Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

Meget pent. Minner på en måte om en Zachary - er det bevisst eller tilfeldig? www.zacharyguitars.com

Du virker dog hyggeligere og mindre sær en hr. Zachary, og det er jo bra :)

Takk.

Om den minner om Zachary-gitarene, så må den jo være bortimot perfekt, siden mr. Zachary bare lager perfekte gitarer? ;)

Nei, jeg har ikke bevisst gått for noen Zachary-look, så noen likhet der er tilfeldig. Men da jeg fant ut at en Ikea-benkeplate sikkert kan brukes som gitarkropp, så tok det ikke lang tid før jeg fant siten til mr. Zachary, som har bygget et par gitarer av Ikea-produkter som utgangspunkt.

Ellers synes jeg sånne "treverks"-gitarer er litt fine, og det kan jo være grunnen til at det ligner noe. Ellers er nok mr. Zachary tross alt en mye dyktigere gitarbygger enn meg. Det er mange unøyaktigheter på min gitar som ville vært utilgivelig på noe som skal selges.

Men om jeg skulle bygge en neste gitar, så tviler jeg på at det blir treverks-finish. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser at jeg ikke har dokumentert elektronikken i ProtOne, så her kommer litt om det:

Jeg fulgte dette skjemaet nesten slavisk, etter tips her på forumet:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

Måtte selvfølgelig finne ut av fargekodingen på pickupene mine, og tilpasse koblingene mellom potmeterne til det faktum at jeg har to konsentriske potmetere i samme hus, men ut over det, så gikk dette helt smertefritt. Har brukt en .033 verdi istedenfor .047 på tonekondensatoren, og det fungerer også helt fint.

Elektronikkhuset er skjermet med kobberfolie, som er jordet til jackpluggen, og hit har jeg også strukket bridge-jordingen.

Før jeg monterte ting i gitaren, så loddet jeg ledninger på jackpluggen og alle koblinger mellom potmetre og switch. Når pickupene og jackpluggen var installert, så loddet jeg sammen resten. Det var først når alt var loddet at potmetre og switch ble skrudd fast i hullene sine. Denne framgangsmåten gir maksimalt albuerom når man lodder (det er krøkkete å komme til når switcher og pot sitter dypt nede i gitaren.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel gjennomført prosjekt. Spesielt lakken ble veldig tøff.

Hvor lang tid brukte du på det? Du sparte oss for pinebenken ved å slippe alt på noen få dager. B)

Takker. :)

Lakken ble jo bra, men jeg hadde faktisk regnet med at den skulle bli en del mattere (den het jo "halvmatt").

Begynte vel å jakte deler på nettbutikker og eBay sånn rundt 25. februar, og da var vel de første skissene klare. Selve byggingen ble vel startet opp omtrent 12. mars, da hadde jeg ihvertfall laget den første malen for kroppen. Så ganske nøyaktig en måned med noen kvelder og helgedager, kombinert med jobb og familieliv. Det var ihvertfall ikke noen heltidsjobb. Har ikke noe nøyaktig timetall ut over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt å teste denne!

Vel, planlegger du en tur i nærheten av Halden, så får du gi beskjed, så kan du stikke innom og prøve den.

Men ikke ha for store forventninger. Den har ganske høy action (det er grenser for hvor lavt jeg får strengene uten å begynne å shimme i halslommen), så det finnes sikkert mer lettspilte saker. Men det er en gitar, den fungerer, og jeg synes den ligger godt mot kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- er ikke ofte jeg er i Halden, men det skjer. Hvorfor har du ikke lyst til å shimme den? Er da noe jeg gjør uten å blunke på mine gitarer ved behov.

Vel... Det er sikkert en mulighet... ;) Har bare ikke gjort det før.

Men som prototype har den noen særheter som gjør at jeg føler at den er i mål nå. En proff kan sikkert hente noe mer ut av den, men 100% er den ikke. Spesielt føler jeg at det systemet med stemming, strengetre og rollerbridge stjeler litt sustain, sammenlignet med den andre gitaren. Den er også litt sær å stemme (hard på den dype E-strengen).

Jeg satser heller på å forsøke meg på noe mer selvbygg. Om jeg ikke får det til bedre, så får jeg gå tilbake til optimalisering på denne senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gitaren ble såpass original at den ble tøff egentlig :) Hvordan ble den sånn rent ergonomisk da? har den noen fortrinn i forhold til en.. tja, strat?

Angående shimming osv, er det bare å sette i gang. Du kan teste først ved å legge en liten hardplastbit eller lignende innerst i halslommen. Når du har funnet passende tykkelse, kan du lage en skrånende "såle" som du legger inn om du vil. Jeg lager de i eik (fra en bit eikelist) Det er vel og merke veldig lite som skal til som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gitaren ble såpass original at den ble tøff egentlig :) Hvordan ble den sånn rent ergonomisk da? har den noen fortrinn i forhold til en.. tja, strat?

