Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge akustisk bassgitar


Anbefalte innlegg

Etter å ha bygd en akustisk gitar i byggesett (beskrevet i en annen tråd på forumet)er jeg nå i gang med å bygge en akustisk bassgitar helt fra bunnen av. Jeg har kjøpt en tegning som ser bra ut, fra CAD guitar plans. Som navnet tilsier, tegningene kjøpes som en fil for et CAD-tegneprogram. Jeg har ikke noe sånt, men fikk dem skrevet ut av en nabo som er arkitekt. Ellers kan man visst få skrevet ut slike filer på steder som Allkopi o.l.

Sånn ser deler av tegningen ut:

S6302871.jpg

Jeg hadde liggende en rest fra et annet byggeprosjekt - en el-gitar med gjennomgående hals:

S6302580.jpg

Framobil018.jpg

Den gangen limte jeg sammen en planke av mahogni med to planker av et lysere treslag, tror det var alm. Jeg hadde tatt vare på resten, den ser ut til å holde til hals for bassen:

S6302869.jpg

Her skal det freses inn spor for trussrod før jeg gjør noe mer, det er mye lettere å frese mens hals-emnet er rett.

Jeg har holdt på lenge og lett etter materiale til kassa. Siden dimensjonene er større enn til en vanlig kassegitar er det vanskelig å finne noe som passer. Både StewMac og LMI svarte at de ikke kan levere i denne størrelsen. Til slutt fikk jeg napp hos David Dyke Luthiers Supply i England. Han foreslo å bruke valnøtt-tre i sider og bunn, det skal visstnok ikke være alt for vanskelig å bøye. Lokket blir i gran. Jeg har bestilt materialene og venter nå på å få dem tilsendt. Jeg kommer også til å bestille ferdig slotted gripbrett - standard Fender-bass-scaling fra StewMac, pluss stemmeskruer og mye annet småtteri. Har ikke bestemt meg enda for om jeg skal kjøpe bøye-jern med elektrisk varming - det blir jo mye penger etterhvert :o

Dette prosjektet kommer nok til å ta sin tid, jeg legger ut bilder og rapporter etter hvert. Tar gjerne imot gode råd hvis noen har erfaringer med f.eks. å bøye tre til gitarsider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Da er delene til bassen kommet:

S6302910.jpg

Jeg kjøpte også boka "Build your own acoustic guitar" av Jonathan Kinkead. Detaljert og god, veldig bra fargebilder av alt underveis, og så følger det med fulle tegninger til en OM-type gitar.

S6302911.jpg

Jeg hadde et hals-emne liggende, her er det sammen med gripbrettet:

S6302908.jpg

Her freses spor til truss-rod:

S6302913.jpg

Truss-rod-en prøves i sporet:

S6302912.jpg

Halsen mangler helen som går ned langs kassa, så det må limes på en bit:

S6302915.jpg

Starten på arbeidet med lokket. To gran-deler skal skjøtes sammen:

S6302916.jpg

De presses sammen når de limes. Når jeg tar vekk lista som ligger under skjøten blir det passe limtrykk:

S6302917.jpg

Etter høvling og pussing med båndsliper kan lokket sages ut:

S6302921.jpg

Her er det ferdig saget ut.

S6302922.jpg

Det skal freses ut spor til rosett, og lages hull før jeg går i gang med bracingen under lokket. Arbeidet med halsen fortsetter også. Håper jeg kommer et stykke videre neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bassprosjektet går videre.

Her er det klart til utrfresing for lydhullsrosett:

S6302926.jpg

S6302927.jpg

Det blir bare en enkel rosett:

S6302928.jpg

Lydhullet freses ut med samme utstyr:

S6302932.jpg

S6302933.jpg

Her er rosetten på plass og hullet ferdig:

S6302934.jpg

Sidene av valnøtt-tre pusses ned så de får riktig tykkelse:

S6302936.jpg

S6302937.jpg

Her sages sidene til riktig form:

S6302935.jpg

Forberedelser for å bøye sidene. Denne skal brukes til å holde sidene i riktig form mens de tørker etter bøyingen:

S6302938.jpg

S6302939.jpg

Jeg fant også ut hvordan jeg skulle få lagd et bøyejern. Denne er lagd av et eksosrør fra Biltema og en elektrisk varmeblåser:

S6302940.jpg

Den virker! Her er øving med en lønneside:

S6302941.jpg

I morgen er det klart for bøying av sidene, kanskje den mest kritiske delen av hele prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jobben med bassprosjektet går videre. Bøyingen av sidene startet bra, men da den andre siden skulle bøyes fikk jeg en brist i treet. Feilen var nok at jeg ikke hadde pusset sidene tynne nok. Krise - med den prisen det var på materialene var det ikke bare å bestille nytt heller...

