Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternative picking


Eurodude

Anbefalte innlegg

Hei

Prøv å søke på alternate picking istedet. Da får du flere treff.

Tipset jeg har fått er å holde plekteret litt på skrå, slik at du sikter på det nederste "hornet" på gitaren.

og å øve med metronom, slik at man plukker jevnt.

Så setter man bare farten opp etter hvert som man blir bedre

Edit: Du burde kanskje vente på noen av de proffe her på forumet, da jeg ikke har så veldig god peiling:)

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo godt kikke på bøker som Troy Stetina "Speed Mechanics for Lead Guitar", og John Petrucci "Rock Discipline" (boka eller DVD'en), som begge tar for seg alternate picking (samt legato og litt sweeping), hvordan øve for å oppnå høyere hastighet og samtidig ivareta perfekt teknikk.

Begge disse kan jeg anbefale, og du kommer neppe til å angre på kjøpet! ;)

Husk å øve med metronom, og alltid passe på å spille så presist som mulig, så vil det være i boks før eller senere.

Det er forresten postet noen kule øvelser i denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo godt kikke på bøker som Troy Stetina "Speed Mechanics for Lead Guitar", og John Petrucci "Rock Discipline" (boka eller DVD'en), som begge tar for seg alternate picking (samt legato og litt sweeping), hvordan øve for å oppnå høyere hastighet og samtidig ivareta perfekt teknikk.

Begge disse kan jeg anbefale, og du kommer neppe til å angre på kjøpet! ;)

Husk å øve med metronom, og alltid passe på å spille så presist som mulig, så vil det være i boks før eller senere.

Det er forresten postet noen kule øvelser i denne tråden:

Tar den for seg konkrete øvelser osv.? Tenker å kjøpe boka og det er et bonus hvis den inneholder konkrete øvelser. Da er det litt lettere å legge opp et fast program.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den for seg konkrete øvelser osv.? Tenker å kjøpe boka og det er et bonus hvis den inneholder konkrete øvelser. Da er det litt lettere å legge opp et fast program.

"Speed Mechanics for Lead Guitar" har mange konkrete øvelser, ja.

Den kan gjerne kombineres med en av Troys andre bøker, "Fretboard Mastery, som gir en veldig god innføring i det meste en metallgitarist trenger å vite av teori, deriblant akkordoppbygging, skalalære, intervaller, improvisasjon og mye mer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Speed Mechanics for Lead Guitar" har mange konkrete øvelser, ja.

Den kan gjerne kombineres med en av Troys andre bøker, "Fretboard Mastery, som gir en veldig god innføring i det meste en metallgitarist trenger å vite av teori, deriblant akkordoppbygging, skalalære, intervaller, improvisasjon og mye mer.

:)

Hørtes ikke dumt ut! Spørs om det blir litt handling nå. Håper ikke "Fretboard Mastery" krever noe kunnskap om noter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke dumt ut! Spørs om det blir litt handling nå. Håper ikke "Fretboard Mastery" krever noe kunnskap om noter. :)

Nei, "Fretboard Mastery" krever igrunn ingen særlig notekunnskap. Dog er alle TAB-eksemplene utstyrt med rytmenotasjon, men heller ikke dette er essensielt å kunne lese for å få inn bokens mening (selvom jeg tviler sterkt på at du ikke har basic kunnskap om rytmesymbolene), da boka også kommer med en CD-skive som tar for seg de fleste eksemplene med audio-spor.

Dette er ellers en helt topp bok som jeg anbefaler på alle måter! Den tar også for seg trening av gehør, og mer avanser teori for soloimprovisasjon.

Her er det mer enn nok å jobbe seg igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann! Har i det siste øvd mye på sweep-picking, men merker at alternative picking henger litt etter. Noen som har noen gode øvelser til alternative picking, for å få opp farten? :)

Ta noen skalaer... spill fort(og sakte) opp og ned med metronom, helst noen skalaer som blir brukt mye (PENTATON blir brukt i 90% av all gitarmusikk) eksprimenter med triplets og stringskipping... eller bare lær deg noen sanger av PAUL GILBERT og RACER X.

Hvis du har delay så kan du lære deg noen enkle sanger der du _MÅ_ holde takten.. feks big sur moon av buckethead..

Når du skal få opp farten så må du finne en metode som fungerer for _deg_... shawn lane brukte en metode der han spilte mye fortere enn det han klarte og ryddet opp i grumset etterpå...

Øv sakte og fort.. Når du blir sliten så gi på litt til( da blir du sterkere og raskere nestegang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt uenig der, jeg brukte en lignende fremgangsmåte og fikk resultater. Det er faktisk noe som Petrucci også er inne på, nemlig det å f.eks. sette metronomen på et tempo som er litt raskere enn det du klarer å spille rent til, og så forsøke å presse farten enda mer. Litt og litt så blir det resultater.

Det med å gi på litt til når man blir sliten vet jeg ikke helt om jeg vil anbefale. Min erfaring er at ved slitsomhet så er det lurest å ta en pause, for så å kjøre i gang igjen når man føler seg klar. Oppvarming er så klart utrolig viktig, men det sier seg vel selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.