Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Betaling for spilling på utested?


Echoes

Anbefalte innlegg

Ja, jag ser helt klart poängena deres men det är bara roligt att diskutera :) . Som du skriver, Tommern, så blir det ett problem för er om någon kör eran grej, men för en mycket billigare peng. Vi spelar liksom inte gratis (när vi gör det, vi spelar inte alltid gratis) för att få mer spelningar eller för att konkurrera ut andra band, vi vill bara att fler folk ska komma. Det gagnar både oss och stället, men vi tänker ju bara på oss. Om vi nu trots allt skulle konkurrera ut ett band i samma genrer som oss pga att de tar mycket mer betalt än oss, så kan jag inte säga att jag skulle bli lei mig, spelar man punkrock för pengarnas skull så.. :) .

Kanske du blir avhengig av en inntekt fra spillejobber,

for å betale huslån, bil, og mat til en famile med barn, om et par år.

Alltså faktum är att jag aldrig kommer att bli avhängig av en intäkt från gigger. För mig är det en hobby och något som är göy. Lån och mat betalar jag med pengar jag får från jobbet, pengarna vi tjänar med bandet går tillbaka till bandet som gör att vi går runt som band. Hade målet med att spela varit att jag skulle tjäna pengar så är jag definitivt inne på fel spår :) . Men alla är olika och jag förstår gott att man vill ha betalt för jobben man gör, men för mig är det liksom inte jobb. Det är väl kanske här det crashar litt, eftersom någon ser på det som jobb och andra ser på det som en kul grej. Jag menar inte att något synsätt är bättre än något annat, bara att vi tänker olika.

Øving har ikke samme verdi som spilletrening, som omfatter publikumskontakt osv.

Väldigt, väldigt sant.

Det här blev visst väldigt off-topic :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli leid inn til å spille på en pub der det står P.A som dere må betale 5000,- for, er helt hinsides, spør du meg. Dere har i tillegg kun døravtale og ikke fullt ut det en gang. De gangene vi spiller for cover, har vi alltid en minimums garantisum. Det der virker som en elendig deal, og som Gunnarpåmo påpeker, er det ødeleggende for de band og musikere som tross alt fortjener de kronene de får.

Et paradoks er det også at hyra til spillemenn mer eller mindre har stått på stedet hvil de siste 20 åra, mens cc på utesteder enkelte plasser har økt med 100% eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här blev visst väldigt off-topic :) .

Både ja og nei, det er nok mange som lurer på hva som er en fair deal. Syns synspunktene dine i så måte er en viktig del av topic fordi det belyser et helt annet aspekt/annen vinkling. Jeg veit at det er minst en bookingfyr på forumet, og gjetter meg frem til at det er flere, kanskje det ville gått an å få inputs fra dem på hva de mener på andre siden av bordet? Jeg er så naiv at jeg ikke tror steder ønsker at artistene ikke skal få betalt. Derimot tror jeg det er viktig å vite at man får kvalitet når man bruker penger, og det gjør at ukjente band ofte får tilbud om dårlige dealer. Også tror jeg nok det finnes endel råtne egg i bransjen som kynisk utnytter manglende kunnskaper hos folk.

Når det gjelder å spille gratis mot gratis lyd, og at man gjør det som et gratisgig, så synes jeg faktisk dette er noe som kan brukes med vett og svært suksessrikt i noen sammenhenger. Eksempel på dette kan være debutgig, første singel/ep/platerelease, slike ting. Bruk litt tid på å fronte bandmerch og slikt, så ender man med litt penger i kassa likevel. Jeg har vitnet sinnsykt mange band som gjør releaser og slike ting, og setter så mange på gjesteliste at man likesågodt kunne latt være å sette CC i døra uansett. Jeg har vært med på å ta betalt i t-shirts og noen pils for lysjobber, fordi bandet ikke har klart å trekke nok folk til å tjene penger i det hele tatt. Det føles faktisk ikke kult når bandet får 800 i hyre og jeg skal ha 1500 av dem. Selv om jeg skal ha betalt for hva jeg gjør, så syns jeg faktisk det er fetere å være litt kul når ting går dritt enn å tyne mest mulig ut av folk. Når jeg treffer disse gutta ute nå, er de alltid happy og syns fremdeles jeg er en fet fyr - og jeg har fått noen jobber på anbefaling fra dem hvor jeg har tjent penger. Kanskje jeg ville fått de jobbene uansett, det spiller ingen rolle siden livskvaliteten min faktisk økte et hakk over å kunne gjøre en deal.

Jeg var på tur med to band for noen år siden, og vi gjorde en jobb på et ikke navngitt sted østpå :) Pub'en hadde vanligvis stengt onsdager (vi spilte da onsdag) og hadde ikke verken PA eller lys, og leide inn PA med lydmann og full pakke, noe banda skulle betale 3000 for. En kasse øl per band og noen kneipskiver med pålegg var betalinga. Det var 5 betalende gjester på kvelden, og begge banda leverte turens feteste konsert. Tviler på noen av de fem vet hva de faktisk fikk være vitne til :) Når oppgjørets time var kommet, endte det med at innehaver av stedet nektet å ta imot penger fra gutta, fordi de hadde levert så sinnsykt bra til tross for at de spilte for tomt lokale. Han syns det var verdt opplevelsen. Kvelden etter hadde vi med en notorisk drittsekk av en bookingfyr å gjøre i oslo, som prøvde seg på å svindle gutta for både hyre og øl. Mindre hyggelig, men definitivt en erfaring.

