Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenge Tykkelse


Guitar Master

Anbefalte innlegg

ok... Noob spørsmål her:P

Jeg prøvde fenderen av en venn av meg og merket at det var mye deiliger å spille på, fordi jeg la merke til at strengene var mye tynnere. Men så har nå jeg les paul da og da er det mange som sier at det er best med tykke strenger, hvertfall når det gjelder blues. Men er det noen vits å gå ned i tykkelse med en les paul? kommer det til å ødelegge lyden helt, eller bare bluesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasit på det. At man må ha tjukke strenger for å spille blues er også bare tull. Strengedimensjon kan ha innvirkning på lyd, men sannsynligvis ikke mye. Hvilken dimensjon har du på LP'en da? Justering av action kan også gjøre mye for hvordan en gitar føles å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette noen "fasit", men de strengene som er gode på en Fender er ikke nødvendigvis like fantastiske på en LP. Skalalengde og andre ting sørger for det. Jeg er glad i tynne strenger, men en LP med 09 blir som å spille på "al dente" spaghetti. Det er jo bare å prøve, koser ikke mange kronene for et strengesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette noen "fasit", men de strengene som er gode på en Fender er ikke nødvendigvis like fantastiske på en LP. Skalalengde og andre ting sørger for det. Jeg er glad i tynne strenger, men en LP med 09 blir som å spille på "al dente" spaghetti. Det er jo bare å prøve, koser ikke mange kronene for et strengesett.

Jeg tror ikke Jimmy Page vil si seg enig i den påstanden. Men joda, det er jo som Castor skriver bare å prøve og se om det er noe for deg.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Jimmy Page vil si seg enig i den påstanden. Men joda, det er jo som Castor skriver bare å prøve og se om det er noe for deg.

han sier jo at det ikke er noe fasitt, så om Jimmy page gjør det, betyr det ikke at det er det beste alternativet for alle. Strengetykkelse er mer "personlig feeling" og sound. I blues for eksempel, hvor to forskjellige blues gitarister bruker stratocastere, har Eric clapton tynne strenger, og Steve ray vaughan bruker tykke strenger. Personlig liker jeg 09 ernieball på Strat, og 10+ på les paul, sg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe ide om hvilken dimensjom men har en lp gibson studio. Kansje du vet

Kjøpte du gitaren ny? I så fall leveres den med 10-46 strenger (i motsetning til de fleste Fendere som gjerne leveres med 9-42) Hvis gitaren er kjøpt brukt, er det helt umulig for noen å gjette seg til hva forrige eier har brukt av strenger.

Det er ikke noe i veien med å bruke 9-42 på en Les Paul, men hvis du legger deg på "mellomtingen" - 9-46 og noen strenger som føles litt myke (f.eks standard D'addario) så vil jeg tro du vil synes det er en grei mellomløsning. Når det er sagt er det mange små nyanser som gjør en gitar mer eller mindre lettspilt i praksis - følelesen av ulik skalalengde, (forskjellig for Fender og Gibson) hvordan strengehøyden er justert, hvor rett halsen er justert, hvordan oversadel (nut) er justert osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imo så er 10-46 ganske greit til det meste i standard stemming.

Etter min ertfaring så gir tynnere strenger mer syngende lyd mens tykke gir en feitere lyd. Mao en kombo imellom de to er et greit sted å begynne.

Men merk at strengemerke har ofte minst like mye å si som tykkelsen på strengene når det gjelder spilleopplevelse.

Kan anbefale 10-46 fra Dean Markey Blue steel.. Men det er en smakssak ^^

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge Tykkelsen har mindre og si på lyden en man skulle tro, det har mer med hvordan man spiller, forsterker og elementer i gitar kabinetter er også vært og vurdere, jeg har spilt med pingle strenger å fått kjempe fin lyd alikevell

Haha, jeg måtte le!

Følelsene av strengene har mer å gjøre med lyden enn den faktiske tykkelsen tror jeg.

Jeg får ikke god lyd av 010 på gitarer med 24 3/4 skala, men jeg gjør det på gitarer med 25 1/2.

Kunne selvsagt ha vendt meg til det, men spennet må være over en viss grense før jeg føler det helt :)

Til jazz bruker jeg som regel ikke mindre enn 012, nettopp for å få den riktige feelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent at alt under 0.10 er for jenter og flinkiser. Selv 0.10 er på grensa til jentete.

Hahaha, feeling my friend, feeling..

Ta det du liker best, kjører 011 nå på min strat og tele, syntes det er litt tykt på strat'en når den ikke er stemt ned så ender vel på 010..

Ta det du liker best, det finner du fort ut viss du sammenligner 012 med 09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.