Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Edwards Les Paul modell!


Byljer

Anbefalte innlegg

Har lest mye om disse gitarene på MyLesPaul forumet, og 130LTS Serien skal visst være bedre enn Les Paul Standard, og mange sier den kan måle seg med custom-gitarene, men dette kan vel tas med en klype salt såklart.

Det må også nevnes at det ikke er selve lønnetoppen som vises på disse gitarene, og det er ett tynt lag finér på toppen. Så toppen er juks, men om det ikke er så nøye, er det MYE gitar for pengene. Som oftest veldig gode mikker i disse gitarene også. (Seth Lovers eller Antiquities, som er PAF-Replicas)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om disse gitarene på MyLesPaul forumet, og 130LTS Serien skal visst være bedre enn Les Paul Standard, og mange sier den kan måle seg med custom-gitarene, men dette kan vel tas med en klype salt såklart.

Det må også nevnes at det ikke er selve lønnetoppen som vises på disse gitarene, og det er ett tynt lag finér på toppen. Så toppen er juks, men om det ikke er så nøye, er det MYE gitar for pengene. Som oftest veldig gode mikker i disse gitarene også. (Seth Lovers eller Antiquities, som er PAF-Replicas)

Huffda, her var det noe feilinfo ;)

For det første, "high end" utgavene av Edwards (produsert av ESP) er etter min mening, og mange andres ser det ut til, bedre enn Les Paul Standard. Byggekvaliteten ligger en god del over de Les Paul Standard jeg har hatt, og hardware/ elektronikk/ pups er langt bedre. "High end" Edwards ligger godt opp mot enkelte Custom Shop gitarer fra Gibson (jeg har hatt flere av de også uten å bli nevneverdig imponert).

Jeg har selv en 130LTS. Den har IKKE finer i toppen (ingen Edwards har forøvrig det). Den har derimot en one-piece Mahogny kropp, så en maple (lønn) cap og så en tynn veneer med flammelønn øverst (de sparer derfor inn på flammelønn som er dyrere enn lønn). De har long neck tenon (langt halsinnfeste), de har Switchcraft toggle switch og input, CTS pots og PIO caps, bone nut samt nitrolakk. Dessuten kommer de med Seymour Duncan pups som standard, og min gitar har Seymour Duncan Antiquetys (koster ca. kr. 1600,- per stykk hos Guitar Workshop).

Har åpnet det som går an og åpne på gitaren og må bare si at byggekvaliteten er eksepsjonell. Veldig forseggjort! Har ikke noe problem med å anbefale disse (130ALS, 125ALS, 98LTS) fremfor dagens Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er fremdelses "flamed maple". De fleste forbinder vel finér med "dårlig tremateriale", noe som i dette tilfelle ikke stemmer ;)

Jada, men det er nå fortsatt finèr, å skrive veneer gjør det ikke finère(haha) ;)

Er jo en smart måte å gjøre det på, det låter jo ikke annerledes.

Selv synes jeg at de kunne tilbydt noe annet enn bare glorete burster, som jeg personlig ikke er noen fan av, liker en plain topp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er fremdelses "flamed maple". De fleste forbinder vel finér med "dårlig tremateriale", noe som i dette tilfelle ikke stemmer ;)

Det er bedre å kalle noe for hva det er. Kryssfinér er en ting, bladfinér som vi her snakker om (ca 1mm tykkelse) og som brukes mye i f.eks møbelindustrien er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarene har kropper og halser som er laget i Kina, for så å bli montert og satt opp I Japan.

At det er finer på toppen er heller ikke noe kvalitetstegn for en gitar.

Det er stort sett det som bli gjort på gitarer i mellomskiktet.

Hadde gitarene vært produsert fra bunn av i Japan, hadde de sikkert kosta like mye som Gibson.

Japan er ikke noe billigland å produsere gitarer eller noe annet i, og at deler av produksjonen ligger

i Kina er nok grunnen til at prisene er relativt hyggelige i forhold til en Gibson.

Sjøl hadde jeg ikke nølt mange sekundene før jeg hadde slengt på et par, tre tusenlapper og kjøpt en brukt CS Les Paul

Nå det er sagt så er også jeg enig i at det er bra gitarer med deler i toppklassen.

Spørsmålet man kan stille seg er jo om andre gitarer som kommer ut maskinene i Kina er like bra

hvis de får satt på topp deler og profft oppsett.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet man kan stille seg er jo om andre gitarer som kommer ut maskinene i Kina er like bra

hvis de får satt på topp deler og profft oppsett.

Kommer litt an på treverk, lim, nøyaktighet etc. Epiphone lages bl.a. i Kina (hvor de har en egen fabrikk), har ofte 3-piece neck og har de ikke Mahogny til kroppen bruker de hva de har for hånden.

Det er ESP som har overoppsyn med de ting som blir produsert (til Edwards) ved deres fabrikk i Kina (de har etter sigende en egen fabrikk der), og det er ESP som har stått for opplæringen av de kinesiske ansatte. Dette gjør de for å sikre kvaliteten. De bruker også godt treverk, og "high end" Edwards har one-piece kropp. Og one-piece neck :) At gitarene så blir fullført i Japan med kvalitetsdeler/ elektronikk/ pups er jo heller ingen bakdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone lages bl.a. i Kina (hvor de har en egen fabrikk), har ofte 3-piece neck og har de ikke Mahogny til kroppen bruker de hva de har for hånden.

