Web Analytics
Jump to content

Betaling for spilling på utested?


Echoes
 Share

Recommended Posts

Hva er normal betalig for et band å få for å spille en fredags-kveld på et utested i en liten by?

Vi har fått et tilbud på at vi får 80% av inngangen, hvor prisene er kr 200,- for de over 20 år, og kr 100,- for de under 20 år.

Utestedet stiller med lyd (anlegg + lydmann), lys og røykeffekter, som vi må betale kr 5000,- for.

Vil dette være en normal/grei deal? Eller vil det her være mer aktuelt å avtale en fastpris? Evt minstebeløp?

Edited by Echoes
Link to comment
Share on other sites

Har noen bekjente som skal spille pubgig nå snart. De spiller for døra, men med minstebetaling på 6000. De er 4 stykker og spiller da ca 3x1 time. De stiller med lyd og lys selv, men det kunne jo kanskje vært greit å få avtalt en minstepris. Alltid kjipt å gå i minus når man spiller konsert, i tilfelle det kommer lite folk og døra ikke veier opp for de 5k for lyd/lys/røyk.

Synes for øvrig 5k var dyrt for den leia, men det er kanskje dyrt for lydmann i disse dager...

Link to comment
Share on other sites

Hej, det är väldigt olika från ställe till ställe men vi brukar aldrig vara med på såna dealar där man måste betala en massa för att spela, som den där dealen du skriver om. Jag tycker om såna dealar där utestedet står för PA och lydman mm och bandet bestämmer hur mycket det ska kosta att komma in och får 100% av ingångspengarna. Då kan vi bestämma om vi vill att det ska vara gratis och därmed få mycket folk, eller om vi vill tjäna litt pengar. Oftast ordnar vi gratis ingång om vi kan, we´re not in it for the money :) .

Men räkna litt på det, för att gå plus minus noll så behöver ni 31 personer. Är det mer som kommer så tjänar ni på det, simple as that :) . Men det var ett väldigt högt pris för att komma in, om ni inte är ganska kända.

Link to comment
Share on other sites

Om lydmannen kjører lyden, stiller med en god rigg, mic'er opp trommer og backline og gjør en skikkelig jobb, så er ikke 5 lapper for lyd og lys unormalt. CC kr. 200,- er derimot stivt, om det ikke er ei kjent gruppe, så da trur jeg kanskje mange stopper i døra.

Om jeg var dere, og dere har egen backline, da ville jeg bedt om 50% av døra, en minstepris på 1000,- pr bandmedlem, og at arrangøren holder lys og lyd. :)

Link to comment
Share on other sites

Dealen bryter mot et viktig forretningsprinsipp.Risikofaktor.

Dere tar jo hele risikoen ! Klart arrangøren er fornøyd med dette,garantert å slippe utgifter for pa og lyd/lys !

Tenk alltid worst case,er det champions leaguefinale,Eurovision Song Contest eller noe annet som skjer

samme kveld ? Andre konserter i byen ?

Det vanlige er at man får mindre betalt hvis arrangør stiller med full pa,men uansett garantert betaling for en jobb man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut som en dårlig deal. 5000,- for lyd og lys er strengt tatt ikke så ille, men det er mer enn feks Keep of Kalessin måtte ut med når de nettopp besøkte Bergen - bare for å sette ting i perspektiv.

Å betale hele risikoen uten å få hele døra, er en dårlig deal. Og uten å vite hvem dere er og hvor dere skal spille, vil jeg tørre å påstå at 200,- i døra er en latterlig høy pris.

Link to comment
Share on other sites

en minstepris på 1000,- pr bandmedlem

Hej, Tommern, med minste pris per bandmedlem, menar du då att de ska kräva att de minst ska få 1000:- per bandmedlem i betalning för kvällen? Det hade varit en väldigt bra deal om de fick igenom den, speciellt om de ikke är så välkända, men är det realistisk? Något som också spelar in här är väl vilken type genre ni driver med. Är ni ett coverband som spelar i flera timmar på ett väldigt kommersielt utested så har ni väl kanske räknat med att tjäna en del pengar och lägger ribban efter det, men om ni är ett pop/rock/metal band som försöker sprida namnet så är pengarna kanske inte lika viktigt.

