Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Å få stabil rytme


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Er enig med Greener om at du også bør la foten eller føttene gå.

Dersom du tenker på hvordan en trommeslager arbeider med armer og ben, kan man tenke seg at bassisten følger stortrommen(e), og gitaristen følger hi-haten. Dette fungerer som et utgangspunkt for å øve inn et band også. I tillegg kan det for mange være lurt å gynge litt fra side til side, slik at man tramper høyre og venstre fot annenhver gang (f eks 8-delene). Et alternativ er selvfølgelig headbanging, men det tar seg vel best ut når andre ser på. I begge tilfeller virker kroppen som en metronom ^_^

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nei. Har du hørt ham live? Tight på skive, men det er jo klipt sammen av 100 takes.

Han spilte bra på 80-tallet, men. Snakk om å bli akterutseilt...

Ser denne ble bumpa med noen måneder, vi kan jo benytte anledningen til å spørre om trådstarter har blitt noe stødigere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bumper denne bittelitt, ettersom jeg i det siste har "revolusjonert" min egen øvingsmetode ved bruk av metronom.

Som en slags regel spiller jeg aldri med metronomen over 60 bpm. Først kan man spiller 8-deler eller 16-delsøvelser eller hva man måtte gjøre opp til dette tempoet (eller saktere, ikke minst! Bra å øve på underdeling slik også)

Hvis det skal gå raskere, skrur jeg metronomen ned til f.eks 35, og bruker klikkene fra metronomen som egentlig skal være 1,2,3 og 4 som 1 og 3 eller 2 og 4 i takten. slik blir tempoet "egentlig" 70 bpm, men du får kun hjel fra metronomen til 1 og 3, eller 2 og 4 i takten. Dette er veldig nyttig rytmetrening, ettersom man må være mer observant på underdelingen. Spesielt er det å kunne spille på kun 2 og 4 veldig nyttig for oss som spiller rytmisk musikk.

Etter hvert som dette blir enkelt, kan man jo ta det enda videre. Bruk klikkene som etterslag, eller som 2. eller 4. 16-del i slaget. Veldig utfordrende, veldig nyttig å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.