Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny, rå Marshall combo-amp, men for "rund" lyd :S


Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skru opp både treble og mids.

Spesielt middle gir skarpere lyd.

Du kunne jo sjekket ut en mid eller treble-booster i pedalform da. Prøv ut i butikk før du kjøper en.

Enkelte overdrivepedaler kan også gi skarpere lyd, mens andre derimot gir rundere lyd.

Men det enkleste er å skru opp på tonekontroll på gitaren og skru opp mest mulig mids på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev i første post:

Her på dette bildet ser dere hva slags knotter det er på ampen. Hva skal jeg stille på for å få skarpere lyd? Kan jeg i det hele tatt få skarpere bare ved å skrue på innstillingene? Jeg har fullt på treble og litt mindre på middle, bare for å ha nevnt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på en Ibanez GRG170DX Ibanez og en Epiphone Les Paul Silverburst Epiphone. Bruker alltid den nederste pickupen på Ibanez'en og den nederste hunbuckeren på Epiphone'en. Har alltid tonekontrollen på fullt på begge gitareren, synes det blir skarpere lyd da.

Jeg stilte litt på ampen i går, bare for å prøve meg frem. Innstillingene ble slik på OD-kanalen:

- Gain: 8 (men bruker ofte 10) :D

- Volume: 2

- Treble: 4

- Middle: 10

- Bass: 8

:lol:

Som dere kanskje merker, så har jeg ikke så god peiling på gitarteori xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på en Ibanez GRG170DX Ibanez og en Epiphone Les Paul Silverburst Epiphone. Bruker alltid den nederste pickupen på Ibanez'en og den nederste hunbuckeren på Epiphone'en. Har alltid tonekontrollen på fullt på begge gitareren, synes det blir skarpere lyd da.

Jeg stilte litt på ampen i går, bare for å prøve meg frem. Innstillingene ble slik på OD-kanalen:

- Gain: 8 (men bruker ofte 10) :D

- Volume: 2

- Treble: 4

- Middle: 10

- Bass: 8

:lol:

Som dere kanskje merker, så har jeg ikke så god peiling på gitarteori xD

Rull ned på gain, og øk volum. Da får du forsterkeren til å jobbe mer, og den låter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rull ned på gain, og øk volum. Da får du forsterkeren til å jobbe mer, og den låter bedre.

Forresten, styrke på volum som jeg nevnte var volumet på OD'en, og ikke på masteren, men jeg regner med at dere forstod det.

Øke volum på OD'en eller masteren, Audun? Øker jeg på OD-volumet blir det volumforskjell på clean-kanalen og overdrive-kanalen... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrengen kan helt sikkert tas ned ganske mange hakk også.

Øøøh, jeg liker å spille med høy gain, blir ikke akkurat slik jeg vil ha det hvis jeg skruer ned gain'en :lol:

Kanskje jeg skulle kjøpt en OD/DIS-pedal for å få opp vrengen da? Tubescreamer, Jackhammer eller Metal Zone, kanskje :lol:

Uff, jeg er fjern i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, styrke på volum som jeg nevnte var volumet på OD'en, og ikke på masteren, men jeg regner med at dere forstod det.

Øke volum på OD'en eller masteren, Audun? Øker jeg på OD-volumet blir det volumforskjell på clean-kanalen og overdrive-kanalen... :mellow:

Du har vel en volum-knott på clean-kanalen også? Det mange gjør når de har amper med mastervolum, er å skru master på fullt, og justere volum med kanal-volum. Du kan i hvert fall prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh, jeg liker å spille med høy gain, blir ikke akkurat slik jeg vil ha det hvis jeg skruer ned gain'en :lol:

Kanskje jeg skulle kjøpt en OD/DIS-pedal for å få opp vrengen da? Tubescreamer, Jackhammer eller Metal Zone, kanskje :lol:

Uff, jeg er fjern i dag...

Kompis, jeg spiller death metal, vrengen går sjelden over 5... Jo mer vreng du peiser på med, jo kjipere, udefinert og bråkete blir lyden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to volumknotter på forsterkeren. Den ene er på OD'en og den andre er mastervolum...

Akkurat, så på bildet nå. Du må nesten bare prøve deg fram. Du kan kanskje dra ned gain på clean-kanalen for å få mindre volum på den?

Uansett, så er det noe i det død sier om vreng på ampen. De fleste metal-gitarister bruker mindre vreng enn man skulle tro. Jo mer vreng, jo mer støy og udefinert tone.

Dessuten er utgangsvreng som regel å foretrekke foran pre-amp vreng på rør-amper. Problemet er at man må opp på et relativt høyt lydnivå på litt større røramper før de yter sitt "beste". Derfor sverger mange til amper helt ned i 5w for å få full utnyttelse av rørvrengen til stuebruk, og/eller benytter seg av en attenuator for å øke belastningen på utgangsrørene på lavere volum. Hva som passer best til hvem er umulig å svare på, og hver gitarist bruker kanskje hele sitt liv i sin søken etter sin perfekte lyd. De fleste er vel enige om at man aldri kommer helt i mål, men man kommer nærmere og nærmere....

Når det er sagt, har også høyttaler-elementet stor innvirkning på lyden i en amp, uten at jeg sier at du skal begynne å bytte det på nåværende tidspunkt, men bare sånn at det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis, jeg spiller death metal, vrengen går sjelden over 5... Jo mer vreng du peiser på med, jo kjipere, udefinert og bråkete blir lyden din.

Kommer jo helt an på ampen hvor mye vreng man må knotte seg til da. Tipper Uberschallen din har en god del mer gain enn DSL401.

Allikevel er jeg enig i at han bruker for mye. Hjelper nok en god del på "rundheten" å skru opp treble, senke gain og heller bruke en Tubescreamer med gain på ca 0 og tone-knotten langt til høyre.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.