Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Joe Bonamassa


robert92

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har jeg billett til Jeff Beck i november, så da spørs det om jeg dropper dette... Blir liksom litt middelmådig i forhold til JB :)

Rimeleg enig med Aphelion. Synest Joe Bonamassa blir litt for mykje "smør." Ville mykje heller sett Jeff Beck, sjølv om også han har vore litt borte av og til, men føler det han gjer nå live, er bra. Blow by Blow er forresten ei fantastisk plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen sammenligner (?) Jeff Beck og Joe Bonamassa her.

For meg er det VIDT forskjellige gitarister.

Har hørt dem begge ganske grundig. Skal ikke kåre noen teknisk "bedre enn"-

MEN: Jeg er ikke i tvil om hvem jeg synes er mest INTERESSANT å høre på: Jeff Beck.

Joe Bonamassa har en lei tendens til å dure ivei med "klampen i bånn". Det er jo moro det første kvarteret, men når han så å si aldri girer ned blir det veldig "masete" å høre på. (Hvis noen her kjenner til en kar som heter Walter Trout, så har han samme uvane...). Hvorfor skal han spille "sinnasolo" hele tiden?

Jeff Beck, derimot, gjør alt det rette som skal til for at publikum skal holde pusten der han vil, for å si det sånn.

Amerikanerne kaller det "pacing". Eller "suspension & release". Han er "kunstner" med gitaren der hvor Bonamassa er mer "showmann".

(Jeg kommer på to andre gitarister nå i farta som er kroneksempler på riktig "pacing" - Robben Ford og Derek Trucks.)

Når det er sagt - Bonamassa er fremdeles en ganke ung gitarist. Kanskje han roer seg med årene. :)

Men foreløpig synes jeg han er ganske uinteressant å høre på - iallefall i kategorien "bluesgitarist". Sorry. (Skal jeg høre på noe i Bonamassas mer "aggressive" bluesstil velger jeg faktisk heller Frank Marino!)

ANBEFALER DVD'en Jeff Beck Live at Ronnie Scott's!

NRK har sendt noe av den, de kaller den "While My Guitar Gently Sings" (typisk NRK...):

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/507751

Endret av toomanygittars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sammenlikner Walter Trout og Joe Bonamassa blir for meg helt tullete. Det eneste jeg ser er at de begge spiller blues. Joe Bonamassa er en gitarist/låtskriver som beveger seg langt utenfor det man gjerne kaller "standard" blues. At Joe B også bare "durer" ivei fra ende til annen er også noe jeg vil si meg uenig i. Joe Bonamassa er en gitarist som i motsettning til mange andre klarer å vise følelser, engasjement og ikke minst god dynamikk i spillingen sin (se "Live in Royal Albert Hall" så skjønner du hva jeg mener). At han spiller ofte fort, ja: Men i forhold til de fleste andre gitarister som kan spille fort (f.eks Trout) bruker Joe det mer som et virkemiddel. Det jeg også liker når Bonamassa spiller fort er at han ikke bare spiller opp og ned pentaton, men faktisk kan noe annet (kan igjen referere til W. Trout her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sammenlikner Walter Trout og Joe Bonamassa blir for meg helt tullete. Det eneste jeg ser er at de begge spiller blues. Joe Bonamassa er en gitarist/låtskriver som beveger seg langt utenfor det man gjerne kaller "standard" blues. At Joe B også bare "durer" ivei fra ende til annen er også noe jeg vil si meg uenig i. Joe Bonamassa er en gitarist som i motsettning til mange andre klarer å vise følelser, engasjement og ikke minst god dynamikk i spillingen sin (se "Live in Royal Albert Hall" så skjønner du hva jeg mener). At han spiller ofte fort, ja: Men i forhold til de fleste andre gitarister som kan spille fort (f.eks Trout) bruker Joe det mer som et virkemiddel. Det jeg også liker når Bonamassa spiller fort er at han ikke bare spiller opp og ned pentaton, men faktisk kan noe annet (kan igjen referere til W. Trout her).

Har selv opplevd Bonamassa live for ikke så lenge siden (Rotterdam 2008) og det var både tøfft og knallbra lyd og alt mulig. Ikke kjedelig.

Men spillemessig ble det fort "over the top", selv om han var livat og energisk på scenen. Noen sneisne "utenom standard" fraseringer har han. De låter VELDIG Eric Johnson - men for all del, alle "låner"...!

Men jeg synes ærlig talt ikke Bonamassa har gjort noe - foreløpig - som er noe spesielt spennende.

Der er Jeff Beck i en helt egen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man kan ikke sammenlikne Beck og Bonamassa (bortsett fra at begge starter på har JB som initialer og begge digger blues), de er to helt utrolige gitarister med veldig forskjelligespillemåter... så synes vi kan lukke den diskusjonen og heller bare glede oss til tirsdag!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.