Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker?


Eddy

Anbefalte innlegg

Vel, eg har spelt i rundt to år no med ein Fender Frontman 15G(noko skikkelig drit). Har utvikla meg ganske bra, kan spele dei fleste soloane, sweeping, tapping osv. Har blitt ganske lei av den vesle forsterkaren eg har no og vil gjerne bytte den ut. Har akkurat kjøpt meg ein Gibson SG Special Faded så har bare rundt 4.000 å bruke på forsterkar. Har prøvd nokre rørforsterkarar men synst ikkje det var sånn voldsom forskjell på dei og andre. Kan relativt lite med forsterkarar og slike ting. Så, nokre råd? Spelar stort sett metall og heavy.

PS: har ikkje tenkt til å spare opp meir no, det får eg gjere seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt begge delar, kanskje nokre små konsertar og slikt. Skal teste ut dei foreslåtte forsterkarane. Må seie eg er litt interessert i Line 6 Spider IV 120. Fwekk prøve den hos ein kamerat, blei ganske imponert over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt begge delar, kanskje nokre små konsertar og slikt. Skal teste ut dei foreslåtte forsterkarane. Må seie eg er litt interessert i Line 6 Spider IV 120. Fwekk prøve den hos ein kamerat, blei ganske imponert over den.

Neineineineinei, ikke kjøp transistorforsterker, for guds skyld, invester i litt skikkelig lyd, fra en rørforsterker istedet!

eller en hybridforsterker da, HVERTFALL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineineineinei, ikke kjøp transistorforsterker, for guds skyld, invester i litt skikkelig lyd, fra en rørforsterker istedet!

eller en hybridforsterker da, HVERTFALL

Problemet er budsjettet. Eg kjem til å kjøpe ein skikkelig forsterkar til neste år, når eg har fått tjent opp litt pengar. Den forsterkaren eg har no kan ikkje brukast lengre så eg satsar på noko midlertidig billige greier.

Er bare 15, så før eg har begynt på sommarjobben min er det relativt lite med pengar.

Blir nok ein skikkeleg Marshall på meg til neste år. Så vil prøve å bruke minst mogleg pengar i år.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg deg at du kjøper en liten og god soveromsforsterker i mellomtiden og sparer litt penger til å kjøpe ny amp neste år.

Alternativer er da Blackstar HT-5 combo, de små rørforstrerkerene fra Vox Nighttrain og de gaten der.

Da får du ihvertfall god lyd for penga, selv om mulighetene er litt begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineineineinei, ikke kjøp transistorforsterker, for guds skyld, invester i litt skikkelig lyd, fra en rørforsterker istedet!

eller en hybridforsterker da, HVERTFALL

Makan til vrøvel.. Det er ikke no gæli med å velge hverken transistor eller moduleringsamper.

Føler meg kvalifisert til å uttale meg da jeg er i omtrent samme brukskategori som vår venn trådstarter, og har pr. i dag i dag 3 fullblods røramper, og 2 stk Line 6 head amper (spider IV 150 og HD147) Og jeg kan med handa på hjerte si at på volumnivå opp til en guttevalp på trommer i garasjen, så låter Line 6 ampene langt bedre enn rørampene. + at de har alt av effekter "on board". Det er først når det skal spilles godt høyt at rørampene dra ifra. Så det er et spørsmål om å definere hva man skal bruke ampen til og hvor mye den eve skal brukes i bandsammenheng og live.. Til hverdagspilling og øving velger jeg 10x heller å spille på Line6 ampene fremfor rørampene. Men må innrøme at man blir litt mo i knærna når rørampen brøler på høyt volum, pluss at spillefølelsen på en røramp er verdt sin vekt i gull..

Skal du vurdere Spider serien så prøv å se om klarer å karre deg op til 75w eller høyere..

Fotbrettet er gull verdt, da det gjør bruken langt enklere...

