Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge akustisk bassgitar


Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for oppmuntrende kommentarer. Som jeg har skrevet lenger opp er det en del ting som ikke har gått helt som det skulle. At hele greia er skjeiv kommer ikke fram på bildene - jeg vet ikke hvor synlig det blir heller. En del feil kan rettes opp etter hvert.

Hvis jeg skal bygge noe mer - kunne vært artig å bygge gitar med mer lokale treslag f.eks. - skal jeg bygge ordentlig utvendig form av finér. Man lærer jo etter hvert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Helgens arbeid med Nøttebassen - begynner å nærme seg ferdig.

Stolen må lages av et stykke ibenholt, her har jeg laget en enkel jig for å frese spor til nøtta:

bass003-2.jpg

For å være på den sikre sida lagde jeg en stol-kopi av annet tre for å prøve:

bass007-2.jpg

Her er stolen mer eller mindre ferdig:

bass010-2.jpg

Og sånn ser bassen ut nå. Må pusse alt, sette fast halsen og stolen og så begynner det å nærme seg ferdig:

bass014-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått. Dette er ypperlig håndverk.

Litt skjevheter her og der må man regne med, men så lenge strengene holder seg sentrert innenfor gripebrettet hele veien, og bånda er i riktig avstand fra stolen, så er det grenser for hvor galt det kan bli.

Gleder meg til å se ferdig resultat. Fint om det er mulig å ta et bilde av den ved siden av en vanlig gitar også, slik at man får en ide om dimensjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering om bassen: Jeg ville gjerne gjøre den spillbar, om ikke helt ferdig, sånn at vi kunne bruke den på en konsert i mars. Monterte derfor alt som var igjen, satte på stemmeskruer, stol, sadel osv og til sist strenger. Jeg ga den også en omgang skjellakk for å beskytte treet sånn at jeg kan jobbe videre med finishen senere.

For å ta det positive først - den låter utrolig bra, nesten som en kontrabass. Mye fyldigere særlig i de dypeste tonene enn akustiske basser jeg har prøvd før. Skyldes kanskje at denne er en del større, har lengre "scaling" og har massivt tre både i lokk, sider og bunn. Det store problemet viste seg å være halsen, som ikke klarer å holde imot presset fra strengene. Det virker ikke som trussroden hjelper, heller tvert om - når den strammes virker det som den drar i samme retning som strengene. Det må altså bety at jeg har montert den feil vei :angry:. Den er av en type jeg ikke har vært borti før - bare en stang inne i en u-formet profil. Liknende typer selges av StewMac, og jeg ser nå at de skal monteres motsatt vei av sånn jeg har gjort, og i tillegg limes hele veien med epoksylim. Det er altså ikke annet å gjøre enn å ta av gripbrettet og sette den på riktig vei! Jeg har så vidt begynt å varme opp og løsne limingen av gripbrettet, det ser ut til at det kan fungere. Når jeg allikevel tar den opp igjen kan jeg også vurdere om jeg vil felle inn carbon-forsterkninger i halsen, får vurdere det når jeg kommer så langt. Videre arbeid på bassen får nå vente til etter konserten, så får jeg ta det opp igjen da.

Sånn så den ut da den var ferdig montert - nå holder jeg som sagt på å plukke den fra hverandre igjen:

S6303014.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Utrolig lekker bass er det blitt.

Jeg håper ikke du har kommet for langt, for det er ikke sikkert du har gjort noe galt, selv om du har montert truss rod litt annerledes.

Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Truss_rod#Dual-action_truss_rod

Sitat: "The original design truss rod does not compensate for a lack of relief or backbow because in most cases guitars do not suffer from a lack of relief".

Det betyr at halsen kanskje har for mye backbow i utgangspunktet. Grunnlaget for at en single truss rod skal fungere er at halsen altså uten stramming av truss rod får en relief, altså en krumning vekk fra strengene på midten av halsen når man setter på strengene.

Så før demontering av halsen igjen ville jeg nok ha slakket truss rod helt og satt på strenger for å se hvilken vei halsen krummer naturlig, og så vurdert hva som ville være det korrekte tiltaket videre.

Uansett lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for oppmuntringer og gode råd. :)

Jeg har montert et par trussroder tidligere, de har vært av den typen som har en fast stang og en gjenget stang, som denne. De bøyer begge veier. Denne gangen hadde jeg problemer med å finne en passende trussrod på grunn av lengden, jeg endte til slutt opp med en som egentlig er beregnet for banjo, som jeg bestilte fra samme leverandør i UK som jeg fikk trematerialene fra. Den likner på denne. Her står det i beskrivelsen at den skal ha åpningen ned, og limes fast i kanalen hele veien. Jeg monterte inn min med åpningen opp, og limte den ikke fast. Jeg er temmelig sikker på at det er feil og hovedgrunnen til problemene - når jeg strammer den bidrar den til å bøye halsen i retning oppover, altså samme vei som strengene drar. Når det gjelder halsens form ubelastet virker den ganske ok. Eneste problem er kanskje at den delen av gripbrettet som er over gitarkassa og ikke halsen bøyer noe nedover på grunn av båndene som presser. Har hørt at Martin utnyttet dette på gamle modeller før de begynte å montere inn trussrod - når halsen fikk for mye bøy oppover byttet de ut båndene med noen som hadde litt tykkere forankring og presset dermed halsen tilbake.

