Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker?


Eddy

Anbefalte innlegg

Makan til vrøvel.. så låter Line 6 ampene langt bedre enn rørampene. + at de har alt av effekter "on board". Det er først når det skal spilles godt høyt at rørampene dra ifra.

Lykke til..

Jeg ser at du refererer til dine egne røramper, men det kan fort virke som du uttaler deg på et generelt nivå her.

Når det gjelder innspilling, så brukte jeg det som et eksempel, fordi det er et ganske objektiv kriterie for hvordan en amp låter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal bruke noe særlig penger, spiller "metall" eller stort sett med mye vreng og altså ikke er opptatt av den mer klassiske lyden f.eks en Fender på en Fender amp (e.l.) gir deg er vel en grei moduleringsmap fin-fint til ditt bruk. Line6 greiene er sikkert kjempebra på tyngre greier, vil du ha litt mer "klassisk" lyd er Vox sine forsterkere bedre i mine ører. Se om du finner en AD30VT eller AD50VT brukt f.eks - disse hybridforsterkerne spiller høyt å låter overraskende bra. dette forsterkere du får brukt for 1000,- til 2500,- så har du litt mer å bruke på en "alvorsforsterker" og pedaler senere, hvis det er det du ønsker deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nå skrev jeg ikke et ord om innspilling, men jeg tror ikke en Vetta eller HD147 blir latterlige, men det finnes sikkert mer egnet ustyr.. All erfaing tilser jo dette.. Hørte jeg noen rope Axe-FX... :lol:

2: Hvor skrev jeg at ALLE rørampe røramper må opp i volum for å dra fra en Line 6..?

3. Hvor skrev jeg at Line 6 var det eneste alternative til å spille lavt..?

Når det kommer til bombastiske påstander, så er det et flertall av folk her inne som utelukket anbefaler bruk av røramper som det eneste salig og dette uten å ofre en tanke på hva den faktisk skal brukes til.. Rør er en herlig oppfinnelse, men det er jaggu ikke det eneste alternativet når det gjelder å skape seg godlyd i stua...

Må innrømme at jeg til tider humrer litt når jeg ser de samme folkene om dømmer "digitale" amper nord og syd, stolt viser frem et pedalbrett så stappfull av digital elektronikk at de kunne styrt romferga tilkoblet sin gudebenådene røramper..

Hver sin smak, jeg velger å ha begge deler..

Vel... Jeg er på en måte enig med deg all den tid en skal prøve å tenke budsjett her... men jeg er nok overbevisst om at selv på soveromsnivå så spiller en skikkelig god rør-amp mye finere enn en Line6 eller andre transistor amp'er. I motsetning til tidligere, så er det i dag svært mange gode rør-amper som yter godt fra 3w og oppover.

Dersom en kopler til Nille effekt pedaler så blir lyden deretter også gjennom en rør-amp, men gode effektpedaler kompletterer amp'en. Hvor gode disse pedalene er varierer mellom forsterkerne. Jeg har måttet fjerne pedaler som tidligere imponerte meg stort etter at jeg kjøpte siste forsterkeren... rett og slett fordi de kvelte dynamikken i ampen, selv i bypass modus. Dette gjelder forøvrig alle ledd i signalet. Kjøper du gitar til 50.000,-, forsterker til 20.000,- og kjører det gjennom en vannskadet 5' stock fiat høytaler, så er nok sjansen stor for at det låter ganske ille.

Men selvsagt, alt har sin pris så da er jeg tilbøyelig til å være enig med at en Line6 amp bør være ett godt alternativ for trådstarter som trenger noe for ett års tid... for så å kjøpe noe skikkelig.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for dere scenen: En museumsvokter kommer tassende opp trappen fra den støvete vinkjelleren. I armene holder han en 200 år gammel vinflaske, like varsomt som om det var et nyfødt barn. Uhyre varsomt trekker han korken ut, og sniffer lenge på den. Han nyter å kunne kjenne alle de fine nyansene som kiler ham i nesen. Med faderlig stolthet heller han et glass halvfullt med den kostbare vinen og skyver glasset fram mot en meget ung herremann som sitter ved bordet. Den unge herremannen, med kroppen full av boblende hormoner og lengsler han ikke engang kjenner navnet på, tyller i seg glassets innhold i en eneste, grådig slurk. Fornøyd med seg selv skyver ungfolen glasset tilbake over bordet og sier i en veslevoksen tone (selv håper han at han høres karslig ut): "Mer! Fyll opp! Her skal det drekkas! Full tank!"

