Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

Må si det er imponerende hva du får til, Sarge! Ser ut til å bli en spennende gitar, og gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Det beste med denne tråden er at den overbeviser oss med ti tommeltotter om at det ikke er helt enkelt å bygge en gitar... Skulle jeg for min del prøvd meg på et lignende prosjekt ville jeg først og fremst gått til innkjøp av store mengder plaster og bandasjer, samt prøvd å bli kompis med alle ambulansesjåførene i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm... men hva om man justerer finstemmerne til "slakkeste" posisjon, monterer strengen ved bridge, og så lager strekk i strengen i andre enden, f.eks. ved å snurre den noen ganger rundt en bit av et kosteskaft eller noe slikt og holder den stram mens man strammer locking-nuten? Vil man ikke kunne oppnå tilstrekkelig stramming på den måten til at fintunerne gjør resten av jobben?

Ser jo enkelte likheter med Ovation Breadwinner, men det er faktisk første gang jeg ser den gitaren. ;)

Tunerne på FR broen justerer pitch MYE mindre enn du tror. Hvis du skulle få til det du tenker på, måtte du stramme strengene nesten til pitch før du låste de. Å skifte strenger f.eks vil bli et He.. da strengene jo strekker seg hele tiden.

Angående den "strengetre" konstruksjonen, så har jeg et forslag om at du må forsøke å file ned skruene (hvis du skal bruke det) slik at de blir helt glatte, og kanskje med et spor/forypning i det området hvor strengen blir liggende. Friksjon på dette punktet vil gi deg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den "strengetre" konstruksjonen, så har jeg et forslag om at du må forsøke å file ned skruene (hvis du skal bruke det) slik at de blir helt glatte, og kanskje med et spor/forypning i det området hvor strengen blir liggende. Friksjon på dette punktet vil gi deg problemer.

Jeg har valgt skruer som er helt glatte i øverste del, så jeg slipper å file noe her. Å strekke strengene over gjengene ville være å be om daglige strengebytter på de tynneste strengene. Så her har vi tenkt samme tanke. :)

Edit: Her er forresten et bilde av skruene. Jeg måtte spraylakke dem sorte for at de ikke skal stikke seg ut så voldsomt i forhold til de andre delene. Legg merke til at de har en glatt del som strengene kan gli over.

diygitar_paintedparts01.jpg

Ellers har jeg også sprayet pleksiglasset sort. De to trebitene er beisede prøver av Herdins Lakkbeis.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gitaren er såpass greit pusset at jeg er klar for å påføre farge, så må det lages noe som støtter tørking uten at malte flater er i kontakt med noe annet.

Her er noen bilder:

Alle delene. Legg merke til at hodet på halsen skal få fargepå hodet og er maskert. "Strengetreet" er skrudd løst til en plate som gir stabilitet undertørking og selve kroppen har fått et håndtak der halsen skal skrus fast:

Forsiden:

diygitar_readyforpaint01.jpg

Fra baksiden:

diygitar_readyforpaint02.jpg

Resten av bildene viser gitarkroppen fra litt ulike vinkler. Legg merke fordypningene i formen på gitaren som skal passe både magen og plekterarmen.

diygitar_readyforpaint03.jpg

diygitar_readyforpaint04.jpg

diygitar_readyforpaint05.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kjapp jobb å beise delene med Herdins Lakkbeis. Ikke bare fordi det var enkelt (det var litt kronglete til tider), men den tørker relativt raskt, og brukerveiledningen sier helt klart at man IKKE skal beise med lakkbeisen i flere lag. Man har altså bare en sjanse til å få dette riktig. Så her var det bare å få på lakkbeisen i et lag som var tynt nok til ikke å renne, men samtidig tykt nok til at treet ble passelig mettet med lakkbeis.

Her er resultatet etter beising mens delene tørker:

diygitar_stained01.jpg

diygitar_stained02.jpg

diygitar_stained03.jpg

diygitar_stained04.jpg

Etter denne jobben har emnene endret karakter kraftig, og jeg irriterer meg over at det virker som jeg har noen striper i treverket fra pussing med grovere papir som ikke er 100% pusset ned med de finere sandpapirene. Disse kommer dessverre meget tydelig frem ved beising. De er ikke så tydelige på bildene, men man kan se det ganske tydelig som tverrgående striper ved bro-området og en stripe mellom neck-pickup og halslommen.

