Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr: Billy F Gibbons, Jeff Beck, m/fler


Cream T Pickups

Anbefalte innlegg

Jeg vil oppdatere denne tråden fortløpende. Regner med at jeg kan editere dette første innlegget med oppdateringer i tiden fremover.

Siden det sikkert er noen som har spørsmål, så vil jeg legge inn spørsmål med svar her også(i bunnen av dette innlegget).

Da vi har jobbet tett med BFG med å utvikle mikrofoner i over et år, som han nå bruker, og nye modeller der han nå tar del i hver eneste detalj i utviklingen, har jeg fått et stort innblikk i Gibbons utstyr og gitarpark. Vi har en dialog pr. tlf og e-post hver eneste uke.

Dette samarbeidet har ført med seg andre artister, og nye bekjentskaper, kom senest igår.

Jeg vet at det verseres en del rykter blant en rekke mennesker, og mange kommer med " Vel....jeg har hørt at....".

Hva disse har hørt etc. legges ganske dødt når jeg virkelig får se og jobber tett med de som jobber med gitarutstyret til BFG, JB etc.

Selv hovedpersonene både viser og forteller meg hvordan de jobber og hvilket forhold de har til gitarutstyret de bruker.

De er også meget int. i å prøve nye produkter på markedet for å se om det er noe som kan overgå det ypperste av det de allerede eier og har prøvd.

Det er her utfordringen til Cream T Pickups ligger, "designe", lage noe som overgår nettopp dette og samtidig tilfredstille artistens ønske, da både BFG og JB virkelig vet hva de vil ha.

Noen tror at BFG "endorser" et hav av produkter, dette er feil. Det er dessverre slik at mange har misbrukt BFG sitt navn i en del sammenhenger. Dette skaper et feil bilde av måten BFG jobber på. Senest ut var Duesenberg Guitars avdelingen i USA. Det blir selvfølgelig feil ovenfor slutttbruker og BFG når man blir profilert på den måten, når han ikke "endorser" Duesenberg på den måten.

Det er dette som er utfordringen for BFG og andre artister. Når man virkelig er åpen for å teste ut nye produkter, så er dette synd. Selv vil ikke Cream T Pickups gå ut offentlig og si at BFG er endorser av mikkene, men vi jobber tett sammen og BFG bestiller sine spesiallagede mikker fra oss. Det vil i 2011 komme en del nye "endorser" nyheter som vil bli offentliggjort, men det er fortsatt hysj-hysj.

Tilbake til utstyr og gitarer.

BFG og JB(forkortelse fremover), bruker mye forskjellig type gitarer og tilpassede gitarer av gitarbyggere som tar alt fra start til slutt.

De varierer på hva de bruker fra turne til turne. Standard utstyr blir lite brukt, men det som blir brukt er lite tilgjengelig i butikkene.

Sist var en Framus gitar BFG kjøpte i Tyskland, den havnet rett på bordet i Oslo for endringer. Selv før i tiden var det sånn at artistene byttet halser og kropper om hverandre. JB fortalte meg at når han fikk besøk av EC, JP, DG og når de prøvde noe av de gitarene JB hadde der og da, så hendte det at JP eller EC sa, wow, what a great neck, don't like the body tho'. Så sa JB let's change. Allerede da var det sjelden at de brukte standard gitarer. Jo, de brukte også standard gitarer, men disse ble hele tiden endret.

Det som også er int, er ampene. BFG bruker Marshall transistor sluttrinn og 12ax7 Mullard i pre-ampen JMP'ene. Nei det er ingen gadget som skaper Pearly Gates lyden når han bruker Tv Jones mikkene på "Gretsch" gitarene. Mikkene er custom laget, og hovedlyden til BFG kommer igjennom måten han spiller på. Er grunntonen og basen god nok, så krydrer BFG den siste tonen med spillemåten hans. BFG og jeg satt med hver sin gitar, begge var helt like fra hans Europa rigg, og det var et hav av toneforskjell, når jeg spilte og han gjorde det samme. Han viste meg hvordan han gjør nettopp dette, og meget små detaljer skaper den unike BFG tonen.

Både BFG og JB har fått Jim Marshall til å lage custom replikas av deres gamle Super Lead og JTM som de nå bruker på veien.

JB bruker også en turkis Fender Pro jr. som de har byttet høyttaleren på fra en gammel amp de fant stuet bort på lageret deres i UK.

JMP'ene til BFG er heller ikke std. Disse er Custom laget for å gjenskape de gamle super leadene BFG har.

Gitarer BFG.

Jeg vil ikke komme med alt av det som er "secrets", selv så langt av det jeg har fortalt, finnes det "secrets". ;)

BFG har en kar som heter J.Bolin i USA som bygger, spesial tilpasser gitarene BFG bruker på veien.

Han bruker meget kort mensur. Nå med mindre mensur enn hva Gibson har. Dermed blir også 07 og 08 settet hans ikke så ille som de fleste tror.

BFG tok frem en Gibson Les Paul, som så helt rå ut. Han ga den til meg og sa, try this Amigo. Jeg skvatt i det jeg fikk gitaren, den veide jo like mye som en av de mange fjernkontrollene som ligger på stuebordet. Uthulet hals, kun en tre blokk som gikk fra gripebrett til stolen. Ellers helt uthulet. Det låt kanon akustisk og vanvittitg i riggen hans. Så kom punch linen, See, what did I tell you T, isn't it great?

