Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om valg av gitar


Jokkevi

Anbefalte innlegg

Ikke det at jeg skal ta for raske besluttninger, uten å ha prøvd telecaster skikkelig, men er det i denne retningen jeg kan se meg til? :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26049654

Knallfin gitar. SB og RW, i mine øyne den fineste kombinasjon. Vær bare klar over at du kanskje må av med plekterbrettet for å justere trusroden. Litt mer plunder enn om stramminga er på headstocken. Men bevares, flott sak, og anerkjent. Om prisen er riktig, det vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke det at jeg skal ta for raske besluttninger, uten å ha prøvd telecaster skikkelig, men er det i denne retningen jeg kan se meg til? :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26049654

For eksempel! Liker den modellen der godt. Er noen årstall som går igjen på gitarer og på Telecastere er det forholdsvis (er ikke hundre prosent sikker her, så om noen ser noe feil er det bare å skrike ut) 1952, 1962 og 1970. Alle disse tidsperiodene er annerledes i den forstand at de har litt forskjellige pickups (humbuckere på 1970), farger og lakk, binding og treverk brukt på halsen.

En ting du bør passe på er broen på Telecastere. Der er det henoldsvis to typer. Vintage type "Ashtray" (Link) og modern type (Link). Forskjellen, er som du ser at sadlene på vintage-typen er 3-delt, noe som fører til litt 'vansker' med å intonere gitaren, mens modern-typen er 6-delt, som fører til bedre intonasjon, men den ser jo helt forjævelig ut, spør du meg. Har mye med hva man er vant med.

Hva du liker er opp til deg. :)

Link til '50's Tele

Link til '60's Tele

Link til '70's Tele

Du har selvsagt mange forskjellige farger på alle årstallene og mange varianter. Thinline Tele , f.eks. :)

KjempeEDIT: En ting du må tenke på, er hvor gitaren er laget. Fender lager lavbudsjettsgitarene sine under merket Squier, deretter har du Made i mexico Fender (MIM) og American (MIA). Du har mange forskjellige modeller under disse merkene igjen.

Squier f.eks Classic Vibe serien (Tele og Strat)

Fender Mexico har f.eks Baja-serien (Tele), Standard (Strat og Tele)

Fender American har f.eks Standard (Strat og tele), American Vintage (Strat og Tele), American Deluxe (Tele og Strat).

Lista bare går og går...

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin gitar. SB og RW, i mine øyne den fineste kombinasjon. Vær bare klar over at du kanskje må av med plekterbrettet for å justere trusroden. Litt mer plunder enn om stramminga er på headstocken. Men bevares, flott sak, og anerkjent. Om prisen er riktig, det vet ikke jeg :)

Prisen virket umiddelbart noe stiv uten at jeg skal påstå det og være skråsikker på det.

For å justere trussrod på disse, er det faktisk lettere å skru av halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å prute 1000,- eller noe liknende. Jeg tror jaggu jeg ikke hadde hatt baller til å prute noe mer der. Han vet jo veldig godt hvordan instrument han har der. ;)

Du sier noe der! :)

Stikker sikkert innom gitarsjappa og prøver ut noen modeller, og vist de faller i smak, så tar jeg kanskje kontakt :)

Eller burde jeg ta kontakt først, og prøve og få han til å holde den av? Eller er ikke det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du tilbudt til å begynne med da? :)

Nå har ikke jeg sjekket særlig rundt akkurat denne modellen, men generelt går vel Japan-Fendere fra den perioden for 5-6 lapper. (jmf. http://www.finn.no/f...nnkode=25749603 )

Men jeg sier igjen, i og med at jeg ikke er utsjekket på den modellen, at det kan være noe med denne som rettferdiggjør prisen selger vil ha.

En annen Tele som kanskje er verdt å titte på:

http://www.finn.no/f...nnkode=25605828

Også en japan-tele. Selger sier i annonse-teksten at alle bud over 4000,- er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sjekket særlig rundt akkurat denne modellen, men generelt går vel Japan-Fendere fra den perioden for 5-6 lapper. (jmf. http://www.finn.no/f...nnkode=25749603 )

Men jeg sier igjen, i og med at jeg ikke er utsjekket på den modellen, at det kan være noe med denne som rettferdiggjør prisen selger vil ha.