Men nå er det ingen vei tilbake (med mindre jeg pusser ned hele greia til rent treverk. Det er uaktuelt! )

Inntrykket med kun lakkbeis er veldig "hobbymøbel". Heldigvis er ikke dette sluttfinishen. :)

Angitt tørketid før overlakkering er 24 timer. Deretter skal det rubbes med 240-sandpapir før lakking med to lag Herdins Beislakk. Det er håp om at lakkering bedrer inntrykket. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er imponerende hva du får til, Sarge! Ser ut til å bli en spennende gitar, og gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Det beste med denne tråden er at den overbeviser oss med ti tommeltotter om at det ikke er helt enkelt å bygge en gitar... Skulle jeg for min del prøvd meg på et lignende prosjekt ville jeg først og fremst gått til innkjøp av store mengder plaster og bandasjer, samt prøvd å bli kompis med alle ambulansesjåførene i byen...

Takk skal du ha. Det er ikke så vanskelig, bare man gjør ting riktig og gjennomtenkt. Man må planlege og tenke før man gjør. (Det er ikke en erfaring jeg har fra gitarbygging, siden dette er min første DIY-gitar, men noe jeg har med meg fra alle byggeprosjektene mine).

Det er noe med et førstegangsbygg av noe at man lærer av tabbene man gjør. Om jeg skal bygge en gitar igjen (mye mulig, siden jeg fortsatt har en halv IKEA benkeplate stående ubenyttet), så har jeg lært mye av denne byggeprosessen.

En annen sak er at siden jeg tidligere har bygget egne høyttalere for hifi og drevet en del oppussing i huset, så har jeg en del verktøy. For å nevne en del verktøy og utstyr jeg har brukt:

  • Hørselvern
  • Vernebriller
  • Støvmasker (billige engangs)
  • Sammenleggbar arbeidsbenk av billigste type
  • Håndoverfres
  • Fresestål til håndoverfres (Malfres, notfres, avrettingsfres, avrundingsfres)
  • Elektrisk stikksag
  • Elektrisk sirkelsag (kun for utskjæring av grovemne fra Ikea-benkeplaten)
  • Kraftig drill
  • Batteriddrill
  • Bokser med diverse borsett
  • Lange bor for kabelgjennomføringer
  • Dremel (klone fra Montér)
  • Båndpussemaskin
  • Håndsag
  • Fil
  • Hoggjern
  • Hammer
  • Skrutrekkere (enkelte skruer krever en nøyaktighet i tiltrekkingen som man ikke får med motoriserte verktøy)
  • Manuell stikksag
  • Manuell snekkersag
  • Hurtigtvinger
  • Skrutvinger
  • Linjal
  • Vinkelhake (90 grader)
  • Rettholt
  • Manuell forsenker for skruehoder
  • Avbitertang
  • Avmantlingstang
  • Loddebolt
  • "Helping hand" for lodding
  • Pipenøkkel
  • Sekskantnøkkelsett (unbrako)
  • Skiftenøkkel

I tillegg har jeg brukt sandpapir og pusseklosser i ulike varianter, samt en haug med skruer, trebiter osv. Kluter, filler og tørkepapir. Og så pensler for påføring av finish.

Sikkert mye jeg har glemt også. :ninja:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lurer kanskje på hvorfor jeg har gått (nesten) headless.

Vel, det har med erfaringen min fra min vintage Ibanez (som er omtalt i Galleriet). Jeg liker den godt, men den er litt tung, og en av tingene som irriterer meg litt med den er at tyngdepunktet ligger veldig nær halsen. Dette merkes spesielt godt om jeg har gitaren hengende i reima mens jeg fikler med andre ting. Da siger halsen nedover mot gulvet.

