Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Norwegian Wood


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den gule med tremolo var ikke med i testen. Det er en gitar med mahognykropp og er derfor ikke med i Norwegian Wood testen.

Men den var så fin at jeg tok bilde av den allikavel.

Den var dritfin!

Ser jo at dette er Tele-type gitarer. Hvordan var det å ha brua så langt nede på kroppen? Mener da at den ikke er i ett med plekterbrettet og bridge-pickupen.

Jeg digger utseendet på de gitarene der. Så kjekt ut med broen sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være skeptiker et lite øyeblikk. Mange av oss har sett filmer hvor ulike gitarister og gitarmakere har lyttet til treverk i hals og kropp før de har bestemt hvilke deler som skal sitte sammen. Slik som fiolinmakere gjerne gjør (og også de som lager ost, skal vi tro reklamen). Hvordan vil de ulike tonalitene til halsene (i mangel av bedre ord) være avgjørende for samklangen mellom gitarenes deler? Disse gitarene kunne jo relativt lett blitt spilt med samme hals - noe som kanskje ville gjort testen enda mer "korrekt". Dersom halsen farger lyden vil det ikke bli gjengitt et absolutt korrekt bilde av de ulike treslagenes egenskaper. I tillegg er det umulig å vite om de trestykkene som ble brukt ligger så nært inntil hverandre eller langt fra hverandre i lyd i forhold til hva man kan erfare.

Litt mindre skeptiker. Veldig grei måte å få testa de ulike mulighetene som finnes! Som mange andre tester tror jeg denne er absolutt best for de heldige som får prøve. :) Tekstutgaven er ikke like morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være skeptiker et lite øyeblikk. Mange av oss har sett filmer hvor ulike gitarister og gitarmakere har lyttet til treverk i hals og kropp før de har bestemt hvilke deler som skal sitte sammen. Slik som fiolinmakere gjerne gjør (og også de som lager ost, skal vi tro reklamen). Hvordan vil de ulike tonalitene til halsene (i mangel av bedre ord) være avgjørende for samklangen mellom gitarenes deler? Disse gitarene kunne jo relativt lett blitt spilt med samme hals - noe som kanskje ville gjort testen enda mer "korrekt". Dersom halsen farger lyden vil det ikke bli gjengitt et absolutt korrekt bilde av de ulike treslagenes egenskaper. I tillegg er det umulig å vite om de trestykkene som ble brukt ligger så nært inntil hverandre eller langt fra hverandre i lyd i forhold til hva man kan erfare.

Litt mindre skeptiker. Veldig grei måte å få testa de ulike mulighetene som finnes! Som mange andre tester tror jeg denne er absolutt best for de heldige som får prøve. :) Tekstutgaven er ikke like morsom!

Tror det er så nære som det går. Disse gitarene ble bygget som en serie,

og halsene ble laget av samme stykke treverk.

Vil igjen gjøre det tydelig at forskjellene er så store at det ikke er noe å være skeptisk til.

For å sitere Øivin Fjeld: "En pickup klarer bare å gjengi den lyden som allerede er der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Øivin Fjeld: "En pickup klarer bare å gjengi den lyden som allerede er der".

Jo, jeg har tro på det. Det virker logisk at de frekvensene gitarens deler tar opp ("lar leve videre") vil virke inn på hvordan strengen klinger. Det plukkes så opp av plukkoppen. Således bør to stykker tre låte forskjellig, og forskjellen bør være hørbar før det er blitt en ferdig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss har sett filmer hvor ulike gitarister og gitarmakere har lyttet til treverk i hals og kropp før de har bestemt hvilke deler som skal sitte sammen. Slik som fiolinmakere gjerne gjør (og også de som lager ost, skal vi tro reklamen).

2_woodcheck.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg tror man skal være svært forsiktig med å ta det bildet særlig alvorlig. Ser ut som de har litt problemer med å holde seg.

De jeg kjenner som lever av å gjøre gitarting ler bestandig av oss gitarenerder. Det er også det jeg tror disse to gjør mens de poserer for nerdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Husemoen er en hyggelig og meget flink kar.

Har prøvd flere av de gitarene der, han bygger forresten også veldig fine akustiske gitarer.

Jeg har vært med på lignende sammenligninger selv (strattyper med single coils)og jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke vil være med på betydningen av treverket i en gitar.

Det er som GunnarpåMo sier store forskjeller.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som lever av å gjøre gitarting ler bestandig av oss gitarenerder. Det er også det jeg tror disse to gjør mens de poserer for nerdene.

Jepp, de fleste som faktisk produserer ting har oftest en mer praktisk tilnærming. Jeg kjenner en kar som prøver å bygge forsterkere med nerdetilnærming og han blir aldri ferdig med noen ting :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de fleste som faktisk produserer ting har oftest en mer praktisk tilnærming. Jeg kjenner en kar som prøver å bygge forsterkere med nerdetilnærming og han blir aldri ferdig med noen ting :rolleyes:

Er denne karen tilfeldigvis deg selv?

Kanskje du opplever frykt for avstand til endring av egen adferd ved andres påstand..eller noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.