Jeg kommer tilbake med mer og antakelig med bilder som viser noe av det som foregår i kulissene blant BFG, JB og xxxxxx(Offentlig snart).

Det som tar mye av tiden nå, er forberedelsene til vår utstilling under Namm Show 2011. Samt en ny webside er under utarbeidelse.

Vi utvider også maskinparken og produksjonen. Alt skal på plass før Nissen kommer med tidenes julegaver.

Spør i vei i denne tråden så skal jeg prøve etter beste evne og svare de gangene kaffen napper til seg en pause.

:D

BFG tar som sagt ikke de gode 50-talls traverne ut på veien. Som denne Gibson Modern gitaren. Han har den org. men fått J.Bolin til å lage en replika med et litt større hode enn den org har. Klippet meg ut av bildet, siden det er gitarene som er av int. De fire bakerste er J.Bolin gitarer, derav kun G'en på headstocken. Den siste er en meget modifisert Gretsch G6199.

modern1.jpgModern2.jpg

Neck mikkene som sitter i BFG sine gitarer er også dummies. Switchen står i ryggestilling hele tiden. Nei, han bruker ikke Crate live. :D

Joe Bonamassa er derimot en som bruker mye standard/Custom Shop produkter uten de enorme modifikasjoner. Etter at J.Bonamassa brukte våre Custom '61 mikker på Rockefeller i sommer, så blir det også der gjort noen endringer i etterkant i de små detaljene for et annet sett han vil ha. Det som også er en jordnær holdning til disse artistene som har nok penger på bok, er at de ikke blar opp de enorme summene for vintage produkter. Selv de synes det er for drøyt og kjøpe utstyr til 6 sifret beløp.

Dette gjelder også bestillinger hos Fender Custom Shop og Gibson Custom Shop, uten at jeg vil gå for mye inn på det temaet.

Når det gjelder gitar-teknikerne til gutta, så gjør de mye mer enn å kun skifte strenger og stemme de opp.

Gitarkablene som er brukt, er det gitarteknikeren selv som har laget kablene. Gjelder da selvfølgelig ikke for alle, men for noen av de ovenevnte.

Selv utstyr som blir brukt eies av gitarteknikeren selv, dette går på små amper og bokser så langt av det jeg ble vist. Det er en stor faktor dette med utskiftninger i utstyret. Noen deler er med som en trofast venn over i en lang periode, andre ting byttes hyppig ut. Merker dette spesielt ved endringer av spesialbestillinger.

"..Hey, we are not going to use ...... but we are going for.... this time, can you please make this sets of pickups for the next week?...."

Selvom det er forskjellig rigg som brukes på Europa og USA tunreer, så er det i hovedsak det samme, kun noen få forskjeller. Neste år blir det andre gitarer med en annen farge/finish enn hva som var i år og ifjor. Noen er med videre.

Hva som skjer neste år får tiden vise, 2009 og 2010 hadde fokus på Eliminator tonen, fra BFG sin side.

Når BFG kommer med ideer til en ny type mikk, som antakelig blir en ny modell i 2011, så vet han godt hva han snakker om. Dette er utfordringer man lærer ganske mye av, ikke minst svever det en aldri så liten sommerfugl i magen når disse skal ferdigstilles. J.Beck ville ha nye mikker til sin org. '54 strat, og det ga en morsom utfordring som endte godt. BFG tester det han er int. i og lar ikke andre ta testen for han. Er det noen som sier at det er en meget bra gitar som han burde skaffe seg, så ber han om å få teste den selv før han evt. kjøper/bestiller en.

Jim Marshall har også gitt BFG en rekke prototyper fra 60-tallet som gikk igjennom en grundig test før noen av modellene så dagens lys. Det forundrer meg ikke idag hvor tidkrevende og mange måneder det gikk før et endelig resultat ble brukt i studio og live på 60-tallet.

Et lite minne fra noen av møtene frem til nå:

Greetings1.jpg

Det er sikkert noen her som også kjenner til Black Crowes, nå med Luther Dickinson. Marc Ford som var tidligere med i Black Crowes, og nå Luther Dickinson er også meget opptatt av gitarutstyr til de små detaljene. Det er lite av tilfeldigheter som rår, og jeg skal komme tilbake med noen enkle beskrivelser av det som blir brukt i hovedsak.

Det er også 1 som er meget opptatt av å teste kabler og effektbokser til de grader at man har gått til en anskaffelse av en stor ovn. Denne er gjort om til en "fryser", der fryser de ned kabler og bokser for å få molekylene til å trekke seg sammen. Funker det like bra etterpå, så bruker de det, resten går i søpla.

Endret av Cream T Pickups
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at jeg arresteres når det går fort i svingene.

Generelt så er det slik at tynnere ikkeblir stivere ved kortere skala.

Det jeg oppdaget var iallefall at 08 settet hans ikke var så løst på hans korte skala-gitarer kontra en strat og tele jeg prøvde hans sett på i forkant. Det var der jeg var i tanken da jeg skrev det jeg skrev. Til oppklaring.

Beklager igjen at det gikk litt fort for seg akkurat der.

Tilbake til en annen ting, er det noe dere lurer på så kan jeg sanke inn noen spørsmål som jeg kan ta videre til kilden.

Send gjerne disse på pm, så skal jeg legge dem inn i første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.