Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar


Adrian1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle skaffe meg en ny gitar en gang etter jul, og jeg har bestemt meg for en slik en (i hvit)

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med disse gitarene? Ser at det er et par Dimarzio humbuckers på den, og jeg har bare hørt positive ting om dem så langt, så disse låter vel greit?

Det er jo en flott gitar, og kanskje det nærmeste jeg kommer en Adrian Smith(Iron Maiden) signatur Jackson uten å betale 20.000 eller hva de nå enn koster her til lands :)

Takker og bukker for svar!

Adrian.

Endret av Adrian1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charvel er vel et godt og etterhvert gammelt merke, men!

Dette er i utgangspunktet en av-art/kopi av Stratocasteren. Og det er her jeg føler jeg har noe å si.

Charvelen jeg ser på bildet har to humbuckere. Personlig synes jeg humbucker funker bra som brigde-pu på hard vreng.

Jeg har hatt en Fender Strat som min arbeidshest i 25 år. Der er det neck og mid single-coil pickups, og så har jeg

byttet ut bridgepickupen med en stack, som gjør samme nytten som en humbucker, men ser ut som en single-coil.

Denne gitaren kan brukes til nær sagt alt av elektrisk gitarspill.

Spiller du kun metall så er nok humbuckerene gode, men drar du deg mot stilarter med mindre vrengmengde synes i alle fall jeg

at singlecoils har mer topp og dynamikk.

Bare et tips, for å få debatten igang.

En poeng til er vel at jeg mener å huske jeg har prøvd charvel-gitarer hvor jeg synes halsen er alt for tynn.

(Eller var det Jackson?)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre aldri fått prøvd en Charvel enda så det kan jeg ikke svare på.

Angående Singelcoils så har jeg en Fender Strat med SSS setup, så der er jeg dekket når jeg spiller noe annet enn metal :)

Setter pris på flere synspunkter folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre aldri fått prøvd en Charvel enda så det kan jeg ikke svare på.

Angående Singelcoils så har jeg en Fender Strat med SSS setup, så der er jeg dekket når jeg spiller noe annet enn metal :)

Setter pris på flere synspunkter folkens!

Jeg ville bare fram til at du kommer veldig langt med en Strat som du bytter ut bridgepickupen på, lydmessig.

Den kan du da bruke til omtrent alt. Det er vel sjelden man bruker neck-pickup til vreng i metall?

Det vil nok være lettere å tidlig komme igang med å spille griseraske soloer osv. på en Charvel kontra en Strat,

som i utgangspunktet er ganske tung å spille på. Så det spørs hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sjelden man bruker neck-pickup til vreng i metall?

Det vil nok være lettere å tidlig komme igang med å spille griseraske soloer osv. på en Charvel kontra en Strat,

som i utgangspunktet er ganske tung å spille på.

Litt uenig her...

Mange "metall"-gitarister bruker neck-pickup til soloer. F. eks Petrucci...

"Strater er i utgangspunktet ganske tunge å spille på", jeg synes faktisk at Fender Strater er veldig gode å spille på, egentlig til hva som helst...

Uansett, ikke dumt å ha en "strat" med humbuckere og floyd rose i tillegg til den "gammeldagse" typen (single coils, vintage tremolo osv...), men jeg anbefaler sterkt å prøve den ut først. Skummelt å kjøpe helt ny gitar, finne ut at du ikke liker den, og må selge den til halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale Epiphone Les Paul Custom hvis det er gitar med buckere du skal ha! har selv en LP Custom Zakk Wylde Bullseye. har ikke testa den med standard pickups (EMG HZ), da jeg kjøpte den (veldig) pent brukt med EMG 81/85 installert. hvis det er metal du skal spille så er den veldig bra (hvis du kjøper vanlig LP Custom så bør du sikkert bytte ut standard pickupsa, men har ikke testa standard-pickupsa i de nok til å konkludere med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charvel er i mine øyne selve definisjonen på superstrat da de har den riktige kroppsfasongen og den riktige headstocken, samt to humbuckere og Floyd Rose. Nå har mye skjedd med Charvel siden gullalderen på 80-tallet, både i henhold til produksjonssted og eiere, så noen vil vel påstå at mojoen er vannet ut. Jeg synes uansett at det er knallfete gitarer, og selv om jeg ikke har prøvd de aller nyeste som nå blir produsert i østen, så har jeg lest på nett at noen mener de er like gode som, om ikke bedre en, production modellene som var billigserien de hadde, men som ble produsert i USA.

Når det gjelder pickupkonfigurasjon så er det, som nevnt over, mange som liker å ha humbucker i neck også. Personlig er to humbuckere det pickupoppsettet jeg liker best, og der vet jeg veldig mange er enige med meg :)

Eneste som iriterer meg er at jeg ikke kan forhandle Charvel (enda) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Som Rocktrond sier, er jo dette en superstrat, noe som jeg var litt ute etter da jeg begynte å kikke på nye gitarer. Er nemlig stor fan såkalte superstrater fra 80 tallet, som nettopp Charvel lagde i samarbeid med Jackson om jeg ikke tar helt feil...? Har også en gammel Fender Contemporary Telecaster, som er lagd i Japan i likhet med denne Charvelen, fra 1985 med HSS setup og en Floyd Rose lignende stol som jeg liker svært godt, og for meg er denne Charvelen litt i samme kategori :)

Endret av Adrian1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charvel er et solid merke ja. Har vært nær å kjøpe en flere ganger, men aldri prøvd en. Jeg ville heller sett på denne: http://cgi.ebay.com/Charvel-So-Cal-Candy-Green-UNPLAYED-MINT-/330487785999?pt=Guitar&hash=item4cf29b6a0f som er USA modellen. Som nevnt, ingen automatikk i at USA er bedre enn asia-produsert, men den ligger vel et hakk over i utsalgsspris, så... Grønn er i tillegg en tøff farge på gitarer, særlig med lønnehals!

Om du savner en single-coil på gitaren så er den faktisk routet for H-S-H. Det vil si at du kan skjære i plekterbrettet (eller kjøpe nytt (?)) og få det jeg mener er det peneste pickup-oppsettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Maiden eller annen bra rocke, metallyd så ville jeg heller satset på en god, klassisk rørforsterker siden du har et par solide gitarer fra før. Du kommer ikke nærmere den sounden du vil ha uten å ha en forsterker som passer til det.

Bare sånn tips.. :)

Men for all del.. Skal du ha gitar, så er jo saken grei. De Charvelene har jeg også siklet en del over sidne de kom ut for et par år siden! ^^

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.