Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om valg av gitar


Jokkevi

Anbefalte innlegg

Interesante innspill :)

Tenker å gå til byn å prøve ut det de har inne av strat og tele. Litt usikker på hvilken av de enda, men må prøve de begge før jeg kanskje kan uttale meg mer.

Kan og legge til at før jeg kjøpte LP hadde jeg en Squier strat, men vet ikke hvor mye den er til å sammenligne..

Endret av Jokkevi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg ser på brukte gitarer, så er det mange gitarer som ikke har noe "motiv/signatur" (på hodet) der det står f eks fender stratocaster. Vil det si at den ikke kommer fra fabrikk? Er de da håndlaget av private, med fenderdeler? Er de noe å se etter?

Endret av Jokkevi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på brukte gitarer, så er det mange gitarer som ikke har noe "motiv/signatur" (på hodet) der det står f eks fender stratocaster. Vil det si at den ikke kommer fra fabrikk? Er de da håndlaget av private, med fenderdeler? Er de noe å se etter?

Det kan da være byggesett-gitarer eller rett og slett en gitar hvor halsen er byttet. Ikke alltid like lett å vi te hva det EGENTLIG er, så her bør man trå forsiktig, men nåe det er sagt, kan dette være veldig gode gitarer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ES-335 vil jeg påstå at den ikke egner seg til tyngre sjangre da gitaren feeder så lett. Ellers er det en fantastisk gitar jeg gjerne skulle hatt selv.

Hørt Foo Fighters noen gang? :-) Eller Cumshots? Råere gitarlyd skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24371738

Ser da på de to fenderene. Bor ikke så langt unna, så er det verdt en tur innom for å prøve de to? Noe som ser bra ut?

Siden du spør.... Gitarene kan være helt OK de. Men en HW1 Tele med MIM hals er plutselig en partsocaster. Og en omlakkert HW1 Strat, selv med påkosta ny pu, er og blir en omlakkert HW1. Sånn er det bare. Som sagt, det kan være helt OK gitarer, men de er tunge å selge igjen til en vettug penge. Det er en grunn til at den annonsen er fra oktober..... Om du derimot kjøper en slik gitar for å beholde den, kan det være noe helt annet. :) En MM hals bør også prøves før kjøp, da de kan være svært skjeggete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt Foo Fighters noen gang? :-) Eller Cumshots? Råere gitarlyd skal man lete lenge etter.

Det er ikke det at det ikke nødvendigvis låter rått, men at de feeder lett når man drar på med litt gain, fordi de er (halv)akustiske. Jeg har en Gretsch G6120 (hollowbody) som låter jævlig tøft til litt hardere greier, men med mindre du står ti meter unna ampen så feeder det jo noe helt jævlig.

Dessuten er gitarene til The Cumshots stappet fulle med skumgummi for å unngå denne feedbacken :P Og Foo Fighters bruker jo stort sett ikke lassevis med gain heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst til å legge til at Telecaster er verdens antagelig mest brukte gitar, og det finnes det grunner for. For min del skyldes det ergonomien, den bare passer på kroppen min liksom. Men det er jo andre betraktninger også, og om du trenger tremolo, så se på Strat.

Nå er vel Stratocaster definitivt den mest solgte og brukte gitaren, men Telecasteren har absolutt sin sjarm den, selv om jeg synes Stratocasteren gir deg en langt større variasjon i lyden samt bedre ergonomi. Men jeg ville definitivt prøvd begge.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24371738

Ser da på de to fenderene. Bor ikke så langt unna, så er det verdt en tur innom for å prøve de to? Noe som ser bra ut?

Begge gitarene kan være helt ok, men hvis du ikke er så godt kjent med Fendere ville jeg tatt turen til en butikk med et ok utvalg og prøvd noen ulike modeller. Det er tross i alt ganske stor variasjon på både lyd og ikke minst halser hva angår ulike Stratocaster modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Stratocaster definitivt den mest solgte og brukte gitaren, men Telecasteren har absolutt sin sjarm den, selv om jeg synes Stratocasteren gir deg en langt større variasjon i lyden samt bedre ergonomi. Men jeg ville definitivt prøvd begge.

Ergonomi er subjektivt og individuelt. Strat blir feil for meg. Nå skal ikke jeg være like "definitiv" i mine uttalelser, men for meg er det slik at de aller fleste gitarister jeg kjenner som har en Strat, de bruker den langt sjeldnere enn de bruker Telen sin. Ikke alle har en Strat heller, men alle har derimot en Tele. Men vi omgåes kanskje forskjellige miljøer ... ;) At begge bør prøves, det er vi imidlertid dønn enige om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig jeg legger smør på flesk nå, men man må jo trossalt smøre panna.

Jeg er enig i hva Tommern sier her, en Tele bør være i alles arsenal av utstyr. - Jeg er veldig glad i den enkle designen, lette kroppen og godt lydende gitaren en Tele er. De er forholdsvis enkle å få tak i og holder seg godt i verdi om du bestemmer deg for å selge den igjen. Det er tonnevis med Tele-gitarer ute på markedet, fra både Fender, Squier og andre merker som ansees som mer 'boutiqe', så du har tonnevis med muligheter til å utforske og prøve.

I tilegg til det jeg nevnte ovenfor er det også store muligheter for å modifisere Tele'n, for det første fordi den er veldig 'enkelt' bygd opp i forhold til en LP eller Strat, da det er mange leverandører som lager alt av hardware, PU's og erstatningshalser/kropper om du finner ut at du vil utforske den delen av gitarverdenen.

Angående Strat, så er jo dette en knakende gitartype også. Mange forskjellige merker og modeller av denne også, så valgene du kan ta er enorme!

Personlig syntes jeg at hvis man skal ha 2-4 gitarer bør man ha basismodellene (Tele, Strat og LP) og bygge seg videre derifra). Men her skal ikke jeg kommentere for mye på dette, da jeg ikke har kommet meg ut av "basismodellene" enda, da disse passer veldig fint for meg. ^_^

Om jeg skulle kjøpt meg en ny gitar og jeg hadde hatt en LP, hadde jeg mest definitivt kjøpt meg en Tele. Det er på en måte den strake motsetning til en LP, syntes jeg. :)

Prøv deg frem med begge deler og se hva du liker. Mer enn det kan ikke jeg spørre deg om. ;)

Angående Tele-lyd, tar denne mannen kaken for min del.

Sjekk ut TDPRI for info og spørsmål om Tele'r og Strat-talk for info og spørsmål om Strat's. Er mange andre sider der ute for informasjon og diskusjon av gitarer, men disse to får gå for idag.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ang. ES-335 vil jeg påstå at den ikke egner seg til tyngre sjangre da gitaren feeder så lett.

-Hmmmm, ikke helt enig med deg i det. Har som sagt ES335 selv, og den feeder ikke spesielt lett pga. solid senterblokk. Jeg skal dra på jævlig høyt før jeg får ukontrollerbar feed, så høyt at det er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.