Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Piezo


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Som mange kanskje har fått med seg, skal jeg kjøpe meg mayones snart, og har nylig fått opp øynene for vidundret som er Piezo.

Men som den rookien jeg er når det kommer til piezo, så lurer jeg litt på noen forskjellige ting.

Grunnen til at jeg vil ha piezo, er fordi jeg funderer på om jeg kan blende lyden til piezoen med magnetisk gitarlyd, sånn at jeg kan få akustisk gitar "twang" mens jeg samtidig har den tykke og fyldige bunnen i tonen som magnetiske pickups har.

- Fungerer piezo dårlig med en elektrisk gitarforsterker?

- MÅ man ha 2 outputs på gitaren, eller bruker man oftest 1 output, med en egen volumpot? (Skrur ned volumet på magnetiske pickups, og skrur opp piezovolum, eller blender de to)

- Må man begynne å bruke stereokabel på gitaren, med splitting av signalene?

- Hvordan er output forskjellen mellom piezo/magnetiske pickups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piezo kan være konge det biggrin.gif

Du må ikke ha to outputs, på Parkeren jeg hadde var det bare en output. Usikker på om den var stereo eller ikke, men jeg brukte iallefall bare en vanlig jack og det fungerte helt fint.

Heller ikke noe problem å blende signalet.

Fungerer greit å kjøre signalet gjennom en vanlig elgitar amp, men jeg kan absolutt se fordelen med å splitte signalet til to ulike forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gitar går det helt fint å fore dette inn i en vanlig forsterker. Den har to ouptuts, og jeg kan velge om jeg vil ha separate signaler, eller "blended".

Jeg vil absolutt anbefale deg denne kombinasjonen. Man kan til en viss grad "leke" stålstrengsakustisk, men da trenger du nok et eget program for det på forsterkeren din. Har du altså en enkel rørforsterker, er det nok litt for få knotter til å få til bra resultat.

Uansett, det som er det flotteste, er som du er inne på å mikse signalene fra vanlige pickups og piezoen. Signalet fra piezoen er mye sterkere enn humbuckerne, logisk fordi piezopickupene har preamp. Og egen aktiv tokanals EQ.

Du vil kunne få en helt fantastisk lyd med denne kombinasjonen, humbuckerlyd krydret med en egen "strengelyd" som ikke er mulig å få til å annet vis.

Hvorfor det ikke er nærmest obligatorisk på gitarer?

Ikke vet jeg, men det kan ha noe med det å gjøre at Fender eller Gibson ikke hadde slikt tilgjengelig på femtitallet, og at det derfor ikke er noe å satse på, at det "blir alt for mange knotter på gitaren (har faktisk hatt folk på besøk som likte lyden, men avskrev hele greia med det argumentet), at man faktisk må bytte batteri omtrent annethvert år (aaalt for mye stress, jeg har batteri i lommelykta), eller at det for moderne.

En del gitarister husker kanskje åttitallets metalliske diskantversjoner av disse pickupene, og har ikke testet siden. Resten har kanskje fått tipsene sine fra de som testet dette på åttitallet, og er derfor overbevist om at det er noe dritt.

Det finnes ikke NOSversjoner av piezo, så da er det ikke noe å samle på.

Spisset innlegg, ment som et småspydig spark i all vennskapelighet til en del holdninger, og det er helt greit for meg at folk har slike. Innovasjon blir det ikke av det.

Kjør på, jeg er sikker på at du ikke vil angre! (såsant du ikke kjenner deg igjen i stor grad i det jeg har skrevet over)

Edit- nå skal jeg jo innrømme at jeg har mer enn en gitar, og at det ikke er slik at man er helt avhengig av piezo for å få en gitarlyd man trives med. Det er det ikke meningen å påstå. Men at det er en veldig bra gitar å ha i arsenalet er helt klart, og gir lydmuligheter du ikke kan få på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det eneste du fjernet, var min skepsis !

Nei, jeg er absolutt ikke negativ til nytenkning, selv om jeg ser det at folk liker litt vintage stuff.

Når jeg tross alt skal ha meg NY gitar, hvorfor ikke hive på litt "ny" teknologi samtidig?

jeg begynner å få bestemt meg på ting nå, så jeg begynner å nærme meg å ha både alle valgene bankers nå.

Det eneste jeg tror jeg mangler, er hvilken farge jeg skal ha på pelsen inni hardcasen... Jeg vet ikke om jeg kan customize det en gang ! :P

Edit : Hvis det er en stereoutgang, hva skjer da om man putter inni en monokabel?... må man evt. blende signalet med Piezopot og Magnetisk volumpot eller?