Selvsagt skal man ha betalt når man gjør en jobb, men man må likevel klare å være realistiske nok til å kjenne sine egne begrensninger. Den eneste måten jeg kan trekke fullt hus om jeg drar meg opp på en scene, er å enten gjøre det gratis, eller ha med meg en drøss med lekre damer uten klær :D Og jeg tror faktisk ikke amatørband som bytter seg til en spillejobb på en slik måte ødelegger for mer etablerte band som skal ha hyre. I ytterste konsekvens kan det faktisk være med å besørge at spillestedet har et litt større budsjett til hyre de kan tilby etablerte artister, siden de slipper å tape like mye på amatører de tross alt gjør en tjeneste ved å la spille hos seg.

Husker ikke hvem som skrev noe om å kjøpe egen PA, og gidder ikke leite i tråden, men er enig i at det er et smart tips. Man trenger ikke voldsomme greiene heller i starten, så det trenger ikke koste all verdens. Steder som tar opp til rundt 150 publikummere (+/-) kan man som regel spille på backline med et sanganlegg til, og faktisk få det til å låte bedre enn om man skal mure alt gjennom en PA. De fleste har sikkert en kompis eller to som kan være med å skru lyd og blinke lys, og som gjør det fordi de syns det er gøy - i alle fall i begynnelsen :)

Dette ble kanskje mye mer off topic, men mine 2 cents uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg kom til å tenke på, er at det blir litt forskjell på om det er utestedet som har kontaktet bandet, eller om det er bandet som har spurt utestedet om å få spille der.

Seff :) Tror jeg hadde blitt litt paff om et sted hadde ringt og spurt om jeg ville komme og spille hos dem, også kunne jeg jo betale for det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff :) Tror jeg hadde blitt litt paff om et sted hadde ringt og spurt om jeg ville komme og spille hos dem, også kunne jeg jo betale for det også :D

:lol:

Jeg tror det beste råd man kan gi til unge band, er å ikke "spørre om å få lov" til å spille en plass. Tilby deres tjeneste, gjerne sammen med en enkel hjemmesnekra demo, og si at dere ikke tar så høye honorarer siden dere er ganske ferske i gamet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har hatt noen jobber, vi stillte med lydmann og pa, ikke noe fansi lys og betalt i øl. Helt greit.

Hvis dere har gjort det på flere jobber, og har det som praksis, er det ikke greit. Jmf. igjen de banda/musikerne som vil ha betalt for jobben(e). (Ja, det er en jobb for enkelte.) Som nevnt tidligere, hvis det er på steder som ikke driver for å tjene penger, så er det jo greit, men på puber og andre utesteder der det er cover, er det rett og rimelig å få sin del av kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt skeptisk til denne praksisen selv. Nå er jeg fersk i gamet, og har ikke hatt noen ordentlige gigger enda, men han som tar seg av sånt i bandet har booket en gig hvor vi må betale 1000kr for leie av lyd og lys m/personell, og vi får døra. Det var ikke så ille, synes jeg. Vi er voksne personer alle sammen, som alle har fulltidsjobb (unntatt meg, som er student, og har deltidsjobb), og ingen av oss ønsker å bli rockestjerner. Vi vil at folk skal høre musikken vår og ha det gøy.

Hadde vi hatt en del gigger under beltet, derimot, og vi ble kontaktet for å spille, hadde jeg nok ikke vært like aksepterende ovenfor slik praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt skeptisk til denne praksisen selv. Nå er jeg fersk i gamet, og har ikke hatt noen ordentlige gigger enda, men han som tar seg av sånt i bandet har booket en gig hvor vi må betale 1000kr for leie av lyd og lys m/personell, og vi får døra. Det var ikke så ille, synes jeg. Vi er voksne personer alle sammen, som alle har fulltidsjobb (unntatt meg, som er student, og har deltidsjobb), og ingen av oss ønsker å bli rockestjerner. Vi vil at folk skal høre musikken vår og ha det gøy.

Hadde vi hatt en del gigger under beltet, derimot, og vi ble kontaktet for å spille, hadde jeg nok ikke vært like aksepterende ovenfor slik praksis.

Det er ikke uvanlig å spille for døra rundt omkring på puber og mindre arrangementer. Men som regel legger man da et garantert minstehonorar i bånn, på et par tre tusen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spillejobbene jeg har hatt det siste halvåret har stort sett vært pub'er og liknende steder, og de har gjerne hatt en standard avtale som de har med (nye) band. Stort sett har det vært døra, men med minimum/maksimum-sum, mens et par steder har hatt fastpris og ett sted har døra uten minstehonorar. Det er riktignok det stedet som begynte å la oss spille der i utgangspunktet og som vi kan takke for en del andre spillejobber fra folk som så oss der, og vi stortrives med å spille der, så derfor har vi ikke pressa noe minstebeløp der. Ellers pleier vi alltid å be om et minstebeløp for å være sikker på at vi har noe igjen for å spille, men så spiller vi også 3 timer på en kveld, +timer til transport og rigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.