Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kabinett


Reb beach

Anbefalte innlegg

Kjøte nettopp en marshall mghfx100 med mg412 kabinett, og som mange vet er ikke dette noe bra kabinett. Min line 6 75 w spiller høyere og det er en combo.. Samtidig som lyden er klarere..

Tenker å kjøpe et nytt kabinett, noen forslag til et kabinett mellom 3-4000 som er brukt?

Er ute etter en klar lyd, selvom det er mye distortion, ettersom jeg kun spiller trash/heavy metal.

Takk for alle svar som evt kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x12 er ganske fint også..

Da ville jeg sett på Marshall 1936, gjerne med Vintage 30 (V30) elementer i.

Harley Benton og Framus 212. Har sistnevnte, og det er et vanvittig bra kabinett mtp pris!

2000kr betalte jeg for mitt.

Jeg tror du får et bedre 2x12 kabinett til den prisen.

MEN.. sjekk litt rundt her på forumet. Har sett Laney 4x12 med V30 og Morgan v30 kabinetter her på forumet til meget billige penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her! En 1960 er litt over budsjettet ja, ettersom jeg akkurat har kjøpt mg'en og diverse andre ting.

Kunne vært bra med en 212 også! Når en line 6 75 1*12 overdøver mg'en min burde vel en 2*12 klare oppgaven enda bedre :)'

Hvis jeg evt kunne bytta ut elemtene som nevnt under, hva er da et godt valg? holder med 2 da regner jeg med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her! En 1960 er litt over budsjettet ja, ettersom jeg akkurat har kjøpt mg'en og diverse andre ting.

Kunne vært bra med en 212 også! Når en line 6 75 1*12 overdøver mg'en min burde vel en 2*12 klare oppgaven enda bedre :)'

Hvis jeg evt kunne bytta ut elemtene som nevnt under, hva er da et godt valg? holder med 2 da regner jeg med :P

Du kan jo begynne med 2 i hvert fall, og høre hvordan det blir. Nevnte Celestion V30 er vel ikke et veldig dumt forslag, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at, mtp arbeid og pris så vil det ikke lønne seg sånn kjempemye å bytte elementer mtp hvor lite f.eks et brukt kabinett fra Harley Benton, Framus eller andre merker koster på bruktmarkedet.

I tillegg må du passe på impedansen, og koble riktig der mtp impedanse og andre elementer kan rett og slett være klys med de som sitter inne fra før.

Desuten så er MG-kabinettene veldig dårlige. Ikke bare elementene. Men selve kabinettet set ut som et 4x12 kabinett. Husker det var MYE mindre enn mitt 4x12 V30 kabinett, da vi sammenlignet på øvingslokalet. Vil tro det har noe å si på bassrespons og punch og mer.

Enkelt og grovt regnestykke vil gi at du bla må finne elementene brukt, og det koster vanligvis rundt 700kr x2 for V30. De er tunge og koster en del i frakt. Da ville jeg uten tvil lagt til et par hundrelapper og kjøpt et bra kabinett.

De billige merkene som HB og Framus ER faktisk ganske bra kabinetter imo.. Slår mye annet kommersielt drit som er ute på markedet til 2x pris nå.. =p

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye jobb å skifte elementer er det jo i grunnen ikke. Bare å skru av bakplata det, så er du der. Med tanke på impedanse, er det jo bare å bytte til elementer med samme ohm som de som står der fra før, og koble de nye på samme måte som de gamle. Marshall kabs er vel også koblet med kabelsko, så der hadde ikke jeg vært særlig bekymret for.

Nye V 30 elementer får man ganske billig her: http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/celestion-vintage-30-8-p78457/

Om det er verdt det ifht. å kjøpe et av de andre nevnte kabbene, skal jeg ikke uttale meg om. Vet heller ikke hvilke elementer som står i MG-kabbet fra før, og hvordan de vil fungere sammen med V 30, men vil tro at lyden likevel vil bli merkbart bedre ved å bytte ut minst to elementer. Størrelse og material på/i kabinettet har nok innvirkning på lyden, men ikke på langt nær så mye som selve elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger et par kabinetter som passer midt i blinken for deg: Min lenke

Du kan selv velge hva du ønsker, hele kabinettet med V30, eller kun elementer :)

Åssen låter morgan kabinetter? Har dårlig erfaring med morga (billig serie), den lager en forferdelig buzze lyd og har den værste distortionen jeg noen gang har hørt :P Og hvor høyt spille de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, Morgan-kabinettet til Neros er utstyrt med V30-elementer som mange av de mer anerkjente merkene bruker, og spesielt innenfor metallsjangeren, så jeg tror ikke hverken distortion eller lyd skal bli negativt påvirket av det kabinettet. Sist jeg spilte på V30 så låt det hvertfall HELT upåklagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.