Provokasjon: De som har problemer med å tolke ovenstående i forhold til diskusjonen om rør- eller transistoramper er uansett ikke modne og/eller gamle nok til å velge selv.

Observasjon: Oldemoren din synes kanskje du vil se søt ut i matrosdress, men selv har du lyst på noe annet. Bør du kjøpe det du selv liker, eller vil du heller glede oldemor?

Konklusjon: OK, kjør debatt! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for dere scenen: En museumsvokter kommer tassende opp trappen fra den støvete vinkjelleren. I armene holder han en 200 år gammel vinflaske, like varsomt som om det var et nyfødt barn. Uhyre varsomt trekker han korken ut, og sniffer lenge på den. Han nyter å kunne kjenne alle de fine nyansene som kiler ham i nesen. Med faderlig stolthet heller han et glass halvfullt med den kostbare vinen og skyver glasset fram mot en meget ung herremann som sitter ved bordet. Den unge herremannen, med kroppen full av boblende hormoner og lengsler han ikke engang kjenner navnet på, tyller i seg glassets innhold i en eneste, grådig slurk. Fornøyd med seg selv skyver ungfolen glasset tilbake over bordet og sier i en veslevoksen tone (selv håper han at han høres karslig ut): "Mer! Fyll opp! Her skal det drekkas! Full tank!"

Provokasjon: De som har problemer med å tolke ovenstående i forhold til diskusjonen om rør- eller transistoramper er uansett ikke modne og/eller gamle nok til å velge selv.

Observasjon: Oldemoren din synes kanskje du vil se søt ut i matrosdress, men selv har du lyst på noe annet. Bør du kjøpe det du selv liker, eller vil du heller glede oldemor?

Konklusjon: OK, kjør debatt! B)

Og helt plutselig ble det helt stille i denne tråden... ;)

Provokasjonen: Jeg er helt klar ikke moden eller gammel nok, men jeg er tydligvis gammel og moden nok til å inrømme det..

Observasjonen: Kjør Matrosdress, gamlemor er klar for å sette treskoa snart og jeg satser på at matrosdressen gir meg en liten skjerv i arv. Så jeg kan fortsette å kjøpe rør og modeleringsamper.. :P

Konklusjon: Rør og moduleringsamper blir som epler og pærer, de tilhører samme familie, men er alikevel ikke helt samme greia..Og en direkte sammenligning blir litt tomsete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig erfaring ville jeg gått for en rørforsterker om den skulle brukes i band og live sammenhenger.

Har ikke testa allverdens forsterkere, men med min peavey valveking får jeg knall lyd både hjemme på soverommet (har greie foreldre som godtar høy lyd :lol:) , på bandøving og live!

Lånte en Line 6 spider 2 en gang. 150w på 2x12 høytalere og det var veldig vanskelig å få fin lyd på høyt volum syns jeg. Lyden var knall på lavt til moderat volum. Syns lyden ble mer grumsete og vrengen falt av jo høyere lyd og det ble veldig skarp lyd selv med mye bass og lite treble.

Nå ble konserten spilt uten oppmikking av gitarforsterkerne da pga mangel på innganger på miksebordet.Med oppmikking ville nok lyden blitt MYE bedre. :o

Men for all del Line 6en hadde ypperlig lyd den og, men ikke på veldig høy lyd

EDIT: Line 6en jeg lånte var forøvrig en eldre modell og det kan hende de nyere modellene er bedre.

Endret av Eirikop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Laney L5T forsterkeren. (Ligger en brukt på Finn.no) 5 kraftige watt, 2 kanaler, rør, Celestion Greenback, reverb, mastervolum.

Kvalitet deluxe for penga, OG den spiller høyt nok til små lokaler/øvinger (Ikke clean).

Rett og slett et røverkjøp. Har en slik selv.

Passer til det meste, bortsett fra Death o.l. kanskje.

Lykke til i jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.