Det endte med at jeg fikk lappet det sammen, limte på noe finer på baksida. Det er ikke sikkert det blir så synlig, eventuelt kan jeg sette på panel med volumkontroll osv over, da blir det i hvertfall ikke synlig.

Nå er sidene limt sammen med de to blokkene oppe og nede, og holdt på plass av kartong på innsiden og en finer-bøyle på utsiden:

S6302953.jpg

Det er også en del jobb igjen med halsen. Her limes hodet på plass:

S6302952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra. Har akkurat kikket på en annen tråd om det samme, kanskje det er et tips eller to å få der, selv om det virker som om du har stålkontroll.

http://forum.vintagegitar.no/index.php?t=msg&th=19090&start=0&rid=722

Hei, og takk for oppmuntrende kommentar. Har nok ikke full kontroll, uhellet under bøying var jo ikke noen høydare akkurat. Takk for lenke, har registrert meg som medlem på det forumet - må vente på bekreftelse for å få sett akkurat den tråden du viser til.

Bass har jeg ikke peiling på i det hele tatt, men gode tegninger hjelper, og erfaringen med å bygge et StewMac-byggesett er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har kommet litt videre i løpet av jula, og holdt på mye denne helga. Jeg må nok bare innse at denne bassen blir langt fra perfekt. Det gikk galt da jeg skulle lage sidene - jeg hadde ikke fått dem tynne nok. Den ene brakk, det har jeg fått limt sammen igjen men jeg fikk ikke bøyd dem med helt riktig krumming. Jeg burde også tatt meg tid til å lage en ordentlig form, innvendig kartongform fungerte helt fint på byggesett fra StewMac men det blir ikke stabilt nok for en kasse med for tykke sider og ikke helt riktig bøying. Resultatet er at bassen blir skjeiv, først og fremst at den ikke blir helt symmetrisk om senterlinja. Jeg har prøvd å rette opp det verste, tror det skal bli mulig å få halsen på sånn at den følger senterlinja på kassa. Skjeivheten blir nok først og fremst et problem i forhold til utseendet.

Uansett - her limes lokket på:

bass004.jpg

Klemmene jeg bruker når jeg limer lokket og bunnen lages av gjengede stenger fra Biltema som sages til passe lengder:

bass001.jpg

En bit av rundstokk i hver ende:

bass003.jpg

Lokket er limt på og bunnen tegnes for saging:

bass005.jpg

Her forberedes feste for bunnen:

bass007.jpg

Jeg jobber også litt med halsen og gripbrettet - her forberedes for å felle inn "dots":

bass009.jpg

Mye lettere med runde markeringer enn andre former - bare å borre. Sånn ble det - før pussing:

bass011.jpg

Baksiden skal være litt bøyd inn mot halsfestet. Må derfor pusse ned så det blir riktig vinkel på klossen og festelistene nærmest halsen:

bass012.jpg

Bunnen limes på:

bass013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her limes kantlister (binding) av lønn:

bass001-1.jpg

bass002.jpg

Nederst der hvor stroppfestet kommer la jeg inn litt av samme tre som sidene, men den andre veien:

bass003-1.jpg

Så skal det freses ut for feste mellom halsen og kassa. Jeg har kjøpt et fresejern og noen spesielle maler fra StewMac, og laget et stativ for malene:

bass005-1.jpg

Stativet festes på gitarkroppen:

bass006-1.jpg

Her er stativet festet og klart til fresing:

bass010-1.jpg

Sånn ser fresejernet ut, med kulelager som følger malen:

bass012-1.jpg

Klar til å frese. Ganske skummelt, hvis dette går galt går vel hele prosjektet i vasken.

bass013-1.jpg

Resultatet ble bra!

bass014-1.jpg

Og her er det frest ut på halsen også. Det passer ganske bra sammen, må nok legge inn litt tre for å få det riktig på plass men det får gå:

bass016-1.jpg

Så begynner formingen av halsen:

bass017-1.jpg

Det begynner å likne en bass:

bass019-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.