Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang mikser og monitorer


Anbefalte innlegg

Hei.

Har i det siste lest litt en del om monitorer og miksere, og vurderer å gå til innkjøp av dette.

Men så er det selvfølgelig noen ting jeg lurer på...

Tilgi mine, kanskje dumme, spørsmål, da jeg er rimelig uvitende på dette området.

En vis mann sa jo en gang at det ikke finnes dumme spørsmål. :P

Lydkortet jeg har fra før, Echo Audiofire 4, har fire inn- og utganger. Vil gjerne kunne utnytte dette ved å kunne spille inn opptil fire spor samtidig, og da leste jeg at det ideelle var en mikser med fire sub-busser, en for hver inngang i lydkortet. Men jeg leste også at man kunne bruke direct out, men fikk ikke helt med meg hvordan det fungerte. Eller finnes det andre/bedre metoder?

Og så er det dette med analog/digital mikser. Jeg bruker per nu Cubase til å spille inn musikk. Med en analog mikser, vil det kun være mulig å justere input'en til lydkortet, og måtte gjøre resten av justeringene på "vanlig" måte, med software, eller vil jeg kunne bruke mikserens equalizer, volume faders osv til redigering i Cubase etter selve innspillingen?

Har lest en grundig gjennomgang av forskjellen på analoge/digitale miksere på engelsk, uten å helt få med meg det store bildet, så om noen kunne forklart kjapt forskjeller, fordeler og ulemper, hadde jeg satt stor pris på det.

Er det noen som har noen anbefalinger når det gjelder mikser? Budsjettet er ikke helt satt enda, men jeg kjøper heller noe brukbart første gang, enn å måtte kjøpe nytt om et år, fordi jeg var kjip denne gangen.

SÅ, monitorer.

Har lest en haug med reviews, uten å bli noe særlig klokere egentlig. Hadde egentlig sett meg ut KRK RP8, da jeg så de ble rost opp i skyene på det ene forumet, men ble mer usikker når de ble kalt møkka dritt på et annet. De skal brukes på et gutterom foreløpig, med skråtak og alt som er, så rommet er ikke helt ideelt sånn akustisk sett. Men med tid og stund vil jeg forhåpentligvis ordne et mer egnet rom, og derfor ønsker jeg kvalitet på produktene jeg skal kjøpe, slik at jeg unngår å måtte oppgradere om kort tid.

Innspill ang. monitorer mottas med stor takk, skal selvsagt prøvehøre litt forskjellig før jeg bestemmer meg, men jeg har aldri prøvehørt monitorer før, og er noe usikker på hva jeg skal legge vekt på osv.

Til monitorer ser jeg for meg rundt samme prisklasse som RP8, dvs ca. 6000 for paret.

Håper noen kan hjelpe meg gjennom denne studiolabyrinten, det setter jeg virkelig pris på. :)

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkortet jeg har fra før, Echo Audiofire 4, har fire inn- og utganger. Vil gjerne kunne utnytte dette ved å kunne spille inn opptil fire spor samtidig, og da leste jeg at det ideelle var en mikser med fire sub-busser, en for hver inngang i lydkortet. Men jeg leste også at man kunne bruke direct out, men fikk ikke helt med meg hvordan det fungerte. Eller finnes det andre/bedre metoder?

Og så er det dette med analog/digital mikser. Jeg bruker per nu Cubase til å spille inn musikk. Med en analog mikser, vil det kun være mulig å justere input'en til lydkortet, og måtte gjøre resten av justeringene på "vanlig" måte, med software, eller vil jeg kunne bruke mikserens equalizer, volume faders osv til redigering i Cubase etter selve innspillingen?

Jeg er ikke helt rå på fagspråket, men når én gjør opptak med mixer mellom instrument og interface så er det mest interresante å oppnå et så rått lydklipp som mulig. I den forstand antar jeg at hvis du benytter direct out fra mix tilbake til interface, har du kun mulighet til å justere gain på det signalet du gjør opptak på og som sendes i ditt tilfelle til cubase. Lyden som går fra mix til monitorer kan du herje med eq og effekter så mye du vil med uten at det skal påvirke opptaket. Dette er for at du kan gjøre mest mulig av mixing innadd i opptaksprogrammet, som f.eks. eq, klang, og/eller diverse effekter. Det er hvertfall det jeg er vant med når jeg jobber i studio.