En annen Tele som kanskje er verdt å titte på:

http://www.finn.no/f...nnkode=25605828

Også en japan-tele. Selger sier i annonse-teksten at alle bud over 4000,- er interessante.

Er det ikke litt risky å kjøpe en gitar uten å ha prøvd den? har ikke mulighet til og komme meg så langt bare for å prøve den. Dessuten såg jeg ikke etter en svart gitar, ville helst ha en annen farge, eller burde jeg ikke vært så kresen? :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det ikke nødvendigvis låter rått, men at de feeder lett når man drar på med litt gain, fordi de er (halv)akustiske. Jeg har en Gretsch G6120 (hollowbody) som låter jævlig tøft til litt hardere greier, men med mindre du står ti meter unna ampen så feeder det jo noe helt jævlig.

Dessuten er gitarene til The Cumshots stappet fulle med skumgummi for å unngå denne feedbacken :P Og Foo Fighters bruker jo stort sett ikke lassevis med gain heller.

Må man ha så voldsomt med gain, da? Og selv spiller jeg forholdsvis høyt (1-2 100-wattere, en med volum på kl 09.00 og en kl 13.00) og overlever. Ryggen til ampen et stykke unna, og raskt på med høyrehånda gjør susen. Og en artig ting er at man kan kjenne lufta bli blåst ut av hullene når man smeller på med riff. :-)

Det er klart at det vil feede lettere, men man kan altså bruke dem til beintøff metall om man vil.

Nåja, viktig er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt risky å kjøpe en gitar uten å ha prøvd den? har ikke mulighet til og komme meg så langt bare for å prøve den. Dessuten såg jeg ikke etter en svart gitar, ville helst ha en annen farge, eller burde jeg ikke vært så kresen? :-O

My best advices..... Hvis du ikke vil ha sort gitar, så ikke kjøp en sort gitar. Hvis ikke du har prøvespilt en Telecaster, så ikke kjøp en Telecaster. Hvis ikke du syntes det er ok å skru av halsen for å justere trusrod, så ikke kjøp en gitar som krever det. Det haster ikke. Brukte biler, motorsykler, seilbåter og gitarer finnes om ei uke og til neste år. No worries... :D

Gakk i en butikk og prøvespill en Tele og en Strat. Sett deg ned i fred og ro og plukk litt på dem, lån deg ei reim og stå og gå og spill litt. Hvis du vil ha en Tele når du har prøvd, så kjøp deg en straight brukt Mex eller Am.std for en 4 - 5 laks, og bruk den til å skape deg erfaringsgrunnlag for å beslutte om du skal putte mer penger i en Tele, eller evt om du skal kjøpe et så spesielt instrument som en japs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt risky å kjøpe en gitar uten å ha prøvd den? har ikke mulighet til og komme meg så langt bare for å prøve den. Dessuten såg jeg ikke etter en svart gitar, ville helst ha en annen farge, eller burde jeg ikke vært så kresen? :-O

Det er selvfølgelig alltid greit å prøve de først.

Jeg har jo drevet med gitarer i mange år og ser ikke mørkt på å sette opp gitarer (noe jeg alltid gjør uansett hvis jeg kjøper brukt) og utføre småreparasjoner, så å kjøpe brukt usett på Finn har jeg aldri hatt særlig betenkeligheter med. Men jeg snakker alltid med selger på telefon først og sørger for at jeg får så mye info som mulig i tillegg til at jeg da får et inntrykk av selger. En el-gitar, og spesielt Telecastere, er såpass enkle konstruksjoner at det skal mye til om det er så mye feil med dem at det ikke lar seg reparere relativt enkelt/billig. Det eneste store faremomentet er hvis halsen har vridd seg, eller er "humpete" (altså som ikke lar seg ordne med å justere trussrod.) Jeg har aldri vært borti Fendere som har vært så ille.

