Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å lære meg Saxophone..


Neros

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hehe :D

Nå må du kjøpe deg en mic, så skrur du på overdrive \m/

Har mic, og tanken har streifet meg å kjøre den gjennom min Boss GT-10, delay, chorus og masse vreng.. er jo slik jeg maskerer at jeg OVERHODE ikke kan spille gitar, det funker greit på gitar så vi prøver også på sax.. he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på denne tanken selv, men får liksom aldri gjort det. Spilte noen måneder i skolekorps for 15 år siden, men har ikke prøvd siden. Som sagt, tenkt mye på det, men aldri fått meg til å gjøre det! Imponerende med folk som tar skrittet ut og setter i gang (selv om det nødvendigvis ikke koster så mye). Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenorsax er nok mer riktig i tone og størrelse til min pondus :-) men for en gang skyld lytter jeg til folk som forstår seg på sakene, og "alle" anbefaler å starte på en Alt. Forventer ingen stor suksess, men har som mål å klare Pink Panter theme i løpet av noen kvelder. Har trommis og bassist i mine sønner, så det er bare Fatter'n det står på ..

Lover sound klipp av galskapen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her. Var der for 15 år siden. Kona var så lei av maset om at jeg ønsket meg sex , ehh nei sax var det, at hu sponsa deler av kjøpet og spanderte timer hos musikklærer. Jeg treffer nok reint på 5-6 toner på "ja vi elsker" og kjenningsmelodien på MASH :blush: . Så det var godt og se at jeg ikke var aleine om dette Neros. Ønsker deg masse lykke til Neros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da har jeg vel til sammen en times tid på Saxo`fanten.. Er i mål med halve "ja vi elsker", om det låter pent vil jeg vel ikke påstå men melodien er da gjenkjennelig :lol: . Utrolig gøy dette her, men jeg ser min største utfordring er noter. Dvs lese noter i et fornuftig tempo, og få det overført til alle ventilene på Sax`n. Men nå var en av motivasjonsfaktorene bak dette, nettop å tvinge meg til å lære noter skikkelig. Er en jævel på tabs, dvs kan lese de rimelig kjapt og evner å få de overført til gitarhalesen og har et håp om å oppnå det samme med noter til Sax`n.. Kan anbefale dette til andre skapsaxofonister, koster ikke all verden for en sax og det er ikke så jækla vrient å toner ut av den.. Men steike å det kiler på underleppa :lol: Og den er høylydt, kunne godt å kommet med en volumkontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du gjennomfører dette!

Har planer om å lære meg et blåse-instrument selv, da det er helt forskjellig forhold til andre instrumenter jeg sånn delvis kan traktere(gitar, trommer, tangenter og bass).

Ang. Sax og effekter så bør du sjekke ut Kjetil Møster(Ultralyd, Datarock m.m).

Var på konsert med Ultralyd før sommeren og da spilte han sax gjennom en bassamp med et 410-kabinett og diverse effekter.

Mener å huske han brukte reverb, fuzz, tremolo, volumpedal og delay. Tøft låt det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting:

Sist helg så fikk jeg vite at jeg skulle spille Sopransax på en STOR konsert på førstkommende lørdag. Med stor, så mener jeg at skolekorpset vårt er 50 år, og det blir mye folk osv osv, men jeg tok utfordringen. Fy faen (beklager språkbruket) hvor vanskelig det var. Jeg har aldri presset leppene mine sammen så hardt før. Å lufta må komme rett fra magen, hvis ikke er det stor sjanse for at det blir urene toner. Munnstykket er tynnere og mindre enn et klarinettmunnstykke, og det er lite.

Noe av det vanskeligste var å bytte mellom tensaxen og sopransaxen.

Det som er kult er at vi er 6-7 saxofonister i oppsetningen, og vi har alle en felles "solo" på en sang. Kan linke til en video hvis det blir lagt ut på internett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais..

En liten update etter en ukes tid som Sax`man.. Synes ikke det er spesielt vrient å få til rene toner, men merker meg at det er lang vanskeligere å få likt lydbilde fra dag til dag. Sjekker opp tonerenhet mot en tuner, og er ofte spot on, men lydbildet er ikke likt.. Ikke tvil om at det kreves MYE trening for å få et konsist lydbilde..

Har også oppdaget at det er mye fikling og kvasi-vitenskap når det kommer til valg og preparering av Reed/flis. Jeg foretrekker å ha noe som er relativt lettspilt og som funker på relativt lavt volum, og har funnet en mod som gjør akkurat dette (reed drilling)

Det jeg sliter mest med er å få likt volum når jeg går opp en oktav på sax`n.. Det låter faktisk bedre å "blåse\presse" seg opp en oktav, fremfor å bruke oktav key.. Mer vrient å få til, men låter bedre.. Dette kan naturligvis ha noen med sax`n min å gjøre.. :unsure:

Uansett, dette er sykt moro.. Driver mest med improvisajonspill (blues/soloer) for å få inn i fingrene hvor tonene ligger, men må snart ta et krafttak med notelære.. Var vist et større sort felt for meg, enn jeg først trodde...

Det er et problem jeg har oppdaget, som jeg var helt uforberedt på, og det er hvor jækla svimmel man blir av å spille. For mye oksygen i blodet gjør meg ganske dizzy i nøtta etter en stund, men fant fort ut at det løses enklet ved å gå litt rundt eller kjøre noen fete moves (alà linken til Castor ;-) Kanskje derfor at korps begynte å gå i tog, for å få brent av noe av oksygenoverskuddet.. he-he

Kan på det sterkeste anbefale å ta tak i et blåseinstrument, det er langt fra så vrient som mange tror (for å få til noe enkelt musikalsk) og med musikkerfaring fra f.eks gitar har man en bra ballast til å lære rimelig kjapt..

Skal i helgen teste ut litt med mic, og prøve å kjøre sax`lyden gjennom en GT-10.. Spent på om det funker...

Ut over det , God hælj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene du blir flinkere til når du har spilt litt, er å rasjonere på lufta. Da slipper du oksygenproblemet.

Du skulle prøve det jeg driver og blåser på om dagen, nemlig sekkepipe- da kan du snakke om oksygenfyll, da.

Som gammel korpsmusikant kan jeg avkrefte teorien om at man marsjerer fordi man skal bruke oksygen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.