Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson piratkopi?


oyvind10

Anbefalte innlegg

Fant denne nå på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21691148

Ser ut for at dette er å betrakte som reine piratkopier med Gibson logo og det hele.

Selger er helt åpen om dette, men hva er jussen for dette i Norge? Er dette ok?

Sikkert fristende for svake sjeler i neste omgang å reselge disse som ekte Gibson vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Masse tråder om dette fra før, men eneste feilen i utgangspunktet, er vel at det står Gibson i overskrifta. Likevel er selger, som du sier, ærlig på at dette er kopier. Om man velger å støtte denne industrien ved å bidra til at de er på markedet, er et annet spørsmål. Man har jo heller ingen garanti for at evt. neste selger er ærlig på at dette er kopier, som du også poengterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel Kølabernnern som kjøpte en slik og plukket den i filler? Mener å huske noe om det, tror han postet det på Vintagegitar. Det var lett å se at det var spart på kronene både her og der.

Men den mørke gitaren, bilde nummer tre etter at man har klikket på billedgalleriet var da fryktelig fin på bildet, sånn litt på avstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er piratkopier og er dermed ikke tillatt å markedsføre. De er påført Gibson-logo i den hensikt å lure folk. Det hjelper ikke at selger selv vedgår dette. Se pkt 4a i regelverket til finn.no.

Ja, tok faktisk å rapporterte annonsen til finn.no med henvisning til regel 4a. tidligere idag. Men ligger fremdeles ute, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gråsoner her. Selger markedsfører ikke Gibson-gitarer, men kopier, selv om overskrifta nok er over grensa. De som leser annonsen er jo ikke i tvil om at dette IKKE er en ekte Gibson. Det er jo likevel slik at disse ikke er lov å importere og selge i vår del av verden. Hvordan det forholder seg på bruktmarkedet og man selger som privatperson vet jeg ikke nok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel Kølabernnern som kjøpte en slik og plukket den i filler? Mener å huske noe om det, tror han postet det på Vintagegitar. Det var lett å se at det var spart på kronene både her og der.

Men den mørke gitaren, bilde nummer tre etter at man har klikket på billedgalleriet var da fryktelig fin på bildet, sånn litt på avstand..

Er det noe som er gjennomgående avslørende for selv gode kopier, som man lett kan skru opp på stedet når man handler gitarer, i dette tilfellet Gibson? Bare siden du nevner at noen på forumet har gjort dette, og sier det er klart tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel Kølabernnern som kjøpte en slik og plukket den i filler? Mener å huske noe om det, tror han postet det på Vintagegitar. Det var lett å se at det var spart på kronene både her og der.

Men den mørke gitaren, bilde nummer tre etter at man har klikket på billedgalleriet var da fryktelig fin på bildet, sånn litt på avstand..

hmmm, hørtes spenende ut,leita gjennom ganske mange sider der nå nettopp uten å finne noe:( husker ikke i forbifarten hva tråden het?

Er det noe som er gjennomgående avslørende for selv gode kopier, som man lett kan skru opp på stedet når man handler gitarer, i dette tilfellet Gibson? Bare siden du nevner at noen på forumet har gjort dette, og sier det er klart tydelig.

en ting jeg synes virker som en gjenganger på kopi gitarene er at det er påskrudd hals istedenfor limt og tre skruer på trussrod dekslet istedenfor to,ihvertfall det jeg ser etter på les pauler,vet desverre ikke noe om andre merker/modeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Som privat person kan du vel selge en slik gitar, hvis du er tydelig på at det er nettopp kopier (jeg tror det er en tabbe å nevne Gibson navnet..)

2. Det er ikke EN produsent av kopier, men mange. Derfor er det ikke EN kvalitet eller modell. Her får du alt fra sponplater til noenlunde ok håndtverk, men du får nok like mye for pengene hos Epiphone. Minst..

3. Annonsen sier at gitarene er laget i Korea. Det tviler jeg på. 99% av slikt er laget i Kina

4. Lønn er ikke Mahogny, veldig langt fra faktisk.

5. De "ettermonterte" delene er nok helt originale på gitaren, og slett ikke original deler, da hadde gitarene blitt kostende langt mer.

6. De ekte Gibson koffertene, er nok like ekte som gitaren. Igjen hadde dette medført et tap av dimensjoner.

7. Rart at selger tilfeldigvis har en haug slike kopier, som er oppgradert med både det ene og det andre stående.. Dette lukter det jalla gitarer og forsøk på business av på langt hold.

8. Kopiene er ikke så dårlig laget at de har påskrudd hals lenger, men truss-rod deksel, serienummer som ikke harmonerer med modell, modell betegnelse som ikke harmonerer med gitar, feil monterte stemmeskruer og typer, plassering og utforming av logo, plassering av volume/tone kontroller, mekanikk type, feil potensiometer typer, plassering av plekterbrett, utformingen på hode osv er vanligvis ting man gjennkjenner kopier på ganske fort. Kan man plukke opp gitaren og spille på den, kjenner man det fort hvis man har prøvd originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er riktig av meg å snakke på vegne av Kølabrennern, så lite som jeg husker. Vet ikke om tråden eksisterer på VF en gang, den ble ikke veldig godt mottatt, slik jeg husker det. Har sendt han en PM, så får vi se om han skriver noe her.

Fant forresten tråden, her er lenke. http://forum.vintagegitar.no/index.php?t=msg&goto=154297&rid=722&srch=Gibson+kopi+Kina#msg_num_2

Husk at som Greener skriver, dette er plutselig ikke en produsent, men mange, og man kan ikke snakke om "Gibson Kinakopi" som kvalitet på ett nivå. Det er garantert store forskjeller, fra "sikkert greit nok" til "peisved". Jeg har ikke prøvd en eneste en, og skal ikke uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er je!

Ja, jeg kjøpte en slik med formålet å strippe den ned og finne ut hva slags kvalitet eller mangel på sådan som lå under lakk og alt annet. Slik så den ut da jeg kjøpte den:

Chibson_2.jpg

Etter litt stripping:

fakeback.jpg

DSC_5814.jpg

DSC_5812.jpg

DSC_5810.jpg

DSC_5809.jpg

DSC_5806.jpg

Har litt dårlig tid nå, men kommer tilbake etterpå og kan fortelle mer om driten. Bildene forteller iallfall klart at det ikke akkurat er bra greier det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke veldig imponerende ut de bildene der gitt:(

Nei, det gjør ikke det.

Men hvem har gjort en tilsvarende jobb med en Epiphone, for eksempel? Det er ikke gull alt som glimrer, og jeg vil tippe at det ligger mye rart under finishen på en del mer etablerte, rimelige merker.

Sprekkene i endeveden ser imidlertid ikke bra ut, så treverket i denne er nok under pari, ja.

Kudos til Kølabrennern for å legge penger og innsats i dette. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.