Hvis farge og finish er viktig for deg, bør du selvfølgelig ta hensyn til det, men da må du regne med at du kanskje må være litt tålmodig til akkurat den rette gitaren til rett pris dukker opp. Det blir omtrent som å handle bruktbil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der! :)

Stikker sikkert innom gitarsjappa og prøver ut noen modeller, og vist de faller i smak, så tar jeg kanskje kontakt :)

Eller burde jeg ta kontakt først, og prøve og få han til å holde den av? Eller er ikke det vanlig?

Skal vi se...

Det er to typer perioder for Fender Japan.

Made In Japan = pre-1997 og laget på Fuji Gen Gakki fabrikken.

Crafted In Japan = post-1997 og laget på Tokai Gakki fabrikken.

Den gitaren du ser på der er pre'97, altså Made In Japan og dermed laget på Fuji Gen Gakki. Noen mener disse gitarene som ble laget der er bedre enn de som blir laget på Tokai Gakki-fabrikken. - Her er det riktignok prat om gitarer laget for det japanske marked, ikke for eksport til andre land. De som blir laget for eksport blir laget av Daita Gakki-fabrikken som igjen har lavere kvalitet på instrumentene for ikke å berøre Amerikanske Fendere eller Meksikanske Fendere.

Noen mener de eldre modellene fra Fuji Gen er bedre enn de nyere.

Kilde.

Ta å sjekk ut noen Tele'r før du tar kontakt, det er jo ikke sikkert du liker Tele'r engang. Prøv noen forskjellige modeller på noen forskjellige amper. Anbefaller deg å prøve en litt dyrere Tele på en god rørforsterker. Mye kremlyd du får igjen for det.

Husk også at noen Tele'r er litt spisse i lyden, så prøv deg frem med tonekontrolleren. ;)

Steike så produktiv jeg var idag. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg skal ta for raske besluttninger, uten å ha prøvd telecaster skikkelig, men er det i denne retningen jeg kan se meg til? :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26049654

Det der er en '62 Custom (reissue) Made In Japan, og kommer mest sannsynlig med USA Texas Special pick ups (du får flere utgaver av dem i dag, bl.a. med Texas Specials og "billigutgaven" med Japan Vintage pick ups). Dette er utrolig gode gitarer, og låter konge. "High end" MiJ Tele's gruser etter min erfaring alt fra Mexico og deler av det som kommer fra USA.

Sjekk ut siden til Fender Japan. Her finner du masse bra, og siden har blitt litt mer brukervennlig iløpet av de siste ukene!!! Her finner du alle dagens modeller av bl.a. Telecastere.

http://www.fenderjapan.co.jp/products.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en '62 Custom (reissue) Made In Japan, og kommer mest sannsynlig med USA Texas Special pick ups (du får flere utgaver av dem i dag, bl.a. med Texas Specials og "billigutgaven" med Japan Vintage pick ups). Dette er utrolig gode gitarer, og låter konge. "High end" MiJ Tele's gruser etter min erfaring alt fra Mexico og deler av det som kommer fra USA.

Sjekk ut siden til Fender Japan. Her finner du masse bra, og siden har blitt litt mer brukervennlig iløpet av de siste ukene!!! Her finner du alle dagens modeller av bl.a. Telecastere.

http://www.fenderjap...p/products.html

Begrepet "High End" Japan Fender forstår jeg ikke helt da Fender vel var og er et rimeligere alternativ enn USA Fendere. (forbeholdt det japanske markedet i dag.) Har hatt både Japan Tele og Strat. Begge fra perioden 85-87 og begge RI-utgaver. Jeg synes min Mexico Classic Player 60's er bedre enn begge japsene. Det er heller ingen tvil om at am std. Tele'n min er en gitar som er flere hakk bedre enn Japaneren jeg hadde. Gode gitarer, for alle del, men litt opphauset i mine øyne. De gruser i hvert fall ikke ALT fra Mexico, men jada, de kan være bedre en enkelte USA Fendere - spesielt fra samme tidsepoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.