Risken här, som Shreddhare skriver, är att det kommer 0 folk och då har det slutat med att ni har betalat 5000:- för att göra ett gig plus att gigstedet inte får solgt någon öl under hela kvällen = inte bra för de heller. Föreslå hellre att de lägger ingången på en realistisk nivå, 50:- tex, då kommer det att komma mer folk. Det är alltför dyrt att betala 5000:- för lydman och PA, i alla fall om ni har backline själva. Till exempel så finns det ett sted här i Oslo som alltid pleier å ha en sån bandet-betalar-PA+lydman-och-får-alla-ingångspengarna-deal, men de tar 1200:- för lydman + PA, i alla fall sist vi spelade där, kanske 3 år sedan, men ändå. Fråga gigställer hur mycket av de 5000:- som går till lydman. Kanske känner ni någon, eller vet om någon, som kan skruva ljud billigare än så?

Om inte pengarna är så viktiga för er så fråga om de inte kan ha gratis ingång och stå för PA och lydman, medans ni spelar gratis. Definitivt mer göy, utestedet får solgt mer öl och ni får flera folk i publiken, och kombinationen öl och publik är en bra sak, wohoo :) .

Link to comment
Share on other sites

Om inte pengarna är så viktiga för er så fråga om de inte kan ha gratis ingång och stå för PA och lydman, medans ni spelar gratis. Definitivt mer göy, utestedet får solgt mer öl och ni får flera folk i publiken, och kombinationen öl och publik är en bra sak, wohoo :) .

Dette er noe flere band burde ha i bakhodet, faktisk :)

Link to comment
Share on other sites

Joda Tuffx3, det var kanskje litt unyansert fra min side. Men vi er 4 mann som står og banker Americana fra 22:00 til 02:00 på slike steder. Og så har vi ustyr for rundt 30 lapper hver oss, pluss rigg. Og så jobber vi fra vi rigger ferdig før kl 20:00 inkl. lydsjekk, og så er vi ikke ferdig å rigge ned før tidligst kl. 03:00. Om ikke vi har minst en tusenlapp hver oss for en slik jobb, da dingler vi heller i baren :lol:

Men for litt yngre folk som prøver å etablere seg, så er det nok riktig som du skriver, og kanskje greit nok om de går break-even :)

Link to comment
Share on other sites

Idealisme er fint, men det er dumt å gjøre om det, til et inntektsgrunnlag for pubber.

Hvis dere vil spille gratis, så gjør det på ikke-kommersielle steder.

Det er veldig dumt å ødelegge betalingsgrunnlaget for andre, ved å spille gratis

slik at en pubb kan tjene mer penger, i stedet for musikerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville råde til å etterhvert skaffe eget PA og lignende, det gjorde vi som spilte i band, eller musikk-klubben som ble styrt av min far gjorde dette.

Da stilte vi sjøl opp med lys og lyd, og fattern bak spakene på miksebordet.

Får man da penger for inngang kan det bli en fin fortjeneste.

Vi hadde en CC på 100 kr eller noe, så har det skjedd att det har vært over 100 besøkende f.eks og der har man plutselig 10 000 rett i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Joda Tuffx3, det var kanskje litt unyansert fra min side. Men vi er 4 mann som står og banker Americana fra 22:00 til 02:00 på slike steder. Og så har vi ustyr for rundt 30 lapper hver oss, pluss rigg. Og så jobber vi fra vi rigger ferdig før kl 20:00 inkl. lydsjekk, og så er vi ikke ferdig å rigge ned før tidligst kl. 03:00. Om ikke vi har minst en tusenlapp hver oss for en slik jobb, da dingler vi heller i baren

