Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkle sanger for nybegynner!


MjaMjo

Anbefalte innlegg

Er iferd med å lære meg å spille bass,

og har funnet ut at å lære alle de tekniske dilledallene som 'Arpeggios, Chords, Scales, e t c ' på activebass.com bare gjør meg irritert og gir meg lyst til å slutte, for det er jo klin umulig å forstå ett eneste hundredels sekund av hva det er prat om.

Derimot er det veldig gøy å finne en sang på nettet, finne tabs, og bare spille med, så jeg lurte på om noen visste om noen sanger / tabs som er lette å lære ? Må gjerne ikke høres helt ut som "Lisa gikk til skolen" heller :)

Musikkinteresse: Alt som fenger.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med en enkel sang..Noen tips..Alle som hører på Metalica og lignende type musikk..Har bassen/gitaren lengre nedde en kukhøyden.

Man blir ikke bedre av det.Ha bassen i en normal høyde..

Noen sanger du kan prøve deg på er:

CCR - Proud Mary

CCR - Midnight special

Pat Boone - Speedy Gonzales

Kim Larsen - This is my life

3 doors down - Kryptonite

The Kids - Forelska i Lærern

Åge Aleksandersen - Levva Livet..

Jeg kan faktisk ikke huske flere..Har ikke tid til å tenke etter noen alternativ akkurat nå.

En ting du må huske er.Nå i begynner fasen så skriver du ut ark på ark med tabs.Men ikke bli alt for avhengig av tabs.Lær deg å plukke låter uten tabs også..Men allikevel..Lykke til..

Rock on...

Morty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du burde starte å spille låter av band du liker, ingen vits å plukke låter for å imponere venner. Ta gjerne favorittlåten din og bestem deg for å lære den, enten med tabs eller ved å plukke den. Hvis man ikke er vant til å plukke bass, kan det være litt vanskelig å høre bassen i begynnelsen, men det er snakk om å konsentrere seg og LYTTE til musikken, ikke bare høre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Pink Floyd - Wish You Were Here, On the Turning Away (kanskje ikke soloen), Hey You, Free Four, Pigs on the Wing, Brain Damage, Another Brick in the Wall pt.2, Goodbye Blue Sky.

Powderfinger - Namaste, On My Mind, Roll Right By You, My Happiness.

Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge (med capo er det lettere), Californication, Scar Tissue.

Metallica - Nothing Else Matters er jo nesten selvskreven

Standard 12-takters blues er jo kjempegøy, da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Superjoint Ritual, lett, mye energi, ikke for de svake.

Det jeg gjorde da jeg lærte meg å spille bass var å søke på tab-sider etter sanger til band som jeg hørte på, helt til jeg fant en sang som var lett å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg da spilt noen måneder, så tenkte å legge ut sangene som for meg har vært bra å lære på fram til nå;

Metallica - Whiplash

Metallica - Nothing Else Matters

Metallica - For Whom The Bell Tolls

Metallica - Die, Die My Darling

Metallica - Enter Sandman

Metallica - The God That Failed (feit bass)

Jason Newsted - Bass/Guitar Doodle (På Cunning Stunts dvd'n)

Green Day - Boulevard of Broken Dreams

Green Day - Jesus Of Suburbia

Green Day - American Idiot

Green Day - Letterbomb

Pantera - Primal Concrete Sledge (ikke teknisk vanskelig, men sekstendelsnoter er bare jævlig å prøve å få til)

RATM - Killing in the name of

RATM - Bombtrack

RATM - Know Your Enemy

ACDC - Highway To Hell

ACDC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap

ACDC - TNT

ACDC - Big Gun

ACDC - Thunderstruck

ACDC - Back In Black

Blink 182 - I Miss You

Blink 182 - Rock Show

Blink 182 - Adam's song

Blink 182 - Stay Together For The Kids (lett og høres temmelig kul ut)

Good Charlotte - Hold On

White Stripes - Seven Nation Army

Ugly Kid Joe - Cats In The Cradle

Ingen av disse sangene er ekstremt vanskelige, så hvis noen som just har begynt å spille bass finner en sang de liker her er det bare å prøve!

Spesielt ACDC er helt genialt for det liker de fleste, og det er ofte veldig lette linjer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.