Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hånbagasje på Norwegian...


McMoen

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare informere om at Norwegian har forandret reglene for håndbagasje inne i kabinen på sine fly. I morges sjekket jeg inn på Olso lufthavn Rygge. De siste 20 gangene jeg har gjort dette har jeg fått lov til å ha med gitaren min inn på flyet, men ikke lenger... Jeg hadde ikke noe annet valg enn å sende gitaren som spesialbagasje. Jeg hadde kun en gigbag, så det gikk jo som det måtte. Etter 2 timer forsinkelse og bytte av et defekt fly på Gardermoen plukket jeg opp en ødelagt gitar i Tromsø. Jeg er ganske sur og vonbråten! Gitaren var min helt nye Schecter Blacjack C7. Norwegian informerte meg om at etter som jeg ikke hadde pakket gitaren forskriftsmessig kommer de ikke til å dekke en dritt, så det blir vel en runde med forsikringselskapet mitt.

Dere er herved advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere ganger hvordan bagasjen blir behandlet, ja. Selv om bagasjetrallene er 3 cm unna, må tydeligvis alt bli KASTET oppi. Ikke snakk om å behandle skjøre ting med et snev av forsiktighet heller, det driter de jo i som ikke har noe erstatningsansvar.

Trodde spesialbagasje fikk litt mildere behandling, men det er visst ikke verdt pengene det heller. Det er vel mulig å få slikt dekket av reiseforsikring?

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian informerte meg om at etter som jeg ikke hadde pakket gitaren forskriftsmessig kommer de ikke til å dekke en dritt,

Fikk du spesifisert hvordan deres forskriftmessige pakking skal utføres for spesialgods? Ikke?

Tok dem likevel imot ditt spesialgods enda det ikke var forskriftmessig pakket? Dem gjorde det ja.

Virker på meg som Norwegian har en dårlig sak her om dem har solgt deg en transporttjeneste og ødelagt spesialgodset dem har tatt seg betalt for å frakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med huskerikke her, altså. Det høres jo ut som komplett idioti å ta i mot spesialgods som ikke er forskriftsmessig pakket, for så å klage på dette ETTER flyturen...

Var jeg deg ville jeg sendt et brev til Norwegian og spurt dem om dette var slik de praktiserte det med spesialgods. Får du et negativt svar klager du dem inn til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sa til meg i Tromsø var at "spesialbagasje" ikke får noen spesiell behandling. Forskjellen er at bagasjen ikke får plass på det vanlige båndet slik at det blir litt mer styr for dem å håntere den..? På Rygge sa de at gitaren ville bli pent behandlet som spesialbagasje. Det ser ikke ut til at jeg har noe forsikring som dekker, så jeg får ta en tur opp til Øyvind Holmboe og høre hva jeg må ut med for og få den fikset. Det kan vel kanskje være verdt å gjøre et forsøk på å få Norwegian til å dekke skaden, men de virket ikke spesiellt sammarbeidsvillige.

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe off topic, men om 2 uker flyr jeg til New York for en ukes tid og selfølgelig blir der handel av div gitarutstyr med mine medelever på musikkfag; kjenner dere til hvordan håndbagasjeregelverket er på utenlandsturer? Mener på at det er SAS vi flyr med hjemover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe off topic, men om 2 uker flyr jeg til New York for en ukes tid og selfølgelig blir der handel av div gitarutstyr med mine medelever på musikkfag; kjenner dere til hvordan håndbagasjeregelverket er på utenlandsturer? Mener på at det er SAS vi flyr med hjemover.

Av erfaring er SAS veldig flinke med baggasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian har strammet inn, og annonsert en innstramming i forhold til hva man har med seg som håndbagasje. Siden jeg er så dum at jeg holder meg til reglene, og heller ikke gidder å stresse med å komme meg først på flyet, da jeg er sikker på at jeg får være med likevel, har jeg flere ganger det siste året opplevd at det ikke er plass til den lille ryggsekken min, fordi folk trer inn svære bager som skulle ha vært sjekket inn. Spiller ingen rolle, putter den under setet.