Jag tycker inte alls att det var unyansert av dig :) . Men jag tror kanske mer att det har med vad man spelar och vilka mål man har med att spela, än med åldern. Jag förstår dessutom väldigt gott att ni vill sitta igen med litt pengar efter att ni har gjort ert jobb. Vi säljer ju en del pins, t-shirts, vinyl och cd-plater (men det slutar oftast med att vi ger bort de istället :) ) och sånt. Plus att eftersom vi skriver våra egna låtar, så får vi pengar från Tono när vi giggar, så vi får pengar från annat håll även när vi spelar gratis, som man som coverband inte har möjlighet till. Har man en lydman som måste stå på helspänn i 4 timmar i sträck så måste man såklart vara beredd på att betala mer än vad vi betalar våran lydman, alla lydgig kan inte dras över en kam, så det är ju inte konstigt att det skiljer i pris. Vi spelar typ 13 låtar på en halvtimme, tack och goodbye, det var Goldcrush liksom, då kan man inte kräva hur mycket som helst för att skruva ljud, i så fall fixar vi hellre ljudet själva, vi kan det och det funkar helt okej :) .

Idealisme er fint, men det er dumt å gjøre om det, til et inntektsgrunnlag for pubber.

Hvis dere vil spille gratis, så gjør det på ikke-kommersielle steder.

Det er veldig dumt å ødelegge betalingsgrunnlaget for andre, ved å spille gratis

slik at en pubb kan tjene mer penger, i stedet for musikerne.

Jag skulle inte vilja säga att det är speciellt idealistiskt av oss, det är snarare så att vi tänker på vårat eget bästa. Vad vill vi? Jo, vi vill att det kommer så mycket folk som möjligt och vi vill inte betala för att spela. Hur löser vi det på bästa möjliga sätt? Vi kan inte ta hänsyn till andra band som spelar efter oss sine dealar, sorry, men det kan vi faktiskt inte göra, och välja ställen efter det. Men jag tror å andra sidan inte att vi förstör för Tommerns band (beklagar i så fall :)), jag tror inte att vi spelar för samma publik i det hela tatt. Det är inte så att danskebåten behöver ett band som kan spela hela kvällen och så ringer de Tommern som säger att de vill sitta igen med 1000:- per bandmedlem. Danskebåtens bookningsansvarlig: "Ja väl, det blir alltför dyrt för oss, då ringer vi Goldcrush istället, de spelar säkert gratis, de kan bara spela sitt set 10 gånger så löser det sig." :) .

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som heter å sage av grenen man sitter på.

Kanske du blir avhengig av en inntekt fra spillejobber,

for å betale huslån, bil, og mat til en famile med barn, om et par år.

Da er det OK å få betalt for jobben man gjør, akkurat som alle andre.

Tror ikke du bør tro på at pubbene føler noe ansvar for at du skal klare deg,

men det er bransjeordninger for musikere, med krav om minstebetaling o.s.v. du kanskje kan ha nytta av?

I mellomtiden tror jeg det er dumt å ødelegge markedet for betaling som utøvende musiker i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Gunnarpåmo har jo et poeng, såklart. Men samtidig er det et langstrakt land, svært forskjellig publikum, og forskjellige målsetninger fra band til band.

Normalt så spiler ikke vi for 4 lapper, vi oppgir normalpris på 10.000,-. Men så skjer det ofte at arrangøren ikke har lyst til å gape over 10 lapper, og da har vi altså lagt oss på ei linje hvor 4 er minimum. Av og til er det greit for å introdusere seg for nye arrangører, kjenne litt på publikum, og samtidig få litt spilletrening. Øving har ikke samme verdi som spilletrening, som omfatter publikumskontakt osv.

I pub-markedet er Gunnarpåmo sitt poeng veldig relevant. En hel del brune plasser sliter med å kunne betale en anstendig hyre, og om det da dukker opp et lag som spiller i samme sjanger for en juletallerken, da blir det fort slik at de skaper en trend, hvor det blir vanskelig å få betalt på en anstendig måte. For de som da spiller gratis, så blir det litt som å skite i eget reier, for det er ikke enkelt å jekke opp prisen senere.... :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.