Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bending med vibrato


Sorg

Anbefalte innlegg

Synes dette er ganske vanskelig. Mener altså at man bender opp, og så holder tonen + lager vibrato. Spesielt vanskelig hvis man bender opp en heltone eller mer. Jeg pleier å bruke vibarm, men øver også uten selv om det jo egentlig "holder" å kunne med vibarm..

er du god på dette og bruker du vibarm eller ikke? tips til øving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ulikt.. Man kan bende opp og hive på en kjapp "bluesvibrato" som går fort kjapt.. men jeg snakker om lange toner.. bende opp en heltone og så komme med vibratoen.. mitt problem er at jeg ofte ender med å bende opp for høyt igjen på vibratoen.. denne gjelder som sagt fra en heltone og oppover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver mye på det selv for tiden. Ganske vanskelig ja, men sinnsykt deilig når man får det til skikkelig.

Er mange som bruker det da, jeg forbinder det mest med Dimebag soloer.

Edit: Det hjelper å riste litt i gitaren mens du prøver å bøye strengen, iallefall for meg :P

Endret av Anselmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere kan lytte litt på David Gilmour, gutter! Han gjør veldig fin vibrato og bending.

Gjerne gjør øvelser der du slår tonen når du tror du har bendet opp en heltone, til du er helt sikker på at du har det i fingrene dine. Jeg tenker at det er lettere å gjøre vibrato når en vet hvor mye en skal bende først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere kan lytte litt på David Gilmour, gutter! Han gjør veldig fin vibrato og bending.

Gjerne gjør øvelser der du slår tonen når du tror du har bendet opp en heltone, til du er helt sikker på at du har det i fingrene dine. Jeg tenker at det er lettere å gjøre vibrato når en vet hvor mye en skal bende først.

Han er en mester til å bende, men han bruker veldig mye vib-arm for å lage vibrato :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmsteen er en gitarist med fantastisk god vibrato, både på bendingen og vanlig nedtrykkede toner.

Andre jeg kan nevne er Marty Friedman, samt Zakk Wyldes mer aggressive, meget vide vibrato, gjerne utført i kombinasjon med pinched harmonics... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker mange av de "shredde" kara som har en beundringsverdig teknikk og hurtighet, men hvis dere hørte litt på mer blues inspirerte gitarister ville dere oppdaget at ingen gjør vibrato og bends som de.. Sjekk ut Duane Allman og Warren Haynes f.eks.

Ikke en eneste av de "metal" gutta kunne gjort f.eks Stormy Monday slik:

Og, ja, jeg vet at jeg alltid poster den videoen :D Men det er et glimrende eksempel, fordi den er slow, ekstremt enkel melodimessig, men teknisk sett utfordrende hvis det skal låte. Bare prøv å kopiere første solo.. Det høres så enkelt ut, helt til du skjønner hva som egentlig spilles og hvordan.

Til trådstarter - Bend med vib er essensielt innen enkelte sjangere og trening må til. Jeg er på ingen måte særlig god på det selv, men det låter da bedre med tiden om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en mester til å bende, men han bruker veldig mye vib-arm for å lage vibrato :P

Det var strengt tatt ikke akkurat det som var poenget mitt, faktum er at han har en veldig fin vibrato når han bender. Han har jo for eksempel gjort another brick in the wall-soloen med en Les Paul. Når det er sagt, synes jeg gitaristen Roger Waters har brukt på turne (Doyle Bramhall?) gjør en mye finere vibrato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.