Derfor har jeg ved å forminske hodet og flytte stemmeskruene samlet mer vekt i senter av gitaren. Det skal gi en mer stabil og balansert gitar vektmessig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et døgn med tørking kan første lag med lakk legges på. Her er noen detaljbilder fra tørkingen. Lakken skal være "halvmatt", men jeg synes det er ganske mye blankhet i den. Så sånn sett blir finishen blankere enn jeg hadde planlagt, men jeg liker tendensen uansett.

diygitar_1stlaquer03.jpg

diygitar_1stlaquer04.jpg

diygitar_1stlaquer05.jpg

diygitar_1stlaquer01.jpg

diygitar_1stlaquer02.jpg

Det er uansett enkelte steder som har sugd lakk så det har blitt matt. Ett strøk til er helt nødvendig. Ellers var tørketiden på lakken oppgitt til 6-8 timer. Vel, etter 8 timer var den fortsatt klebrig, men jeg regner med at den gjelder for romtemperatur. Jeg lakkerte i garasjen, og der var det vel under 10 grader. Derfor ble alt flyttet opp i stua, og det er der bildene er tatt denne gangen.

Er ikke mye igjen nå.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at noen gleder seg.

Bildene kommer straks. Det ble noen bilder denne gangen, så de kommer i tre separate postinger.

Det er vel trygt å si at jeg nå er ferdig (det eneste som ikke er med på bildene er knotter til gitarremmen). De blir satt på i ettertid. Når først lag 2 med lakk var på, så tok iveren over å bli ferdig helt over, og jeg glemte helt å ta bilder underveis i sammenskruingen.

Men det gikk overraskende smertefritt.

Her er de 5 første av totalt 16, håper de faller i smak:

diyguitar_finished05.jpg

diyguitar_finished03.jpg

diyguitar_finished04.jpg

diyguitar_finished09.jpg

diyguitar_finished16.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visuelt sett er jeg jo ganske fornøyd, spesielt tatt i betraktning at dette er pensellakkert. Jeg synes gitaren er blitt veldig spesiell i forhold til hvordan den skifter fargespill i treverket avhengig av lysforhold. Det gjør at den virker levende.

Det som overrasker mest positivt for min del er hvor bra gitaren fungerer som gitar. Jeg hadde små forhåpninger om å få til så mye, ikke minst fordi delene nettopp er rimelige. Men det fungerer overraskende bra.

Initielt satte jeg bare på strenger og spilte på den. Elektronikken er tydeligvis riktig koblet på første forsøk. DET er ikke hver gang.

Uten å justere halsbuen lå strengene litt høyt, og den var vanskelig å intonere riktig på de dypeste strengene. Men en halv omdreining på truss rod-mutteren (og en røket e-streng) senere ble det mye bedre. Fortsatt må jeg helt i bakkant på bridge, men jeg vil si den er 95% korrekt intonert.

Stemming av gitaren føles veldig spesielt i starten, men jeg merker at jeg venner meg raskt til det. På grunn av den spisse vinkelen over "strengetreet" er det tungt å justere den dypeste e-strengen, men det fungerer faktisk veldig bra (bedre enn forventet), og det virker som stemmingen holder seg noenlunde bra, selv om strengene er nye.

Ergonomisk er gitaren akkurat slik jeg forventet. I fin balanse, og den ligger godt mot kroppen og høyrearmens stilling virker naturlig. Sittende får jeg også på grunn av "hornet" i nedkant en høyere hals, noe som igjen gir en mer naturlig vinkel i venstre hånds håndledd. Gitaren fungerer hvilende både mot høyre og venstre lår, men best på høyre. Med "hornet" hvilende mot venstre lår må man sitte ganske bredbent dersom man skal unngå at stemmeskruene kommer i kontakt med høyre lår.

Halsen er MEGET rimelig kjøpt på eBay. Men jeg er overrasket over kvaliteten, og selv om jeg ikke har ekstremjustert halsen og strengehøyden, så er den god å spille på og uten klirr. Det er ikke mulig å få ekstremt lav strengehøyde på denne, på grunn av uhellet jeg hadde innledningsvis med halslommen som ble 2-3 mm for dyp, men innenfor rammene av denne gitaren vil jeg si at den er bedre enn typiske billige gitarer man finner i butikker, og jeg kommer foreløpig ikke til å file bånd på den. Den virker mer enn ren nok for meg.

Alt i alt er jeg meget fornøyd. Gitaren er ikke 100% perfekt, men jeg har ihvertfall fått en bekreftelse på at jeg kan bygge mine egne gitarer, og den er bra nok til at den nok blir min mest spilte gitar i tiden fremover.

Jeg må si at i forhold til forutsetningene og forventet sannsynlig kvalitet på sluttproduktet er jeg 100% fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.