I forhold til forskjellene på analog og digital mixer så er vel forskjellen så enkel som at på en analog mix så har du alle justeringsmulighetene fysisk på mixebordet, mens på en digital så blir alle justeringsmulighetene virtuelle på en skjerm og derfor tar det mye mindre plass. Digitalemixer blir som å mixe på pcen i f.eks. pro tools eller cubase. Digitale mixere inneholder ofte endel effekter i tillegg.

Når det kommer til handel av mixere kan jeg kun foreslå merker jeg har jobba med og vært veldig fornøyd med (har ikke oversikt over prisklasser vs størrelser) og det er Yamaha og Soundcraft. Yamaha leverer gode digitale mixere! Soundcraft leverer gode mixere av begge typene etter min erfaring.

Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej och välkommen :) . En fråga till att börja med, vad är det du ska spela in 4 kanaler på samma gång i gutterummet?

Köper du en vanlig mixer så kan du inte använda dens EQ och eventuella effekter till att efterredigera i Cubase..om du inte efter inspelning kör ljudet ut från Cubase och in i mixen och sen tillbaka till Cubase, men det är ganska onödigt och kommer med största sanorlikhet bara göra ljudkvaliteten sämre. Om du inte köper en väldigt dyr mixer så är antagligen Cubase inbyggda effekter (och grats VST:s)bättre än mixerns. Det gör egentligen att det antagligen blir ganska meningslöst för dig att köpa en mixer om inte jag har missat något här. Vad är det du har tänkt att använda mixern till?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flott svar!

Så du bruker først mikseren for å optimalisere lyden som går til interface, deretter kan du eksperimentere med forskjellige settings til monitorene, men selve mixingen gjør du fortsatt i opptaksprogrammet? Så kanskje for meg at man på en eller annen måte kunne justere f.eks equalizer i cubase ved å vri på equalizer-bryterne på en analog mikser, men logikken tilsa at dette ikke var mulig :P Har lest at dette kan la seg gjøre med en digital mikser, da gir det for meg litt mer mening.

Siden du tydeligvis har litt erfaring med dette:

Så hvis mikrofon-preampen i audio interfacet mitt er god nok, så kan jeg jo egentlig fortsette å spille inn vokal/akustisk ved å bare plugge rett i interface? Og egentlig samme med keyboard, hvis jeg legger på equalizer i programmet i stedet for med mikseren. Slik vil jeg jo komme unna med en mindre mikser enn det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet. Er hovedformålet med en mikser å optimalisere lyd før innspilling, eller å styre hva som går til monitorer, prøve ut forskjellige eq-settings osv? Ikke lett for en nybegynner dette her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da beskrive min løsning- jeg har kjøpt meg en tokanals preamp som tar mikrofon og linje inn. Den bruker jeg til å justere volum med. Så spiller jeg inn i cubase og bruker det til å justere videre. Skulle jeg ha behov for flere mikrofonpreamper, kan jeg bruke miksenren min. Da kjører jeg helt flatt, ikkenoe EQ eller noe annet. Det er ikke nødvendig.

Så har jeg en B- control fra Behringer som jeg bruker under selve miksingen, og tar opp miksen i cubase mens jeg mikser. Da vil Cubase "huske" volum- og andre endringer man gjør i miksen på det aktuelle sporet. B- controlleren kan styre 8 spor samtidig, og det er mer enn nok for meg, i det minste.

Det er mye lettere å bruke fysiske fadere enn å sitte og fikle med musa. Vel verdt pengene, selv om det er bittelitt styr å få satt den opp slik at den virker.

Trenger du ikke en mikser med mange spor til andre ting, hadde jeg droppet å kjøpe det. Du trenger den rett og slett ikke, hvis du da ikke trenger micpreampene til for eksempel opptak av hele trommesett, kor eller noe.

Miksen min slipper jeg rett i monitorene uten noe mer dilldall. Har en 32-bånds EQ i loopen på forsterkeren jeg kan brukehvis jeg ønsker, men rør den nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyttige innspill her, takk for det.