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til vrøvel.. Det er ikke no gæli med å velge hverken transistor eller moduleringsamper.

Føler meg kvalifisert til å uttale meg da jeg er i omtrent samme brukskategori som vår venn trådstarter, og har pr. i dag i dag 3 fullblods røramper, og 2 stk Line 6 head amper (spider IV 150 og HD147) Og jeg kan med handa på hjerte si at på volumnivå opp til en guttevalp på trommer i garasjen, så låter Line 6 ampene langt bedre enn rørampene. + at de har alt av effekter "on board". Det er først når det skal spilles godt høyt at rørampene dra ifra. Så det er et spørsmål om å definere hva man skal bruke ampen til og hvor mye den eve skal brukes i bandsammenheng og live.. Til hverdagspilling og øving velger jeg 10x heller å spille på Line6 ampene fremfor rørampene. Men må innrøme at man blir litt mo i knærna når rørampen brøler på høyt volum, pluss at spillefølelsen på en røramp er verdt sin vekt i gull..

Skal du vurdere Spider serien så prøv å se om klarer å karre deg op til 75w eller høyere..

Fotbrettet er gull verdt, da det gjør bruken langt enklere...

Lykke til..

Jeg forstår hva du mener, og er forsåvidt enig i det.

Samtidig er det noe vrøvel å påstå at alle røramper må opp i høyt volum for å dra i fra en Line 6.

Satt og testa ut effekter på en Victoria 5112 tidligere i dag.

Ampen er en klone av en Tweed Champ, og er på 5 watt.

Det er antakeligvis den ampen som er brukt på flest klassiske studioinnspillinger gjennom historien,

og blir fortsatt brukt på mange innspillinger i dag.

Den låter knall på lavt volum, og en Line 6 blir latterlig å bruke i et studie i forhold.

Andre klassiske lavwatt amper er f.eks. Marshall 1974 og Fender Princeton Reverb.

Så kom ikke her og kom her og påstå at det eneste alternativet for lavt volum er en Line 6.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, og er forsåvidt enig i det.

Samtidig er det noe vrøvel å påstå at alle røramper må opp i høyt volum for å dra i fra en Line 6.

Satt og testa ut effekter på en Victoria 5112 tidligere i dag.

Ampen er en klone av en Tweed Champ, og er på 5 watt.

Det er antakeligvis den ampen som er brukt på flest klassiskse studioinnspillinger gjennom historien,

og blir fortsatt brukt på mange innspillinger i dag.

Den låter knall på lavt volum, og en Line 6 blir latterlig å bruke i et studie i forhold.

Andre klassiske lavwatt amper er f.eks. Marshall 1974 og Fender Princeton Reverb.

Så kom ikke her og kom her og påstå at det eneste alternativet for lavt volum er en Line 6.

1. Nå skrev jeg ikke et ord om innspilling, men jeg tror ikke en Vetta eller HD147 blir latterlige, men det finnes sikkert mer egnet ustyr.. All erfaing tilser jo dette.. Hørte jeg noen rope Axe-FX... :lol:

2: Hvor skrev jeg at ALLE rørampe røramper må opp i volum for å dra fra en Line 6..?

3. Hvor skrev jeg at Line 6 var det eneste alternative til å spille lavt..?

Når det kommer til bombastiske påstander, så er det et flertall av folk her inne som utelukket anbefaler bruk av røramper som det eneste salig og dette uten å ofre en tanke på hva den faktisk skal brukes til.. Rør er en herlig oppfinnelse, men det er jaggu ikke det eneste alternativet når det gjelder å skape seg godlyd i stua...

Må innrømme at jeg til tider humrer litt når jeg ser de samme folkene om dømmer "digitale" amper nord og syd, stolt viser frem et pedalbrett så stappfull av digital elektronikk at de kunne styrt romferga tilkoblet sin gudebenådene røramper..

Hver sin smak, jeg velger å ha begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.