Angående shimming osv, er det bare å sette i gang. Du kan teste først ved å legge en liten hardplastbit eller lignende innerst i halslommen. Når du har funnet passende tykkelse, kan du lage en skrånende "såle" som du legger inn om du vil. Jeg lager de i eik (fra en bit eikelist) Det er vel og merke veldig lite som skal til som oftest.

Jeg har tenkt ergonomi, samtidig som jeg har forsøkt å beholde noe av en klassisk gitarform. Følgende ideer har vært lagt til grunn:

  • Halsen vinklet oppover
  • God i både stående og sittende stilling
  • Sentralt lokalisert tyngdepunkt
  • Komfortabel støtte for høyre underarm

Jeg har ikke spilt strat, men har en Les Paul-lignende gitar som jeg har mye erfaring med. Den har en tung hals og den siger noe nedover om man ikke holder i den. Jeg valgte derfor headless (nesten) for å sentralisere tyngdepunktet. Det er en suksess. Jeg kan bevege meg rundt med gitaren i remmen uten å holde i den og uten at halsen siger mot gulvet. Så dette med tyngdepunktet har mye å si i stående stilling.

I stående stilling har ikke dette med halsvinkelen i forhold til kroppen så mye å si (man vinkler jo da kroppen slik det faller naturlig og halsen styrer dette). Men når man sitter hviler gitaren mot låret, så får denne gitaren en mye mer naturlig skrånende hals oppover enn andre gitarer jeg har prøvd. Det gir meg en mer naturlig vinkel i venstre håndledd, synes jeg. Det er to ting som gjør at dette fungerer bedre enn på andre gitarer jeg har prøvd:

  1. Vinkelen på "hornet" er vinklet mer nedover, noe som gjør at halsen peker oppover når hornet hviler mot låret.
  2. Kroppen er mindre i nedkant bak innsvingingen, slik at den ikke kommer i veien når gitaren tiltes oppover.

I praksis fungerer dette best på høyre lår, og sånn sett kunne jeg sikkert hatt en noe større kropp bak innsvingingen, med plass til mer elektronikk.

Det fungerer også på venstre lår, men i en naturlig stilling kan høyre lår da komme borti stemmeskruene om man ikke enten sitter bredbent eller med venstre fot og lår høyere enn høyre fot. Men det fungerer, det også. Dette er viktig erfaring for senere design.

Når det gjelder støtte for høyre underarm, så har jeg laget formen større over broen enn på undersiden, og laget kontur som gir støtte. Dette er mye bedre enn på Ibanezen (og andre Les Paul-gitarer), der man kan oppleve kanten som ganske skarp og unaturlig i enkelte stillinger.

Det er nok første og siste gang jeg organiserer stemmeskruene på denne måten, men ellers opplever jeg formen som en suksess.

Om dette er fortrinn i forhold til en strat vet jeg ikke. En strat har jo en utforming som også gir riktigere støtte for høyrearmen enn en Les Paul, og jeg vil tro at det øvre "hornet" på en strat gjør at tyngdepunktet føles riktigere i forhold til remfestene enn på en Les Paul. Men jeg vil likevel tro at tyngdepunktet er riktigere (mer sentrert) på min på grunn av headless-utformingen og forflytningen av vekten på stemmeskruene. Og om man spiller i sittende stilling og liker en høy halsvinkel, så gir "hornet" mitt i nedkant en mye bedre støtte mot låret.

Når det gjelder shimming og action, så har jeg strammet inn litt på truss rod, og det har faktisk gitt noe lavere action, spesielt nær senter av halsen, så halsen var nok litt for krum. Jeg strammer truss rod lite hver gang jeg justerer den, siden jeg føler at gitaren bruker litt tid på å "sette seg" etter en slik justering. Jeg får ta dette i små steg. Uansett takk for shimmingtips. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får vi lydprøver? :)

Om ikke før, så kommer det vel når "Trehjulsykkel II" (eller hva slags navn den får) kommer.

Jeg er nok en heller middelådig gitarist, men jeg spiller mye til meg å være om dagen, og jeg føler at jeg blir litt bedre etterhvert.

Lydmessig føler jeg ihvertfall at denne gitaren har noen særegenheter. Den har en noe variabel sustain. Noen ganger føler jeg tonen varer og varer, men det kan virke som den på enkelte strenger i enkelte bånd dør ganske fort ut. Er usikker på grunnen til dette.

Pickupene kunne nok vært bedre (hele gitaren er jo konstruert av ganske billige deler), og det virker som de låter ulikt avhengig av hva man kobler på av forforsterkere. F.eks. er det kun neck pickupen som er brukelig når jeg spiller med mye gain på VOX amPlug, de andre pickupposisjonene låter rett og slett mørkt og grøtete da. Gjennom Pocket Pod synes jeg den fungerer meget godt i alle pickup-kombinasjoner, og det er tydelige og nyttige lydkarakterforskjeller i alle tre posisjoner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.