Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals fra warmoth + kropp fra ebay = God ide?


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva mener dere med at HW1 har tvilsomt rykte? :huh: Har spilt på flere og synes de er veldig bra gitarer.

Har ikke prøvd american special, men den er dyrere. Liker forresten hw1 3-tone sunbursten bedre enn american special sin 2-tone. :P

Men tilbake til hw1 kropp + warmoth neck, hvordan blir resultatet? Blir den som en highway one strat å spille på? Lydmessig da?

"Tvilsomt rykte" er min egen fortolkning, basert på egen erfaring. Hadde en HW1 Tele, helt ok gitar. Men da jeg skulle selge den, pga av nytt kjøp, så sleit jeg godt en stund, med liten interesse. I tillegg fikk jeg en del skambud begrunnet med at "det er jo ikke en skikkelig Tele, det er en HW1". Og etter litt debattering hist og pist, så kan motforestillingene oppsummeres i at det er matt nitrolakk, rimeligere hardware, alnico pups, og gigbag i stedet for hardcase. That's about it. Men spør du meg, så er det helt ok gitarer, helt til du skal selge den igjen. Lydmessig syntes jeg kanskje at alnicoene mangler litt på skikkelig teletwang, men dog marginalt i mine ører.

Når det gjelder Warmoth necks, så finnes det jo mange forskjellige typer halser. Tror vel jeg ville omformulert spørsmålet til "Hvilken Warmoth hals er best til en Strat?", så finnes det sikkert folk her som har prøvd det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele dreier seg mest om preferanser - 80% av hvordan en gitar oppleves å spille på ligger i halsen. Kjøper du f.eks en typisk vintage hals fra Warmoth og monterer denne på en HW1 kropp blir det jo en helt annen gitar sammenlignet med en standard HW1.

Mitt råd er ganske enkelt å IKKE begynne med noe partsocaster prosjekt med mindre du kan gjøre ting selv og/eller ønsker specs som du ikke finne på produksjonsgitarer til en ok pris. Kjøper man en ny løs-hals fra f.eks warmoth må man belage seg på å bruke tid (og penger) på å båndslipe halsen, justere oversadel osv. Det er ikke noe som heter plug & play hva angår gitarbygging/partsocastere. Du har ingen garanti for at halslommen på en HW1 passer så fantastisk godt med en hals fra Warmoth osv, osv (Fender har en del variasjon hva angår størrelse på halslommer)

Gitarbygging/partsocastere er generelt et pengesluk hvis du ikke vet hva du driver med, har egnet verktøy og gjerne litt "ting & tang" liggende fra før.

Hva med å kjøpe en brukt American Standard Strat? Langt bedre gitarer sammenlignet med HW1 om du spør meg. Alternativt kan du jo kjøpe både hals og kropp fra Warmoth, de kan frese og ferdigborre alle hull og slikt også så vidt jeg vet. Med tanke på passform og hvor enkelt ting er å sette sammen er Warmoth en ener på løsdel markedet, men det koster jo fort noen kroner selvsagt, og et slikt prosjekt har lite for seg med mindre du har noen helt spesifikke ønsker om hvordan hals, mekanikk osv skal være, samt at dette avviker fra ferdige Fender modeller som ikke koster all verdens - da blir det alltid mye billigere å bare kjøpe en ferdig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en fra Mexico?

Der har du gode gitarer til under 10k det eneste er bare at de ikke er satt sammen i USA.

Er hvertfall veldig fornøyd med min baja tele, og det er som Greener sa at det er halsen man går ut fra om den er god å spille på.

Har en 50's neck på baja'en og den er veldig rund og "kjukk" i forhold til min strat fra USA.. Uansett, begge er digge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en fra Mexico?

Der har du gode gitarer til under 10k det eneste er bare at de ikke er satt sammen i USA.

Er hvertfall veldig fornøyd med min baja tele, og det er som Greener sa at det er halsen man går ut fra om den er god å spille på.

Har en 50's neck på baja'en og den er veldig rund og "kjukk" i forhold til min strat fra USA.. Uansett, begge er digge.

Kunne kanskje prøve en Mexico. ^_^

Men har de 50' hals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje prøve en Mexico. ^_^

Men har de 50' hals?

Vil du ha en 50's hals? Ulike Mexico modeller kommer med helt ulike halser, dette gjelder halsprofil, bånd, halstykkelse, gripebrettradius osv, osv. Flere av Mexico modellene har jo også "vintage-beis" som jeg kaller det. Altså den orange-brune fargetonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, kan du kjøpe ferdiglagde halser fra Warmoth som kun trenger å skrus på gitarkroppen. Dette kan de fleste som har mindre enn ti tommeltotter gjøre selv, om du vet hvordan du setter opp en hals. Du skal m.a.o. ha noen basiskunnskaper om du vil gjøre det selv, uten at du trenger å være en dreven gitarreparatør.

Du kan også kjøpe hals hvor du selv må feste bånda etc. Dette er langt vanskeligere, og krever kunnskap og erfaring.

Alle Warmoth - gitarer jeg har prøvd har holdt veldig høy kvalitet, og kostet lite i forhold til kvaliteten. Men straks en proff gitarreparatør kommer inn i bildet, vil det nødvendigvis bli dyrere.

Kan også være greit å vite akkurat hva du vil ha - halsprofil, båndstørrelse etc.

Prøvde de første Higway'ene, og selv om de var bra, så ville jeg sagt at du skal være rimelig desperat over at han som har skrudd på CNC - maskinen har amerikansk og ikke meksikansk pass om du ikke vil i det minste vurdere om en meksikaner kan gi deg mer lykke for mindre penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, kan du kjøpe ferdiglagde halser fra Warmoth som kun trenger å skrus på gitarkroppen. Dette kan de fleste som har mindre enn ti tommeltotter gjøre selv, om du vet hvordan du setter opp en hals. Du skal m.a.o. ha noen basiskunnskaper om du vil gjøre det selv, uten at du trenger å være en dreven gitarreparatør.

Vel, det er klart halsene er ferdige, men oversadel må justeres/files og båndene må helst slipes hvis det skal bli en god gitar av prosjektet. Jeg har i alle fall aldri montert noen løs-hals som er "plug & play" ferdige fra produsent, og av ganske forståelige grunner egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.