Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jord?- støy problener


jonta

Anbefalte innlegg

En av de kule tingene med min Carvin MTS-3200, var at den var så og si støyfri. I går var det plutselig ikke slik lenger. Det durer litt, kanskje ikke mer enn det som er vanlig i gamle rør amper, men denne var altså helt stille før, så det er irriterende. Tar jeg på metall på ampen eller gitaren kommer et knepp også blir støyen borte. Med en gitar med aktive mic'er tilkolet er det nesten ikke støy. Skrur jeg av volumet på gitaren eller når ikke gitaren er koblet til er den stille og det skjer ingen ting når jeg tar på metall.

Har prøvet å skifte kabel, 3 forskjellige gitarer pluss to med EMG. Ampen er koblet til jord. Og jeg har prøvet en annen stikk kontakt og sterkstrøms kabel.

Hva kan det være? Er det noe vits i å sjekke preamp rørene? Eller kan det ha skjedd noe med jordinga i huset her i teleløsninga?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde testet gitaren på en annen forsterker.

Når man feilsøker, bør man skifte ut en og en del til man har funnet feilen, og det er lurt å starte med det som lettest lar seg bytte ut. I dette tilfellet er det jeg foreslår det enkleste.

Til ditt forslag om tele og teleløsning, er det faktisk en mulighet. Telen har faktisk kverket jordkabelen ut til uthuset i vinter. Den er helt død. Tror ikke det er feilen i dette tilfellet, og det er mye enklere å feilsøke på noe som ikke er nedgravd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være om amp'en står tilkoblet en ujordet stikkontakt? Jeg har en svaaaaak during som forsvinner når jeg tar i strengene, floyd'en etc, og har gjettet meg til at det er fordi jeg ikke har jord på stikkontakten. men jeg kan forsvinnende lite om elektro* så jeg skal på ingen måte påberope meg å ha rett i en slik antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke et kranglete preamprør som gjør ampen følsom?

Har også prøvet gitarene på Marshall'n, der virker det normalt, altså litt during og minimal forskjell når jeg holdet på noe metall.

Prøvde å gå litt rundt med gitaren, og det er litt forskjell rundt i legligheten. Særlig i nærheten av laptopen støyet det fælt (selv 10 min :blink: etter den var slått av)

Ampen er koblet til jordet uttak, ja.

Jeg prøvde akkurat ampen innerst i kjelleren her. Da var det mindre støy. Kontakten der er på en kurs i fra sikr. skapet oppe, mens kontakten her er fra skapet her nede, men jord er jo samme for hele huset. Jeg får sjekke jording i morra.

Jeg synes det kan virke som om en telefonmast eller en trådløs greie i nærheten, plutselig er skrudd opp.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at et annet apparat i huset har begynt å støye også da. Masse støykilder som kan ødelegge morroa for en litt følsom rør-amp dessverre. Prøv for morro skyld å skru av alt annet på samme kurs og ta de andre sikringene. Jeg har opplevd alt fra antennekabler med en overliggende spenning på (fra parabol utstyr med feil) til kjøleskap med reguleringsproblemer i forbindelse med audio forsterkere med eller uten rør.

Men start med en høyst "lokal" feilsøking. Koble ut eventuelle effekter og kjør gitaren rett i amp med et par ulike kabler å se om problemet vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet fungerer kroppen din som en stor antenne - vi består jo av store deler saltvann, som gjerne vil lede strøm. Gitaren din er også en slags antenne, med lange ståltråder. Både kroppen din og gitaren kan plukke opp støy fra omgivelsene, få en ladning og denne jordes jo mer enn gjerne gjennom gitarkabelen og ut til forsterkeren. Da blir det støy.

Tom Anderson forklarer det bedre enn meg (sitat fra andersonforum.com) :

"all passive systems have lots of exposed high impedance signal running around, much more susceptible to the hum in the air. shielding helps, and the more the merrier, but it is never as complete. since we are good conductors, we act like antenna's for signals in the air when we are not grounded to the guitar. when we are grounded to the guitar, we act as shields. hence the difference when we are or are not touching. this also explains the standing near your amp and turning around , finding the quietest spot."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvet det meste, skrudd ut sikringer byttet kabler osv. Det hjelper ikke. Jeg får ta den med til et annet nabolag og prøve den der når jeg får tid.

Støyen er veldig lik et kjøleskap, litt høyere frekvens.

Jeg tenkte at noen kanskje visste hva som kan ha skjedd med en røramp. når den begynner å støye. Er det f.ex. noe vits i å sjekke preamprørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjekk stikkontakten du bruker eller strømkabeln til forsterkern om det er jordet. Til meg støyer det ganske mye helt til jeg tar på metaldeler på gitaren, da blir det ganske så musestille. Har tatt en feilsøking og fant ut at stikkontakten ikke er jordet.

Det var ikke påbudt med jording i hus før, så noen klippet bare av jordingskabeln slik at den ligger rett bak stikkontakten eller noe sånt og burde lett kunne fikses av en elektriker. Mens nå i nyere hus skal alle stikkontaker være jordet.

Det kan jo være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å skru av allt og skrudd ut sikringer. Sikkert den jævla telefon masta borti her, som også snart tar knekken på hodet mitt :ninja: Jeg skal prøve den i et annet nabolag når jeg kommer tilbake fra Tyskland om en to fem ukers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om noe forstyrrer den.

Jeg har pleid å få den lyden når jeg brukte en ganske kraftig lampe på rommet eller den gamle TV'en min.

I hvertfall verd å sjekke ut... Fikk fullstendig hetta sjøl etter å ha skiftet elektronikk og PUP's i min gamle Epi Sheraton II.

Det støyet og suste og styrte så jeg holdt på å bli sprø - og lyden forsvant fullstendig når jeg tok i strengene eller på signalkabelen.

Det endte opp med at jeg tok ut all elektronikken fra gitaren (vi snakker altså semi-hollowbody, mao en helsikes jobb) og loddet på nytt. Uten endring.

Tilfeldighetene ville ha det til at samboeren min kom inn i stua og slo av de neddimmete spotlightene som selvsagt sto på rett over gitaren/ampen/meg.

*PING* - helt musestille...

Moral: Utelukk alltid andre mulige støykilder i nærheten før du begynner på større feilsøkingsprosjekter (som andre også sier)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.