Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

Da er det vel nye forsøk på å lure godtroende kjøpere da....sendte rapport til Finn, samt en høflig mail til selger, og fikk et halvsurt svar tilbake med at den var sjekket og funnet ekte.

Fikk en ny mail nå :

a, dem som er interessert i gitaren kan få bilder av serienr.
Har papirer som sier at den er ekte, så må desverre si at du har feil. Broa er byttet i ettertid av meg pga den gammle var slitt.
Det er vel ikke fretend binding på denne modellen, har ikke peiling hvorfor.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt etter årsmodell nå, så får se hva han svarer.(om han svarer)

Her er vår korrespondanse:

Vist det skulle vært en "kopi" så skulle ikke du trenge å bry deg om det. Det er ingenting jeg trenger å bevise for deg, bare til folk som vil kjøpe.
Er ingen andre som har sagt til meg at de mistenker at det er en kopi.
Foresten så har jeg ikke sagt at det er en ekte i annonsen, så ikke kall meg en kjeltring. Med mindre dette er noe du har med å gjøre så kan du ligge unna og la meg ta meg av salget av MIN gitar.
Skjønner ikke hvorfor du gidder...



From: finn-b0e7c6b8-8a2e-4989-a73f-d70212cfc6c5@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 23:27:40 +0200



Jeg er ikke interessert i å kjøpe den, men vil gjerne at du bekrefter at det ikke er en kopi slik at jeg ikke trenger å mistenke deg for å være en kjeltring. Det er så mange piratkopier i omløp for tiden at det er helt naturlig å være på alerten. Jeg vet denne gitaren har vært omdiskutert før (fikk vite det etter å ha sendt deg mail), og det er flere som mener dette er en kopi, så det hadde vært fint om du fremla bevis på at det er ekte vare. Jeg gjør ikke dette av andre grunner en å gjøre et forsøk på å hindre at intetanende musikere blir lurt. En gang kan det også være meg eller mer sannsynlig en av mine elever eller venner.

From: finn-3f8e3209-fd1a-47ee-b891-33ad0b6deb5a@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 23:10:31 +0200

Er du interessert i å kjøpe den, eller bare spørre?

From: finn-b0e7c6b8-8a2e-4989-a73f-d70212cfc6c5@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 22:07:04 +0200

Hvilken årsmodell er det?

From: finn-3f8e3209-fd1a-47ee-b891-33ad0b6deb5a@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 22:02:36 +0200

Ja, dem som er interessert i gitaren kan få bilder av serienr.
Har papirer som sier at den er ekte, så må desverre si at du har feil. Broa er byttet i ettertid av meg pga den gammle var slitt.
Det er vel ikke fretend binding på denne modellen, har ikke peiling hvorfor.

Mvh


From: finn-b0e7c6b8-8a2e-4989-a73f-d70212cfc6c5@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 21:37:33 +0200

De to detaljene jeg ser er at gitaren ikke har fretend binding, og at brua ikke er original Ginson(tenker ikke på fintunerne). en ting du kan legge ut om du mener den er ekte, er bilde av serienr. og et bilde av hele gitaren slik at man ser konturene skikkelig.

From: finn-3f8e3209-fd1a-47ee-b891-33ad0b6deb5a@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: RE: Gibson les paul custom
Date: Sun, 19 May 2013 21:30:37 +0200

Jaha, er blitt sjekket for det så der har du nok feil. Hvilken 2 detaljer er det du liksom ser?


Date: Sun, 19 May 2013 21:16:05 +0200
From: finn-b0e7c6b8-8a2e-4989-a73f-d70212cfc6c5@innboks.finn.no
To: (epost skjult av FINN.no)
Subject: Gibson les paul custom

Hei! FINN.no har sendt deg en melding på vegne av Stein Rune Fjeldavli Otnæs
Hei! Jeg har veldig sterke mistanker om at gitaren du selger er en kinesisk piratkopi. Kan godt være du selv er blitt lurt, og det er jo rett og slett veldig trist. Jeg er ingen stor Gibsonkjenner, men det er to detaljer jeg ser med en gang som avslører den. Mvh Stein Rune
Hilsen
Stein Rune Fjeldavli Otnæs
Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gjøre det :) En annen ting man kunne gjort mot slike selgere er å lure de til å sende i oppkrav uten å ta ut pakken. Da tar det lenger tid før folk blir lurt, og de får kjenne litt på sin egen medisin.

Jammen da gjør jeg det :) Hehe ja det kunne vært noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder serienr. er det ikke noen garanti der. Kineserne tar enkelt og greit og kopierer et serienr. fra en tilsvarende original. Derfor er det lurt å ikke oppgi, og ta bilder av, serienr. på gitarene og publisere på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder serienr. er det ikke noen garanti der. Kineserne tar enkelt og greit og kopierer et serienr. fra en tilsvarende original. Derfor er det lurt å ikke oppgi, og ta bilder av, serienr. på gitarene og publisere på nett.

Bra tips :) Når det gjelder denne saken, tenkte jeg når/evt om jeg får et serienummer og sende mail til Gibson med bilde av gitaren og oppgitt serienummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips :) Når det gjelder denne saken, tenkte jeg når/evt om jeg får et serienummer og sende mail til Gibson med bilde av gitaren og oppgitt serienummer.

Joda. Man kan finne ut noe ved å gjøre det, men det er som sagt ingen garanti. Serienr kan jo være stjålet fra en lik gitar, og man vil da måtte finne den ekte gitaren som har samme serienr. for å avsløre. Bedre bilder av gitaren og bilder av innmat og hulrom vil kanskje også gi flere svar, men jeg tviler på at selger er villig til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.