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Ibanez kan jeg i mono skru helt vekk det ene mikrofonsettet, hvis jeg ønsker det. Det er ikke noen "balansekontroll", men jeg regner med at det er like mange løsninger på dette som antall modeller fra forskjellige merker, så det er ikke noen "universell sannhet" slik sett.

Har man en "standard" FR, i den grad det finnes, så er det flere som lager enheter som er av typen "drop in".

Det man skal være klar over, er at piezosystemet er litt sårbart. Vi snakker her om seks tyyyynne ledninger, en for hver streng, som er loddet til en printplate. Røsker man litt i dette, som for eksempel når man skal skifte en streng, og så får man den gode ideen at "La meg se hvor langt tilbake jeg kan dra denne strengestolen vekk fra gitarkroppen (doh)", eller er uheldig når man skifter strenger og stikker strengen på feil side av ledningen som da får en "snag" og ryker når man strammer strengen, så er plutselig en streng "død".

Heldigvis koster ikke piezoer noen formue, men "panzer" er systemet altså ikke. Det er fullt mulig å reparere selv, men man man ikke lodde litt tynn kabel, må man få noen til å gjøre det for seg. Da blir det plutselig litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til anbefalingene her, Piezo løfter instrumentet. Castors beskrivelse av "helt egen strengelyd" er veldig treffende.

Jeg har hatt en Fender Nashville Power Telecaster med Fishman Piezo. Den hadde stereo-oppsett, og jeg kjørte akk signalet rett i mixern til PA'n, og brukte da EQ'en på mixeren. El-signalet gikk rett i ampen. Veldig fin lyd på den måten, og så nærme man kan komme en akkert fra en planke. Men Fender har valgt en løsning hvor alt er aktivt, også de vanlige mags. Den ÅT batterier, og i tillegg var det et mandagseksemplar som nå har reist hjem til importøren.

Nå har jeg nettopp skaffet meg en Carvin Bolt T, med HSS og en Wilkinson trem med Piezo i bridge. Dette er en passiv løsning, i mono. Etter erfaringene med batteriskifter i hytt og gevær, syntes det attraktivt for meg med en passiv løsning. Jeg har nettopp fått denne gitaren i hus, og har ikke fått prøvd den på riggen enda, så jeg skal ikke "skryte" av lyden foreløpig. Men via en liten røramp konstaterer jeg at Piezoen leverer "akkustisk" signal i godt mon. Jeg skal etterhvert se om jeg kan få splittet signalene fra denne løsningen vha en stereo-løsning, og kjøre akk-signalet via riggen. Passiv stereo-løsning, det er altså min favoritt, til mitt bruk. Det gir minst problemer, og stor brukervennlighet. Kan splittes til spesielt bruk, eller kjøres mono rett i amp. Make your pick.

Og det er egentlig poenget mitt. Om du først skal bestille deg en Piezo, så sjekk hvilke opsjoner leverandøren har hva angår løsning. I tillegg til Fishman og Wilkinson, så leverer også Lrbaggs piezoer til el-gitarer. Sjekk ut websidene til Fishman og Lrbaggs, de beskriver en del forskjellige løsninger, og har stor kompetanse på dette. De svarer også kjapt og greit på supporthenvendelser. :D

Edit: Litt utfylling her.... Det er ingen fasit på løsning, man kan koble opp disse tingene slik man vil, avhengig av hvilke komponenter som inngår i løsningen. Fishman sendte meg en pdf-fil med 5 forskjellige mulige løsninger bare vha de komponentene som er montert som standard i Telen med Powerbridge. See?

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har lyst til å leke litt med blanding av piezo og vanlige pickups, kan følgende Rema1000-metode benyttes: På en del billige stemmeapparater følger det med en kontaktmikrofon ("klype"), som du kan feste på headstocken til el-gitaren. Hvis du ikke har en slik sak, kan du rippe ut et piezo-element av et av disse nymotens bursdagskortene som spiller en eller annen forferdelig melodi når du åpner det. Kjør piezo-signalet rett i hjemme-stereo'en (eventuelt via en chorus-boks) og det vanlige gitarsignalet rett i gitarforsterkeren.

Denne metoden gir ikke akkurat topp lyd, men kan faktisk gi en ganske god indikasjon på hva som er mulig. Det kan f.eks. gi en ganske tøff lyd hvis du bruker en eller annen mørkt klingende metall-pedal på standardsignalet (uten aaalt for mye vreng, og med "mørkt" mener jeg tonen - ikke attituden...) som så blandes med den litt skarpe piezo-lyden fra stereo-anlegget.

Dersom du synes lyden er noe som bør utforskes videre er det bare å bestille Mayones fra PowerGuitar (RockTrond) B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.