Har en god venn som spiller keyboard, så å spille inn fire kanaler samtidig var for å kunne ta opp vokal, gitar og keyboard på én gang. Dette blir 2 mono + 1 stereo, evt 4 mono, men dette lar seg jo gjøre med det interfacet jeg har fra før av.

Nå som jeg skjønner hva man kan og ikke kan gjøre med en mikser, så er jeg helt enig med dere, det virker ikke som jeg trenger det. Like før jeg gikk på en smell der gitt, takk skal dere ha. :)

Det du sier om B-control CastorFiber, det var jo egentlig det jeg var på jakt etter når jeg tenkte mikser. Er helt enig, det må være mye bedre med en fysisk kontrollflate, enn å bruke musen hele tiden. Så en demo på youtube av en Behringer, og kan forstå at det kan ta litt tid i oppsettet, virket som om alle knappene var assignable (i mangel på et bedre ord). Da blir det jo en B-control-type som blir det naturlige å kjøpe da. Nå har jeg ganske grei peiling på data, og ganske lite peiling på studio, men jeg skal nok få til å koble dette sammen på et vis. Hva ligger disse enhetene på i pris? 8 kanaler vil være nok for meg også.

Leste at det var en stor fordel å ha en fysisk volumfader til monitorene, så ikke de plutselig stod på full guffe, og du må inn på pc'en for å skru ned. Hvordan er det best å løse det? Hadde i utgangspunktet sett for meg aktive monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor mye jeg ga for den, tipper et par tusenlapper. Hvis du klarer deg med en fader, dvs at du ikke kan "mikse" flere spor samtidig, men den ene faderen kan selvsagt brukes på ett og ett spor, bare å velge, finnes det også en del andre smarte løsninger som vil kunne gi deg bedre muligheter med navigasjonsknapper og så videre.

Alphatrack og Transzport er et par alternativer, men sjekk drivere til OS og DAW. Ganske dyre. Jeg har en Tranzport, og den virker flott, men jeg er litt bekymret for oppdaterte drivere til den..

http://www.frontierdesign.com/

Steinberg har en lignende som nok er et tryggere kjøp i forhold til oppdatering, aner ikke hva den koster.

Når det gjelder å forberede den B-controlleren til EAW, så er det snakk om å sende noe sysexdata til den med for eksempel MidiOX, ikke vanskelig for den som har holdt på litt med PC og MIDI.

Volum til monitor løste jeg ved å kjøpe passive monitorer og bruker en forsterker. Like enkelt og greit, og låter minst like bra. Hadde begge systemer til låns, og endte opp med passive monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du linket til så jo rimelig fete ut, skal absolutt vurderes! Skal stikke innom butikken og se hva de har.

Når jeg f.eks ser på hva de ulike nettbutikkene har, så er det jo en stor overvekt av aktive monitorer. Er det en spesiell grunn til dette?

Og hvordan er det med tanke på pris? Vurderer et par aktive monitorer pluss en separat volumknapp, mot passive med forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En fordel med aktive monitorer er at forsterkeren er bedre tilpasset høttaleren enn om du kobler til en ekstern forsterker, dette gir ofte en litt mer nøytral gjenngivelse. Når du skal ut å teste ulike modeller så er det bare å ta med litt musikk du kjenner godt og se hva du liker best. Det er vel en grunn til at det finnes så utrolig mange forskjellige modeller på markedet, folk liker forskjellige ting. Noen liker at monitoren låter litt kjipt mens andre liker HiFi. Jeg bruker et par aktive fra Behringer. En ting som ofte er å foretrekke er at monitorene ikke farger lyden alt for mye. Da blir det fort sånn at du gjør en fin miks hjemme men som låter dritt på alle andre anlegg. En annen ting kan jo være at du ønsker å høre hva som foregår i de dype frekvensene.

Det viktigste hvis du skal mikse på dem er at de er plassert ca. riktig i forhold til der du sitter og miker. Det er derfor slike monitorer kalles nærfeltsmonitorer. Tenk deg en likesidet trekant mellom ditt hode og de to høyttalerne (lik avstand mellom alle tre punktene). Det er også en fordel å ha dem plassert litt høyere enn dine ører når du siter i lytteposisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.