Jeg limte gripbrettet med vanlig snekkerlim. Ser at de som driver seriøst, som Arnt Rian på Vintage-forumet, anbefaler å ikke bruke snekkerlim eller annet vannholdig lim til dette for å unngå at fuktighet skal gi uønsket krumming av halsen. Det er sikkert riktig, selv om jeg ikke har hatt problemer med dette på tidligere prosjekter. Snekkerlimet er i hvertfall ikke alt for vanskelig å varme opp og få vekk, jeg bruker en elektrisk varmeblåser (samme som jeg monterte inn i den hjemmelagede gitarside-bøyeren) og diverse jern-remedier. Er ikke kommet særlig langt enda, men regner med å få det til. Når jeg først har gripbrettet av kan jeg kanskje gjøre en bedre jobb med hele greia, bl.a. motvirke krummingen på den delen av gripbrettet som er oppå kassa og evt montere inn forsteringer av carbon av denne typen.

Bassen - eller "den skeive nøttebassen" som den etter hvert er blitt hetende, ser ganske snodig ut, den er altså skeiv som jeg har beskrevet før og hele øvre del er blitt mindre enn den skulle. Men lyden er som sagt knallbra, så jeg gleder meg til å få gjort den ferdig.

En siste ting - bildet av den nesten ferdige bassen er lagt inn via den nye bilde-tjenesten på forumet. Et stort framskritt, takk til de som har fikset dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arbeidet med Nøttebassen er i gang igjen!

Her tar jeg av gripbrettet. Det gikk greit med varme fra en elektrisk varmeblåser.

bass 001.JPG

Det skal freses spor til to carbonstenger som ekstra forsterking av halsen i tillegg til trussrod. Jeg har frest ut et bredt spor i en planke slik at kanten av planken blir parallell med sporet som skal freses ut.

bass 002 - Kopi.JPG

bass 003.JPG

Her er stengene på plass:

bass 004.JPG

Og her limes gripbrettet på plass igjen. Jeg bruker epoksylim med lang tørketid, farget svart for at det skal passe med gripbrettet.

bass 008.JPG

Trussroden er ny men av samme type som sist, det stemte at jeg hadde montert den feil vei. Håper de to ekstra forsterkingene pluss trussrod montert riktig vei :D skal holde halsen rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort stemningsrapport: Strengene er prøvemontert og halsen holder som den skal! Lyden er knallbra - sikkert på grunn av den store kassa og at det er gode materialer. Litt feil på intoneringen - mulig jeg må få tak i nytt bein og lage sadelen på nytt, foreløpig skal jeg prøve å file den litt annerledes. Lakking gjenstår - det blir nok årets påskeferie-prosjekt - french polishing med skjellakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk artig, synes jeg. Ikke for på noen måte å tenke noe "nedsettende" om deg og det du har laget, fordi du har all ære av det, men det kjennes litt betryggende å se at en som ikke har laget XXX antall gitarer og har mange års erfaring faktisk kan få til noe, og også rette opp feil.

Det gjør at jeg kanskje er litt modigere selv neste gang. Takk for fine poster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Det gjelder å ikke la seg skremme, ja. Jeg hadde lagd noen elektriske instrumenter - flere feler (det er ikke så vanskelig siden man ikke trenger samme nøyaktighet som på instrumenter med bånd på gripbrettet) og deretter en el-gitar. Jeg hadde nok ikke trodd jeg skulle gå videre til akustiske instrumenter helt på egenhånd, men tenkte et byggesett kunne være innenfor rekkevidde. Jeg undersøkte litt hva som fantes - Martin har f.eks. byggesett til en del modeller. Jeg endte til slutt opp med StewMac fordi det virket veldig godt tilrettelagt, med god bruksanvisning og DVD som viste byggeprosessen. Jeg vil sterkt anbefale StewMacs byggesett til de som har lyst til å prøve. Det ga lyst til å prøve andre prosjekter.

Tror ikke jeg skal lage flere basser - mye styr med å finne materialer osv - men ser ikke bort fra at det kan bli gitarbygging framover. Tanken er å lage en ordentlig utvendig form til å bygge gitarkroppen i - det vil sikkert fungere bedre enn innvendig kartong-form som brukes i byggesettene, og som nok krever at materialene er riktig bøyd i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nøttebassen er ferdig!

Her er den sammen med tripple-O-en:

bass 006.JPG

Innfelt pynt på hodet:

bass 005.JPG

Strengefestene er stemmeskruer for fiolin:

bass 007.JPG

Finishen på nøttetreet ble bra med skjellakk:

bass 010.JPG

Da gjenstår bare å få tak i en pickup.

Får vel begynne å tenke på neste prosjekt. Det blir trolig en femstrengs elektrisk bratsj. Og etter det blir det en gitar - kanskje en OM. Denne gangen skal jeg lage ordentig form, og også passe på å få materialene tynne nok. Lærte mye av dette bass-prosjektet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.