Det er vel dette som har slått ut i dette tilfellet. Trist med gitaren, men den overstiger faktisk kraftig hva som er oppgitte mål på hva du kan ta med. Tar man sjansen, synes jeg at man tar sjansen og ansvaret selv. Reglene er helt klare. Ikke noe å diskutere. Hvis Norwegian hadde nektet å ta med gitaren, fordi den var for dårlig emballert, hva skulle du gjort da? Kastet den i søpla?

Synes det er en trend om at man skal skylde på alle andre hvis "alt" ikke går som man selv synes passer en. Vi har et ansvar selv. Stiller man opp med bagasje som er en halvmeter for stort, så er det en halvmeter for stort. Uansett hvor dumt jeg synes det er med gitaren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hvor du kjører med denne Castor. Og er vel egentlig enig at vi ikke kan hevde sedvanerett her.

Men snur du den ser du at dem heller ikke skulle tatt imot gitaren som spesialgods - spesielt når dem i ettertid fraskriver seg ansvar pga manglende emballering. Om dem mener dem besitter kompetansen til å bedømme dette i ettertid skulle jeg tro vi kan forvente at dem skal ha samme kompetanse ved innsjekking av spesialgods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig enig i alt du sier her. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er for at andre skal unngå å oppleve det jeg gjorde i går. Det var ikke en stor skade jeg fikk på gitaren. Det ser ut til at bagen på et eller annet tidspunkt har ramlet av en tralle slik at den har fått knust lakken i nedkant av kroppen. Det ser ut til at treverket ikke har tatt skade, og gitaren er spillbar. Det jeg fikk beskjed om i Tromsø var at all bagasje skal pakkes i en hard kasse. Hvis noe skal erstattes må det være synlig skade både på kassa. Dvs. hvis jeg hadde hatt en hard kasse (de sa ikke noe om av hvilken kvalitet) som hadde fått en synlig skade, og gitaren hadde fått en skade på samme sted, ville de ha dekket. Det er litt teit at jeg ikke ble informert om dette på Rygge, men uansett så hadde jeg ikke noe valg. Det er også litt teit at dama på Rygge gjorde så godt hun kunne for å overbevise meg om at gitaren skulle få skånsom behandling som spesialbagasje da dette ikke er tilfelle. Argumentet for innstrammingen er nettopp som du sier, at folk tar med for mye bagasje slik at alt ikke får plass. Hun sa at spesiellt nå på vinteren er det mange jakker og frakker som tar opp plass. Flyet i går var under halvfullt, og jeg hadde en hel hylle til min laptop... men regler er regler og det er mitt eget ansvar å til en hver tid holde meg oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her som alle andre steder i livet, det hele og fulle annsvaret ligger på meg. Jeg er heller ikke noe fan av den trenden som synses å være gjeldene i dagen samfunn om å bruke like mye, eller mer, tid og penger på annsvarsfraskrivelse som det ville tatt å fikse skaden. Norwegian driver butikk, og det gjør de på godt og vondt. Penger er viktigere enn noe annet. Den eneste grunnen til at man får god sevice er at man skal komme tilbake og bruke mer penger. Hvis de skulle erstattet alle skader som var på all bagasje så hadde det sikkert blitt dyrere billettpriser også. Rent hypotetisk så kunne jo denne skaden ha vært påført gitaren på vei til flyplassen også. Jeg vet at dette ikke er tilfelle, men det gjør ikke Norwegian. Skaden er registrert så etter jeg har fått fikset den skal jeg ta kontakt med Norwegian. Jeg gidder ikke masse pes så jeg regner heller ikke med å få noe annet enn erfaringen.

Edit: Etter en liten titt på Norwegians hjemmeside finner jeg ikke noe info om at det er strammet inn på reglene vedrørende gitarer i kabinen, men jeg ser at det er mulig å kjøpe et ekstra sete for store musikkinstrumenter. Hadde jeg fått tilbud om dette i går ville både jeg og norwegian tjent litt penger:) Dette må vel være en sikker og ryddig måte å frakte gitarer på.

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.