Står det at gitaren er laget i Mahogny på Epiphone sine hjemmesider, så er den det.. Slike produsenter går ikke tom for såpass billig og godt tilgjengelig trevirke. Det som derimot er riktig er at Epiphone har laget ymse Junior og Special modeller i ulike "runs" hvor de har vært store variasjoner i treslag og kvalitet på mekanikk osv. Men her snakker vi altså om meget rimelige gitarer som har blitt produsert i ulike tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det at gitaren er laget i Mahogny på Epiphone sine hjemmesider, så er den det.. Slike produsenter går ikke tom for såpass billig og godt tilgjengelig trevirke. Det som derimot er riktig er at Epiphone har laget ymse Junior og Special modeller i ulike "runs" hvor de har vært store variasjoner i treslag og kvalitet på mekanikk osv. Men her snakker vi altså om meget rimelige gitarer som har blitt produsert i ulike tidsrom.

Det står/ har stått på Epi's websider at de har brukt annet treverk hvis det har vært "shortage" på Mahogny!

Edit: I Luthmans katalog står/ sto det "Kropp: Or/ Mahogny", og det betydde at de brukte or når det ikke var Mahogny lett tilgjengelig. Dette gjelder alt fra Juniorer til Les Paul Custom.

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står/ har stått på Epi's websider at de har brukt annet treverk hvis det har vært "shortage" på Mahogny!

Edit: I Luthmans katalog står/ sto det "Kropp: Or/ Mahogny", og det betydde at de brukte or når det ikke var Mahogny lett tilgjengelig. Dette gjelder alt fra Juniorer til Les Paul Custom.

Jeg har sett dette bli diskutert på ymse forum og folk har gjerne påstått de mest vanvittige ting.

Epiphone har brukt litt ymse treslag, både i halsen og kroppen på spesielt de rimelige modellene - også "laminated xxx/tonewood" som er en omskriving av kryssfinér.. Men de har stort sett opplyst om dette i kataloger og på hjemmesiden sin. I alle fall i generelle ordelag som - "Mahogny," "Maple" osv.

Folk som eier en eller annen Epi ser ut til å bli voldsomt overrasket over at 300-500$ gitarene deres ikke nødvendigvis er laget av en enkelt bit Mahogny av ypperste klasse, og heller ikke er utstyrt med en todelt massiv flammelønn-topp.

"Mahogny" er et veldig vidt begrep og det omtaler en haug med ulike treslag. Derfor oppstår det gjerne misforståelser når folk poster "bilde-bevis" på nettet - ymse typer "mahogny" har ulik farge/struktur og mye av det ligner slett ikke på det folk flest forbinder med mahogny. Det ligner heller ikke på den Mahognyfinéren Epi har dekket baksiden/sidene av gitaren med for å skjule alle bitene med treverk gitaren egentlig er sammensatt av. ofte er også lønnetoppen stavlimet under dekkfinéren.

Spesielt når Epi ble produsert i Korea, ble det veldig ofte benyttet Or/Alder i stedet for Lønn/Maple i topppen på Les Paul modellene. Det hender også at gitarene ikke har noen topp i et annet materiale.

Summasumarum er vel at rimelige gitarer ikke er laget av de aller beste og dyreste materialene alltid. Kanskje ikke så overraskende. Men når det er sagt har jeg aldri sett beviser for at bakre del av kroppen på en Standard eller Custom har vært laget i Or slik enkelte påstår. Ikke fordi jeg tror det spiller noen stor rolle fra eller til i praksis, men jeg har altså aldri sett noen bildebeviser på dette til tross for alle diskusjonene på nettet angående tema. Jeg tror misforståelsen oppsto i forbindelse med at det ble brukt en hel del Or i toppen på Les Paul modellene, samt at dekkfinéren ser annerledes ut enn treverket bak.

Jeg tror også at Epiphone er mer konsekvente i sin bruk av materialer etter at all produksjonen ble flyttet til Kina. Gitarene de selger nå, er stort sett laget av Mahogny og eventuelt lønn, med unntak av de rimelige modellene.

Jeg tror egentlig ikke et øyeblikk på at "Mahogny" er bedre enn mye annet til gitarproduksjon med mindre det er gode emner i utgangspunktet. Det er mange andre treslag som har Mahogny lignende egenskaper, men som ikke tilhører Mahogny familien. "Asia-Mahogny" er heller ikke spesielt kostbart i forhold til f.eks Or og Ask som er egnet til gitarproduksjon.

La oss kalle en spade for en spade - Epi bruker ikke mye tid på å sette sammen egnet treverk på de rimelige gitarene sine - det er liten eller ingen vurdering av hvordan gitaren vil låte, men vekt vurderes nok. I praksis er det en hel del variasjon på slike rimelige gitarer og regelen om å prøve før man kjøper er derfor selvsagt enda viktigere enn med dyrere gitarer.

Når det er sagt - Epiphone har laget, og lager fortsatt mer påkostede modeller hvor man har brukt bedre materialer og mere tid på produksjonen. Men som med alle andre produsenter, så får du fort akkurat det du betaler for, og ikke så mye mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.