Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

Hmm... mulig bare jeg som reagerer på denne annonsen hos Finn.no, men here goes...

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42330329&searchQuery=gibson

Gibson ES339 til intet mindre enn 25 lapper. Kjempegode gitarer og de låter pang, men de koster da under 17.000,- ny... som her f.eks:

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=6704

En kan kjøpe en sånn limited greie i blå til kr.22.000,-

Gibson ES339 kommer med den case candy'en han navner og med Custom Shop bak på headstock'en, men er da ikke en "ordentlig" Custom modell... den er en Custom i den grad den kommer fra Memphis.

"Roar" legger fra dette som om det er noe veldig spesielt som koster mucho extra... Dersom annonsen hadde vært åpen på at dette er en modell som vanligvis koster 17000 men ønsker 25000 fordi Roar har blitt så knyttet til den, så er det greit nok... det hadde vært ærlig, men overkant optimistisk. Jeg ser en annonse som gir uttrykk for å selge noe spesielt men som i realiteten er forsøk på å lure noen til å kjøpe brukt til langt over nypris noe som er fanteri IMO.

Så her er en mulighet til å kjøpe en brukt Gibson ES339 til intet mindre enn 8000 kroner over nypris... eller er det noe jeg ikke ser her?

Skulle jeg henvendt meg seriøst så hadde jeg slengt inn ett bud på 11-12000,- dersom gitaren er strøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte tror at det de eier blir mer verdt fordi de eier det.

Naboen har en "tryllegarasje". Han har en gammel japansk motorsykkel han kjøpte for fornuftige 15 lapper. Etter å ha lagret den i tryllegarasjen i mange år, og kjørt noen få kilometer på den, tror han nå at verdien er omtrent tredoblet. Det er i det minste det han forlanger for den nå.

Han har hatt mine sykler i vinteropplag også. Jeg bare håper at trylleriet virker på de, også. Slik at den Peugeot- scootern jeg handlet til ungene for snart ti år siden, kostet 22 tusen, den burde jeg kanskje få nærmere 65 tusen for i dag. Foreslo det for han, og det likte han ikke noe særlig. :P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er jomfru på kopigitarer, og har bydd 3500,- for den. Ville bare forhøre meg med dere eksperter her inne før jeg betaler ham ;)
Jeg finner ikke serienummeret på The Guitar dater project, men en kan vel ikke stole blindt på den siden heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe problem med å finne serienummeret, og uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg vel ikke man bruker store krefter på å kopiere gitarer som nye ligger på under seks tusen veiledende.

Edit: Og eksperter, ja, det finnes en del av de her, men du må ikke forveksle meg med en av de. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Stusser på noen ting ved bildene på annonsen under. Er ingen ekspert, men satte meg litt inn i å se etter detaljer når jeg kjøpte meg en Gibson i fjor.

Ting jeg stusser på er:

- Headstock og logo ser rar ut (kan være fordi jeg er kjent med eldre modeller)

- Binding på gripebrett går ikke over båndene

- Skruehull gjennom plekterplate (husker at det ikke skulle være det på nyere ES-modeller ihvertfall)

- Selger har "sladdet" noen siffer på serienummeret

Kanskje noen av dere med litt mer peiling komme med innspill? :-)

http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.html?finnkode=43047109&sort=5&q=Gibson+les+paul+custom&save_term=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder plekterplaten så er alt på stell, det at selger "sladder" noen numre er som regel bare for å forhindre/frykt/paranoia for at noen piratskrotter som lager liksom-Gibson stjeler et nummer som er legalt. Er gitaren refrettet så er det vel ikke så lett å bevare bindingen opp på båndene, uten at jeg vet om dette er gjort her. Headstock og logo ser for meg ut som sent åtti.

Jeg har ingen fasit, siden jeg ikke anser meg som en autoritet, men jeg kan vel ikke se noe spesielt som jeg trigger på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.