Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du mulighet til å poste bilde av gitaren i bruk? Gjerne både sittende og stående?

Noen kjappe bilder som viser gitaren i bruk:

ProtOne_DIY_standing.jpg

ProtOne_DIY_sitting_leftleg.jpg

ProtOne_DIY_sitting_rightleg.jpg

Jeg bare poserer med selvutløser her, så det ser kanskje ikke slik ut når jeg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er mye mindre i virkeligheten enn det jeg hadde sett det for meg.

Ser problemet med stemmeskruer og "posisjon 1".

Ellers er jeg skikkelig imponert over headbangingen din, som medfører at fjeset faktisk er skikkelig blurret! Respekt!

Den føles ikke så liten, faktisk. Det kommer av at den har former på de rette stedene. ;)

Når det gjelder headbanging, så er vel dette det endelige beviset på at man kan headbange skikkelig uten å ha langt hår, ja... ;):ninja::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk.

Har faktisk tenkt på det, men har ikke orket å ta hele strengemonteringen på nytt. Det er så knotete å jobbe med brukte strenger. Men jeg forsøker nok å montere dem andre veien neste gang jeg bytter strengesett.

Som SuperAmund påpekte tidligere, så er det lurere å montere strengene andre veien på stemmeskruene for å unngå spiss vinkel. Jeg valgte da jeg byttet til ZOG-strengene å bytte vindingsretning på stemmeskruene.

Det har vist seg at det var lurt, spesielt den dype E-strengen er blitt lettere å stemme, selv om strengen er en tanke tykkere enn på forrige sett (050 vs 048). Jeg valgte å bytte retning på SAMTLIGE strenger, for at alle skruene skal ha samme forhold mellom retningen man vrir og om det strammes eller slakkes. Det viser seg at denne vinkelen på strengene i "trengetreet" er noe mindre kritisk for de tynne strengene, og den lyse E-strengen virker ikke vanskeligere å stemme enn før.

Lesson learned: Det er viktigere å prioritere ha minst mulig "knekk" på de tykke strengene i forhold til de tynne. Men det beste er jo at strengene får løpe så fritt som mulig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Vel... Det er sikkert en mulighet... wink.gif Har bare ikke gjort det før.

Men som prototype har den noen særheter som gjør at jeg føler at den er i mål nå. En proff kan sikkert hente noe mer ut av den, men 100% er den ikke. Spesielt føler jeg at det systemet med stemming, strengetre og rollerbridge stjeler litt sustain, sammenlignet med den andre gitaren. Den er også litt sær å stemme (hard på den dype E-strengen).

Jeg satser heller på å forsøke meg på noe mer selvbygg. Om jeg ikke får det til bedre, så får jeg gå tilbake til optimalisering på denne senere.

Nå har jeg endelig tatt opp denne tråden igjen. Jeg laget en shim i går (hjemmelaget kryssfiner av noe bjørk bladfiner jeg hadde liggende). Hadde på litt Herdins lakkbeis i samme farge som gitarkroppen. I kveld regner jeg med at jeg får montert den.

Dersom det blir vellykket, tror jeg også at jeg skal forsøke å få montert nye pickups, justere utfresningen for bridgepickupen litt sideveis (usikker på hvordan jeg best gjør det, mulig jeg trenger å lage custom pickupringer), samt forenkle elektronikken til å kun ha volum (ikke tonekontroll).

Jeg har brukt denne litt som drop D-gitar i det siste og synes den fungerer bra til det, men jeg søker også en pickup-kombinasjon som gir meg hot metal i bridge, mens jeg ønsker en pickup som kan gi nesten en akustisk følelse i neck. Mulig jeg kombinerer to pickups som i utgangspunktet ikke er laget for å matche hverandre, så får mellomposisjonen på pickupvelgeren bli som den blir.

Det blir sannsynligvis noe fra GFS, kanskje GFS power rails i bridge og GFS Dream 180 i neck(?) Vi får se. Shimming først. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bright tone i bridge er ikke noe problem for meg. :) Jeg kan måle avstanden når jeg kommer hjem. Det største problemet er at jeg bommet litt med pickuputfresningen sideveis, så den lyseste strengen er faktisk litt på utsiden av magnetfeltet og svakere enn de andre. Dersom jeg bytter pickups vil jeg sannsynligvis forsøke å frese ut litt mer for å flytte pickupen litt. Utfordringen blir da feste for pickupringen på venstre side. Mulig jeg må finne på noe kreativt der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel fortelle at jeg ønsket best mulig komplyd i min elgitar for av og til "ta rollen som akustisk". Valget mitt ble en parallellkoblet humbucker. Er ganske langt unna akustisk, men den skjærer gjennom og har litt varme som iallefall jeg forbinder med piezoutstyrt akustisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med shimming.

Shim laget av 4 lags kryssfiner av bjørk (som den osm ligger under). Farget med Herdins lakkbeis.

t_2013919_20130919_173908_shim01.jpg

Passer fint:

t_2013919_20130919_173830_shim02.jpg

Ferdig med hull, klar for å skrus sammen:

t_2013919_20130919_175453_shim03.jpg

Alt skrudd sammen og strenget opp. Kanskje ikke det lekreste i verden å se på, men greit nok.

t_2013919_20130919_194059_shim04.jpg

Fikk strengehøyden en god del lavere nå, så nå må jeg nok fikse litt på pickups og slikt... :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bridgepickup så kan jeg varmt anbefale GFS VEH! Putta en i Charvelen min, og det låter latterlig fett :)

Er den hot (kraftig signal)?

Problemet er at de er worst case i importsammenheng. Siden de passerer 200-kronersgrensen blir de nesten dobbelt så dyre på grunn av mva (som er greit) og fortollingsgebyr (som ikke er greit).

Vurderer GFS Fat Pat nå. Noen som har prøvd dem?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er moderat hot. Har aldri skjønt poenget med ultrahotte pickups, gain kan man jo hente andre steder :) Uansett så låter den helt usaklig fett gjennom 5150en! Betalte vel totalt 250 for min, Guitarfetish-stæsj har en tendens til å slippe gjennom ubemerket... :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.