Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om valg av gitar


Jokkevi

Anbefalte innlegg

Ang. nødvendigheten av å skru av en Telehals for å justere trussrod,

så holder det med å fjerne plekterbrettet, hvis man tilpasser verktøyet litt.

Et skrujern eller liknende som har sporet sideleng nederst egner seg godt til formålet.

Jo, men det går forterere å skru ut 4 skruer ifht. 10 (ok, kanskje 6 utenom spesielle tilfeller...og strat :P ). Strengene trenger man heller ikke ta av hvis man setter på en capo e.l. på førstebåndet slik at strengene holdes på plass. (Man bør naturlig nok slakke dem først.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fordelen er man kan stille trussrod mens spennet fra strengene er slik de skal være på halsen.

Når halsen justeres løs kan du fort ende opp med å ta av halsen flere ganger for å få den helt riktig tilpasset.

Tja. Litt knotete å fjerne plekterbrett med strengene fullt spent også da... Men jeg skal ikke krangle mer med deg om det. Det kan ta litt tid for halsen å sette seg etter en justering, så ja, man kan risikere å måtte ta av halsen og justere flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det enkleste i verden på en Tele?

Bare å skru ut skruene, løfte plekterbrettet fri fra neckpicup

og skyve plekterbrettet til side.

Joda, du har jo rett i det. Jeg har plekterbrettet på Tele Customen ennå friskt i minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det enkleste i verden på en Tele?

Bare å skru ut skruene, løfte plekterbrettet fri fra neckpicup

og skyve plekterbrettet til side.

På de fleste ja. Men det finnes noen modeller, feks HW1, hvor neck pu er skrudd i kroppen, og hvor plekterbrettet stikker innunder slutten på halsen. Da må strengene av for å få vinklet plekterbrettet såpass at det går klar av pu. Når det er sagt, så er det jo bare å modde plekterbrettet første gang man tar det av, så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nyskjerrighet, hva er bra med de tre forskjellige gitarene, og hva er ulempene?

Hvilken ville du valgt?

Er ikke noen spesialist på emnet, så det er greitt å lære litt om hva som er bra å se etter.

Fender Telecaster RI-62

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26049654

Fender dlx nashville Telecaster

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25703735

Fender American special telecaster sunburst

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25513402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er vi på side tre.. Det begynner å bli finsikting dette her, og den som best avgjør disse detaljene er nok deg selv. Har du lest den store gitarguiden? Der er det litt info om gitarer, for å si det slik.. Sjekk link nummer tre i signaturen min.

Hva som er best for deg av disse tre, er jeg nok ikke trollmann og sannsiger nok til å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da slettes ikke ment som en korreks. Ble det oppfattet slik, så beklager jeg.

Det å kjøpe en gitar er et personlig valg, og ikke noe som har en "fasit". Dessuten er det faktisk litt eksemplarvariasjon, selv på Fendergitarer. Du har spilt en stund, og kjenner kanskje litt selv hva som "tenner" deg? Når du er så nære et valg som du er her, mener jeg at det er kun du som sitter med fasiten. Det er ikke slik at det er noe som bedre eller dårligere, bare litt forskjellig.

Det er mulig noen med stålkontroll på forskjellene på gitarene du nevner poster, men altså, jeg mener du sitter med svaret selv, gjerne etter å få prøvd, hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt valg, hadde jeg valgt American Special. Ikke fordi den er amerikansk, men pga. halsprofil og radius på gripebrettet. Texas Special-pickupene skal også være gode. Jeg kunne dog tenkt meg rosentre gripebrett. Det blir mine preferanser, bare så det er sagt igjen, og ikke fordi jeg tror den en gitaren er bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg veldig godt Fender American Special Tele'n. God lyd, laget i Amerika. - Noe som jeg mener er det beste, da du vet at du får kvalitet for det. Fargen og svart plekterbrett er dritpent. Lys hals i lønn. Telecastere er penest med hals i lønn (SYNTES JEG).

Om jeg skulle kjøpt meg ny Tele idag (men kan ikke det, siden jeg kjøpte en ny for 3 dager siden :P), ville jeg sett litt på American Special'en. - Det er stalltipset mitt!

Test ut flere modeller! Det er du som skal like den og spille på den over lengre tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den American Special Tele'n et års tid nå, og det er en veldig bra gitar. Den har litt tjukkere hals enn på en American Standard. Man bør være obs på at Texas Specialene låter litt anderledes enn "vanlige" tele-pu's. De er slightly hottere, samt at det er en del mer mid. Så den har ikke helt den crispe country-lyden. Ikke at det ikke er nok topp, det er bare mer mid enn vanlig, nesten i retning p-90. Jeg er veldig fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.