drive mye med innspilling og vil ha "nøyaktig lyd" dog.

PA-utstyr KAN jo brukes til innspilling, men det er jo ikke like ideelt som studiomonitorer såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A7 produseres ikke lenger, så det er A7X det er snakk om, eventuelt.. Disse skal være ganske forbedret fra A7. Og etter det jeg har lest er folk veldig fornøyde med disse til Axe-FX. Har du noen hands-on erfaring med disse? Evt, hva anbefaler du i samme prisklasse? Link gjerne til nettsider :)

En kompis av meg jobber nemlig som lyd-tekniker og mente at Adam generelt var veldig bra monitorer, men jeg har ikke peiling selv og blir bare forvirra.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet A7X, nei.

Adam A7 er helt klart meget gode monitorer, men de har også en topp som jeg ikke synes gjør seg hvis man jobber mye med rock/metal. De er fantastiske til å få fram detaljer i f. eks. akustiske produksjoner, jazz, rolig pop osv.

Selv har jeg Genelec 8020 og 8030. Jeg synes de er helt nydelige.

Det finnes ikke riktig og galt, bare hva dine ører liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bettop kjøpt et par A7X og de er helt fantastiske, også til rock. Vurderte Genelec 8030 og 8040 ven valgte de vekk til fordel for Adam. Verdt å få med seg at X serien har bla.a. helt nye folded ribbon tweetere, samme som sitter i alle de aller dyreste modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.